افزایش دقت طیف سنج ها با استفاده از نویز

روش جدید ارائه شده از نویز استفاده می کند تا طیف سنج ها دقیق تر شوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، طیف سنج های نوری ابزاری هستند که کاربردهای بسیار متنوعی دارند. با اندازه گیری شدت نور در طول موج های مختلف، می توان از آنها برای تصویربرداری از بافت یا اندازه گیری ترکیب شیمیایی همه چیز (از یک کهکشان دور تا یک برگ) استفاده کرد.

اکنون محققان در بخش مهندسی پزشکی UC Davis روشی جدید و سریع را برای توصیف و کالیبراسیون طیف سنج ها ارائه داده اند؛ که بر اساس نحوه پاسخ آنها به نویز است.

طیف سنجی نور را شکافت و شدت طول موج های مختلف را اندازه گیری می کند. این تکنیک قدرتمند در طیف وسیعی از برنامه ها است. مهندسان، آرون خو و ویوک سرینیواسان اکنون راهی جدید برای مشخص کردن و کالیبراسیون ابزارهای طیف سنجی با استفاده از نویز اضافی در یک سیگنال نوری پیدا کرده اند.

وضوح طیفی اندازه گیری می کند که طیف سنج چگونه می تواند طول موج های مختلف را تشخیص دهد. همچنین مهم است که بتوان طیف سنج را کالیبره کرد تا ابزارهای مختلف نتایج قابل اطمینان داشته باشند. روش های فعلی برای مشخص کردن و کالیبراسیون طیف سنج ها نسبتاً کند و دست و پا گیر هستند. به عنوان مثال، برای اندازه گیری چگونگی پاسخ طیف سنج به طول موج های مختلف، شما چندین لیزر با طول موج های مختلف را روی آن می تابانید.

نویز معمولاً به عنوان مزاحم شناخته می شود که اندازه گیری ها را خراب می کند. اما دانشمندان متوجه شد که صدای اضافی در نور باند پهن، با طول چند موج نیز می تواند هدفی مفید باشد و جایگزین لیزرهای جداگانه شود. پاسخ طیف سنج به نویز می تواند برای استنباط پاسخ طیف سنج به یک سیگنال واقعی باشد. این به این دلیل است که صدای اضافی به هر کانال از طیف، امضای منحصر به فردی می دهد.

در رویکرد جدید به جای استفاده از بسیاری از لیزرهای تک طول موج برای اندازه گیری پاسخ طیف سنج در هر طول موج، فقط از نوسانات نویز استفاده می شود که به طور طبیعی در یک منبع نور با طول موج های زیادی وجود دارد. به این ترتیب ارزیابی عملکرد طیف سنج فقط در چند ثانیه امکان پذیر است. این تیم همچنین نشان داد که آنها می توانند از روش مشابهی برای کالیبراسیون متقابل دو طیف سنج مختلف استفاده کنند.

محققان از روش صدای اضافی در توموگرافی انسجام نوری (OCT)، روشی برای تصویربرداری از بافت زنده چشم استفاده کردند. با افزایش وضوح CT ، آنها توانستند لایه جدیدی را در شبکیه چشم موش کشف کنند.

این رویکردهای جدید برای خصوصیات و کالیبراسیون متقابل دقت و تکرارپذیری داده ها را  بهبود می بخشد و این بینش که سر و صدای اضافی می تواند مفید باشد منجر به کشف سایر کاربردها خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1076968

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =