اهدای جایزه برگزیده جشنواره فارابی به ایران‌شناس برجسته ژاپنی

جایزه برگزیده یازدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی توسط سفیر کشورمان در توکیو به پرفسور نو بو آکی کندو ایرانشناس برجسته ژاپنی اهداء شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، امروز طی مراسمی با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان ایرانی و ژاپنی جایزه برگزیده بخش بین الملل یازدهمین جشنواره بین المللی فارابی به پروفسور نوبو آکی کندو پژوهشگر و ایرانشناس برجسته ژاپنی اهداء شد.

در این مراسم  مرتضی رحمانی موحد سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن طی سخنانی با اشاره به تلاش های و همکاریهای مفوق و مستمر علمی و پژوهشی میان اساتید و محققین بر جسته دو کشور، مشارکت و فعالیت های ایرانشناسان ژاپنی در معرفی ابعاد و آثار گوناگون فرهنگی و تاریخی ایران را ارزشمند و اثر گذار دانسشته و این خدمات را بخش لاینفک میراث هزار ساله تبادلات مردمی ایران و ژاپن مطرح کرد .

در ادامه کاظم سجاد پور معاون وزیر امور خارجه و رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی نیز در ارتباطی آنلاین ضمن حضور در این مراسم با تبریک به آقای کندو، کارهای ایرانشناسان ژاپنی را بسیار مهم در این برهه از تاریخ دانستند که بسیاری در صدد هستند ، آثار فرهنگی و تمدنی ایران را از بین ببرند وی تاکید نمود که ایرانشناسی بخش اصلی و تاثیرگذار برای شناخت تمدن بشری بوده و ابراز امیدواری نمود که همکاری های علمی دوکشور هرچه بیشتر توسعه یابد .

میرزائی مدیرعامل موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و رئیس دبیرخانه جشنواره بین المللی فارابی نیز در تماس آنلاین در مراسم شرکت و ضمن تبریک به دکتر کندو ، ا ز اینکه نتوانستند حضوری در ایران از او قدارنی بشود اظهار تاسف و از تلاش و مساعی سفارت جمهوری اسلامی ایران در توکیو با بنیاد فارابی جهت اهداء جایزه آقای کندو تشکر نموده و همچنین ابراز امیدواری کردند که این تلاشها سرآغازی برای  گسترش بیشتر همکاری ها ی علمی میان  محققین ژاپنی و پژوهشگران  ایرانی باشد .

درادامه برنامه پرفسور نوبو آکی کندو نیزدر مراسم اظهار داشت که سی سال پیش فکر نمی کردم بعد از سالها تحقیق به روی نسخ خطی و کار های پژوهشی به این افتخار دست پیدا کرده و بتوانم در مناسبات علمی میان دو کشور ایران و ژاپن اثرگذار باشم و اکنون از بیناد فارابی و سفارت جمهوری اسلامی در ژاپن ابراز تشکر نموده و امیدوارم که همکاری های علمی دو کشور دوست توسعه بیابد .  

در پایان لوح تقدیر ریاست جمهوری اسلامی ایران حسن روحانی همراه با دیگر تقدیرنامه های بنیاد فارابی ، کمیسیون ملی یونسکو و دبیرخانه آیسسکو به همراه دیگر جوایز ارزشمند فرعنگی جشنواره از سوی مرتضی رحمانی موحد سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن به پروفسور نوبوکی کندو اهداء گردید.
لازم به ذکر است نوبوآکی کندو دهم فوریه 1966 در توکیو متولد شده است . وی استاد برجسته موسسه تحقیقات زبان های فارسی و افریقایی دانشگاه مطالعات خارجی توکیو ، ایرانشناس و پژوهشگر نسخ خطی است.

کندو در سال های 1984 تا 1989 در دانشکده ادبیات دانشگاه توکیو مقطع کارشناسی را گذراند.در سال 1991 از مدرسه عالی / دانشکده تحصیلات تکمیلی علوم انسانی دانشگاه توکیو مدرک کارشناسی ارشد خود را اخذ و در سال 1994 از همان دانشگاه به دریافت درجه دکترا نائل شد کندو در سال 1997 دومین دکتری خود را از دانشکده تحصیلات تکمیلی و علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه توکیو با دفاع از رساله ( قدرت های محلی در ایران از قرن هفدهم تا نوزدهم) دریافت کرد.در حال حاضر وی استاد تمام و عضو هیئت علمی دانشگاه است و در سال 2018 به منظور انجام پژوهش در زمینه تاریخ ایران به تهران آمد . پرفسور کندو همچنین زبان فارسی را در مرکز بین المللی مطالعات فارسی آموخته است .
علایق پژوهشی دکتر نوبو آکی کندو متمرکز بر تاریخ صفوی و قاجار -تاریخ تهران  - شیعه و علما- ارتباطات فرهنگی در بین جوامع پارسی است از او آثار و تحقیقات متعددی به چاپ رسیده است که مهمترین آنها گزیده ای از اسناد فارسی است که در سال 2003 به چاپ رسید . از دیگر آثار منتشره شده ایشان می توان از دستور الملوک متن کامل بر اساس نسخ خطی حید آباد - جامعه و احکام اسلامی در ایران - تاریخ اجتماعی تهران عصر قاجار - مهاجرت و هم زیستی چند قومی در تهران عصر قاجار و نقشه برداری از ایران درعهد صفوی نام برد . 
نامبرده جایزه یازدهمین  جشنواره فارابی در سال 99 را به دلیل  نقش و سوابق فعالیت های برجسته اش در حوزه ایرانشناسی کسب کرد.

به دلیل شرایط پروازها وشیوع کرونا نامبرده موفق به حضور در برنامه جشنواره فارابی نگردید که با تلاش سفارت و دبیرخانه این جوایز در توکیو اهداء شد.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/

کد خبر: 1076812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =