چرا پشه عاشق خون انسان است؟

دانشمندان کشف کردند که چرا پشه ها اینقدر جذب خون انسان می شوند. تحقیقات راه را برای داروهایی که ترکیبات موجود در خون را برای پشه ها جذب کنند هموار می کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) عادت مکیدن خون توسط پشه ها آنها را به یکی از کشنده ترین حیوانات روی کره زمین برای انسان تبدیل کرده است. تیمی از دانشمندان در ایالات متحده ترکیبات موجود در خون انسان که پشه ها را به خود جلب می کند را پیدا کردند.

این یافته به طور بالقوه راه را برای دارویی که عطر و طعم وسوسه انگیز آن را بپوشاند هموار می کند.

تیمی از محققان دانشگاه راکفلر در شهر نیویورک از زنان اصلاح شده ژنتیکی استفاده کردند تا ببینند کدام نورون ها هنگام چشیدن خون روشن می شوند.

فقط پشه های ماده از خون تغذیه می کنند زیرا برای تکامل تخمهایشان به آنها نیاز دارند؛ اما آنها در اصل از طریق شهد مانند هزاران گونه حشره زنده می مانند.

اما عادات مکنده خون آنها را به کشنده ترین حیوان روی کره زمین برای انسان تبدیل می کند و هر ساله حدود نیم میلیون نفر را به دلیل بیماری هایی مانند مالاریا، دانگ و تب زرد می کشد.

محققان با ارائه ترکیبی از چهار ترکیب ایجاد شده برای تقلید از عطر و طعم خون، پشه ها را فریب دادند تا از حالت تغذیه شهد به حالت تغذیه خون تغییر دهند.

این ماده حاوی گلوکز، کلرید سدیم، بی کربنات سدیم و آدنوزین تری فسفات (ATP) بود؛ ترکیبی که انرژی سلول ها را تأمین می کند.

تیم با توجه به بخشی از دهان سرنگ مانند پشه که برای نوشیدن استفاده می کند؛ می داند که چه زمانی پشه در حالت تغذیه با خون یا شهد است.

یک برچسب فلورسنت در حشرات اصلاح شده ژنتیکی هنگام فعال شدن سلول عصبی درخشان می شود و به محققان اجازه می دهد تا ردیابی کنند که کدام سلول های عصبی هنگام وعده های غذایی متفاوت به آنها روشن می شود.

فقط یک زیر مجموعه از سلولهای عصبی توسط خون فعال شد( از جمله خون واقعی و ترکیب مصنوعی محققان). اگر پشه ها قادر به تشخیص طعم خون نبودند، از نظر تئوری نمی توانستند بیماری را منتقل کنند.

تحقیقات می تواند در نهایت منجر به دفع پشه ها شود. این تحقیق روز دوشنبه در مجله Neuron منتشر شد.