سامانه زیارت مجازی شهدای گمنام راه‌اندازی می‌شود/ تولید نشریات دانشجویی به‌صورت صوتی

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام از راه‌اندازی سامانه زیارت مجازی شهدای گمنام، مسجد مجازی در این واحد دانشگاهی خبر داد و گفت: این سامانه در هفته آینده عملیاتی خواهد شد.

سیدجلال دهقانی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه، درباره فعالیت‌های فرهنگی انجام شده در این واحد، اظهار کرد: فعالیت‌های مختلفی را در بخش‌های کلیدی در دستور کار داریم، بنابراین عمده فعالیت‌هایی که انجام دادیم، بیشتر دستورالعمل‌هایی است که از سوی مسئولان به ما ابلاغ می‌شود.

وی از اجرای طرح از حماسه تا حماسه در این واحد دانشگاهی خبر داد و گفت: در همین راستا کارهای تبلیغاتی را در مراکز و واحدها انجام دادیم به طوری که مورد استقبال قرار گرفته و مراحل ثبت نام آن در حال انجام است. همچنین نظام‌مند کردن کانون‌های فرهنگی، تهیه شناسنامه برای کانون‌های فرهنگی، انتشار نشریات و فعال کردن کمیته ناظر برنشریات از دیگر فعالیت‌هایی است که در حال انجام است این فعالیت‌ها در گذشته راکد بوده است.

دهقانی با بیان اینکه کمتر از یکسال است که در این واحد فعالیت خود را شروع کردم، افزود: در گذشته تمام این مباحث راکد بوده است. ما حوزه نشریات را براساس ابلاغیه‌ای که به ما دادند، فعال کردیم چرا که معاون فرهنگی دانشگاه، نشریات کاغذ را به دلیل هزینه‌بر بودن ممنوع کرده است؛ مگر اینکه اسپانسری تهیه کنیم. بخاطر همین حداقل ۳۰ نسخه از هر شماره را برای ارسال به مراجعی که صلاح می‌داند به صورت رنگی چاپ می‌کنیم و مابقی نیز به صورت سامانه‌ای خواهد بود. همچنین کار دیگری که در دست اجراست انتشارات نشریات به صورت صوتی است از آنجا بخش اعظمی از فعالیت‌های ما مجازی شده در همین رابطه به دلیل سهل‌الوصل بودن این بحث نشریات صوتی را در دستور کار قرار دادیم این موضوع به مسئولان نشریات ابلاغ شده تا به صورت صوتی نشریات را تولید کنند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام تأکید کرد: پیش‌بینی می‌شود که تا پایان آبان‌ماه نشریات صوتی تولید شود. همچنین برای جشنواره نشریات که قرار است در اردیبهشت‌ماه سال آینده برگزار شود هر کانون فرهنگی دو شماره نشریه را منتشر کنند. ما د راین مجموعه ۱۰ کانون داریم که مجموع انتشارات آنها به ۲۰ شماره خواهد رسید. مضاعف براینکه ما نشریه صوتی را به صورت خلاقانه انجام خواهیم  داد. همچنین سروسامان دادن بارگاه شهدای گمنام را داریم با توجه به بینه ضعیف دانشگاه تا به امروز انجام نشده بود تا اینکه ما این موضوع را مطرح کردیم تااز تجهیرات و امکانات دانشگاه بارگاهی را در شأن شهدای گمنام تاسیس کنیم. هم‌اکنون کارهای عمرانی در حال انجام است چرا که شهدای گمنام یک محیط  امن برای برگزاری تجمع فعالیت‌های فرهنگی و تشکل‌های دانشگاهی است.  

دهقانی ادامه داد: در حال پیگیری برای احداث مسجد نیز هستیم استان ایلام تنها استانی است که فاقد مسجد است این موضوع را از طریق خیرین پیگیری می‌کنیم تا از افراد صاحب نفوذ در این رمینه استفاده کنیم. همچنین شورای خیرین در این واحد دانشگاهی تشکیل شده است تا خیرین بتوانند به دانشگاه کمک کنند  در همین راستا ایجاد حساب مستقل برای خیرین در دست پیگیری است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام تصریح کرد: جلسات تخصصی استان نیز در حال پیگیری است این جلسات تقریبا ماهی یکبار برگزار می شود. سروسامان دادن به وضعیت کانون‌های فرهنگی و نیز به‌روزرسانی فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی نیز در دست اجرا است. همچنین در حوزه فضای مجازی سامانه زیارت مجازی شهدای گمنام را طراحی کردیم که در هفته آینده عملیاتی خواهد شد. به دلیل اینکه حضور فیزیکی دانشجویان را نداریم تصیمیم گرفتیم که حداقل این شرایط در فضای مجازی برای دانشجویان فراهم کنیم. همچنین بحث مسجد مجازی است از آنجا که مسجد کانون اصلی فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه محسوب می‌شود به همین خاطر به دلیل عدم حضور فیزیکی ما بنا داریم که مسجد مجازی را راه‌اندازی کنیم. اگر طرح اولیه مسجد مجازی پایه‌گذاری شد ما این موضوع را به شورای مرکزی پیشنهاد خواهیم داد تا این امر مهم را به واحدهای دیگر تسرعی دهند.

دهقانی در رابطه با چالش‌های موجود در فضای مجازی، خاطرنشان کرد: چالشی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم تولید محتوا است که در این رابطه با جهان‌بین گفت‌وگوهایی را انجام دادیم و برهمین اساس قرار شد که دبیرخانه تولید محتوا در واحد قم ایجاد شود تا از امکانات سمعی و بصری آنها بهره‌مند شویم؛ اما متاسفانه این امر مهم عملیاتی نشده است. دلیل عملیاتی نشدن آن شاید بخاطر این باشد که این دبیرخانه تازه شکل گرفته است.

وی گفت: دومین چالش بحث امکانات است استان ایلام همانند استان‌های برخوردار نیست هم‌اکنون دانشجویان اقصای نقاط ایلام به دلیل نبود اینترنت مجبورند به شهرهایی که از اینترنت برخوردار هستند، مراجعه کنند تا از امکانات مورد نیاز بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1077072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =