بررسی مسأله ازدواج امام مهدی(عج)

پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ضمن معرفی کتاب «تحلیل مسأله ازدواج امام مهدی(عج)»، به بررسی نگرش های مختلف در خصوص ازدواج امام زمان(عج) پرداخت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، حجت الاسلام محمدرضا فوادیان «پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» درباره معرفی کتاب «تحلیل مسأله ازدواج امام مهدی(عج)» اظهار داشت: یکی از مسائل خانوادگی و شخصی معصومان(ع) که با ابهامات و یا سؤالات توأم بوده، موضوع ازدواج است.

وی گفت: درباره ازدواج یا عدم آن و صاحب فرزند بودن آخرین امام در این دوران نیز سؤالات فراوان و حسّاسیّت بیشتری وجود دارد و معمولاً پاسخ آنها متفاوت نیز بوده و مخاطبان با جواب های ضدّ و نقیضی مواجه بوده‌اند. تا کنون اقوال مختلف و بعضاً نظریات شاذی نیز در این باره بیان شده که این اثر می‌کوشد با بررسی و تحلیل مسأله ازدواج و فرزند داشتن امام مهدی(عج) در عصر غیبت، چالش هایی که احیاناً با سوء استفاده به وجود آمده، از این اقوال به وجود آمده را رصد وخنثی سازد.

پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: البته ازدواج حضرت یا عدم آن جزء مسائل شخصی است و از ضروریات اعتقادی شیعه نیست، اما همین مسئله به جهت موارد دیگری حائز اهمیت گشته است، نظیر مقابله با سخنان عجیب و غریبی که در این رابطه بیان می‌شود؛ مثلاً برخی نوشته اند: «امام مهدی(عج) ازدواج کرده و همسر و فرزندانی دارد، امّا همسر و فرزندانش از حقیقت ایشان آگاه نیستند و حتّی می‏توان گفت که ممکن است امام نامی دیگر برای خویش برگزیده باشد و با آن نام، در میان مردم شناخته شده و ازدواج کرده و فرزندانی هم داشته باشد». یا پاسخ به شبهاتی که ناظر به همین مسئله، اصل مهدویت را نشانه رفته است؛ همچنین مبارزه و جلوگیری از سوء استفاده مدعیان  و منحرفینی مانند احمد اسماعیل که ادعا می‌کند، فرزند حضرت است؛ در حالی که اثبات فرزند یا سیادت با ادعا نیست و سخنان و روش احمد اسماعیل در این باره نه تنها قابل دفاع نیست، بلکه نقد و ایرادهای جدی دارد.

وی افزود: درباره ازدواج امام مهدی(ع) چهار نگرش عمده وجود دارد که یکی از آنها نگرش مثبتین است؛ برخی به جهت استحباب ازدواج و مبرا بودن حضرت از ترک این مستحب و وجود روایات و ادعیه، در این خصوص قائل بر همسر و فرزند داشتن حضرتند.

حجت الاسلام فوادیان، نگرش منکرین را یکی دیگر از نگرش ها در خصوص ازدواج حضرت مهدی(عج) دانست و اظهار داشت: در این نگرش، برخی نیز با تمسک به منافات داشتن ازدواج با فلسفه غیبت و روایاتی که به فرزند نداشتن تصریح دارد، قائل به نداشتن همسر و فرزند حضرت هستند.

وی با بیان این که سومین نگرش در خصوص ازدواج امام زمان(عج) نگرش تفصیلی است، گفت: در این نگرش، این افراد بین دو قول مذکور، قائل به تفصیل شده اند؛ یعنی معتقدند که حضرت ازدواج نموده ولی صاحب فرزند نیست.

پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: آخرین نگرش در این خصوص، نگرش ساکتین است: این گروه معتقدند نباید به این‌گونه مباحث پرداخت و در نهایت باید توقّف کرد؛ اینان بر این باورند که هرگز ازدواج یا عدم آن، دخالتی در پذیرش امام نخواهد داشت؛ چه بسا پرداختن به این مسأله که از جمله مباحث غیر ضروری‏ است، هیچ ثمره‏ای ندارد؛

وی خاطرنشان کرد: مسئله اصلی پژوهش مذکور این است که آیا امام دوازدهم(عج) در عصر غیبت ازدواج کرده اند؟ در صورت ثابت شدن آن، آیا ایشان صاحب فرزند هستند؟

کد خبر: 1076875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =