سفر در بحران کرونا،مانند ریختن بنزین روی آتش است

یک کارشناس ارشد مدیریت بحران رفتن به سفر را در شرایط فعلی عامل اصلی در تشدید بحران کرونا برشمرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(کرونا-مانند-ریختن-بنزین-روی-آتش-است">ایسکانیوز)، محمد فرید لطیفی  با اشاره به تاثیر سفر بر بحران کرونا گفت: واقعیت این است که باید بپذیریم با اوج گیری دوباره کرونا در کشور و رکوردهایی که بارها و بارها در تعداد قربانیان و مبتلایان این ویروس در کشورمان ثبت شده در یک شرایط بحرانی قرار داریم.

وی با بیان اینکه برای گذر از شرایط بحران تمام افراد و ارکان جامعه دارای مسئولیت‌هایی هستند، گفت: یکی از اصلی‌ترین مسئولیت‌ها و وظایف مردم، رعایت پروتکل‌ها و پرهیز هر آنچیزی است که منجر به افزایش شمار مبتلایان و خدایی ناکرده قربانیان کرونا می‌شود.

لطیفی ادامه داد: در شرایط فعلی استفاده از ماسک و پرهیز از سفر مهم‌ترین عامل برای قطع زنجیره انتقال کروناویروس است و البته باید توجه داشته باشیم که علاوه بر سفرهای بین شهری، حتی سفرهای داخل شهری هم منجر به شیوع کرونا خواهد شد به همین دلیل نیز لازم است شهروندان از سفر بین شهری پرهیز کرده و سفرها و ترددهای داخلی شهری خود را نیز به حداقل برسانند.

این کارشناس ارشد مدیریت بحران با اشاره به افرادی که سفر را محدود به حضور در خودرو و خانه یا ویلای شخصی خود می‌دانند نیز گفت: سفر الگوی گسترش و شیوع بیماری را تغییر می‌دهد و ممکن است استانی با وضعیت سفید را به حالت اضطرار بکشاند. اگر فرض کنیم یک نفر با خودروی شخصی‌اش از یک مبدا تا مقصدی معین حرکت کند، آیا می‌تواند در طول مسیر بنزین نزند؟ توقف نکند و ... ؟ حال تصور کنید چند هزار نفر با همین تصور وارد جاده‌ها شوند و تنها پنج درصد از آنها در یک مجتمع بین راهی توقف کنند.

وی ادامه داد: اگر یک نفر مبتلا به کرونا در این مجتمع حضور داشته باشد می‌تواند فقط در فضایی مانند سرویس بهداشتی، پمپ بنزین و سوپرمارکت و ... در این مجتمع دستکم ۱۰ نفر را آلوده کند. این ۱۰ نفر هرکدام سوار برخودرویی خواهند شد که دو تا چهار سرنشین دارد و به مقاصد مختلفی خواهند رفت و این چرخه تکرار خواهد شد.

لطیفی افزود: این مثال صرفا در مورد افرادی است که با خودروی شخصی و به منزل یا ویلای شخصیشان می‌روند، سفر با اتوبوس و هواپیما و وسیله نقلیه عمومی که ریسک بسیار بالاتری دارد و در نتیجه آن توان و انرژی زیادی باید صرف مدیریت این بحران شود.

وی با بیان مثالی ملموس تر، گفت: تردد غیر ضروری و سفر رفتن در زمان بحران کرونا و در شرایطی که کادر درمان در حالت فوق‌العاده مشغول فعالیت هستند، مانند این است که به جای خاموش کردن آتش، روی آن بنزین بریزیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1077095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =