بحران منطقه قره‌باغ باید ریشه‌ای حل شود

بحران در منطقه قره‌باغ باید ریشه‌ای حل شود و گرنه بازهم امکان جنگ و مناقشه از سوی هر کشور وجود دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مالکیت منطقه قره‌باغ سال‌هاست که موضوع بحث و جدال کشورهای ارمستان و آذربایجان بوده و بارها جنگ چند روزه در این منطقه رخ داده و نهایتا به آتش‌بس ختم شده است. این بار نیز بعد از مناقشات فراوان و درگیری نظامی چند روزه این جنگ با دخالت کشورهای دیگر به پایان رسید؛ اما اگر مالکیت این منطقه به صورت کامل مشخص نشود امکان بروز جنگ و دخالت‌های بیگانگان در منطقه بازهم وجود خواهد داشت.

زینب سادات قریشی محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به بحران منطقه قره‌باغ بیان کرد: این منطقه سالهاست مورد مناقشه کشورهای ارمنستان و آذربایجان بوده است و بارها آتش بست‌های مقطعی صورت گرفته و از سوی هر یک نقض شده است.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد در شرایط فعلی راهکاری برای کنترل بحران قره‌باغ وجود ندارد، گفت: این بار مسئله به سادگی تبادل آتش میان 2  کشور در مناطق مرزی نیست و وضعیت جدی تر شده است. اگر این مسئله از کنترل خارج شود می‌تواند تبدیل به جنگی ویرانگر شود.

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه شهید بهشتی (عضو دفتر تحکیم وحدت) ادامه داد: در حال حاضر بررسی‌ها حاکی از آن است که منطقه قره باغ به موضوعی برای زورآزمایی بازیگران خارجی تبدیل شده و منافع مردم آذربایجان و ارمنستان تنها قربانی این رقابت‌ها هستند. 

وی با تاکید بر اینکه آتش بست میان کشورهای ارمنستان و آذربایجان مقطعی و بدون ثبات است، گفت:  جنگ اخیر در این منطقه  بی‌دلیل و صرفاً بر اساس تعدادی شواهد ظاهری ایجاد نشده و اهداف گسترده‌تر و بزرگتری را دنبال می‌کند. بنابراین ماه اکتبر ممکن است شاهد اتفاقات گسترده‌ای در قره باغ باشیم.

محمدی با بیان اینکه در حال حاضر هر دو کشور یکدیگر را به نقص این آتش بس محکوم می‌کنند، گفت: بحران در منطقه قره‌باغ باید ریشه‌ای حل شود و گرنه بازهم امکان جنگ و مناقشه از سوی هر کشور وجود دارد.

مدیر مسئول نشریه سیاسی دیدنو انجمن اسلامی دانشگاه شهید بهشتی یادآور شد: شاید ورود رژیم غاصب صهیونیسم و آمریکا به جنگ اخیر قره‌باغ عجیب به نظر برسد ولی این احتمال وجود دارد که اسرائیل به منظور ایجاد و حفظ موقعیت خود در مناطق شمال غرب وارد ماجرا شده باشد. علاوه بر این با توجه به عقب بودن دونالد ترامپ نسبت به رقیب خود جو بایدن در جریان انتخابات ممکن است، اسرائیلی‌ها و سعودی‌ها از دونالد ترامپ خواسته باشند تا با ایجاد یک جنگ خارجی تمام توجهات را از داخل آمریکا به بیرون هدایت کند.

وی اضافه کرد: برای بررسی زوایای سیاسی این مناقشه، در ابتدا لازم است که بگوییم بین المللی شدن حل مناقشه قره باغ و دخالت قدرت‌های جهانی شاید به ظاهر باعث برقراری آتش بس شده باشد ولی در طولانی مدت باعث فقط باعث پیچیده شدن ماجرا شده و هیچ کمکی به حل آن نداشته است. چرا که اکثر این قدرت‌ها به دنبال منافع خود هستند و از این ماجرا به عنوان اهرم فشار بهره می‌گیرند.

به گفته محمدی؛ آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها به احتمال زیاد با راه اندازی جنگ قره باغ  و  بستن مرزهای ایران و عراق به بهانه انتشار کرونا و جلوگیری از ورود زائرین اربعین، سبب قطع شدن ارتباط ایرانی‌ها با متحدان عراقی شان شده باشند تا بتوانند در فرصت کافی توطئه خود برای ایجاد آشوب در متطقه را پیاده کنند.

این فعال دانشجویی عنوان کرد: تشدید احساسات ناسیونالیستی در برخی مناطق به ویژه قره باغ از همان دوران آغاز شد و با به قدرت رسیدن گورباچف، جرقه‌های اولیه جنگ قره باغ، با درگیری میان گروه‌های مسلح ارمنی علیه مسلمانان آذری زده شد. بدین صورت بود که جنگ ارامنه علیه آذری ها از سال ۱۹۹۱ میلادی به شکل رسمی آغاز شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در کل باید بگوییم اگر اراده قوی سیاسی مبنی بر یافتن رهیافتی مناسب در راستای حل مسئله موجود در آینده به دست نیاید همواره این منطقه در معرض بی‌ثباتی و مناقشه قرار خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1076801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =