عبدالله عبدالله به تهران می‌آید

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از سفر عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در روز یکشنبه ۲۷ مهر ماه به تهران خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (چهارشنبه) از سفر روز یکشنبه ٢٧ مهر ماه ١٣٩٩ عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در رأس یک هیأت از مقامات شورای عالی مصالحه ملی، نمایندگان مجلس ملی افغانستان و مقامات وزارت خارجه آن کشور خبر داد.

وی افزود: عبدالله عبدالله در این سفر سه روزه با رئیس جمهوری اسلامی ایران، رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر امور خارجه و دیگر مقامات عالی نظام دیدار و گفت و گو خواهد داشت.

«بهادر امینیان» سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل روز (دوشنبه ۲۱ مهر) با «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

عبدالله عبدالله پیش از این به پاکستان و هندوستان سفر کرده بود.

جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی خود را برای کمک به روند صلح در افغانستان اعلام کرده است.

سعید خطیب زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی پیش از این در اظهاراتی درباره گفت‌وگوهای بین الافغانی بیان کرده بود: امیدواریم این گفت‌وگوهای بین الافغانی به صورت اصیل بین خودشان برگزار شود و جمهوری اسلامی ایران با همه طرف‌ها همواره در ارتباط بوده و همواره در ارتباط خواهد بود که این گفت‌وگوهای بین الافغانی را تسهیل کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره روند صلح افغانستان عنوان کرد: موضوع افغانستان موضوع دائمی امنیت ملی جمهوری اسلامی و موضوع دائمی همسایگی بوده است. بر خلاف کشورهایی که حمله کرده و کشتند و مردم بیگناه را بمباران و به بهانه‌های واهی سال‌ها افغانستان را اشغال و امروز برای فرار آبرومند به صورت مخفیانه و مشکوک جلساتی را برگزار می‌کنند.

به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: موضع ما همواره آشکار بوده است. ما از همه مسیرهایی که به گفت‌وگوهای درون افغانی کمک کند، حمایت می‌کنیم. قانون اساسی افغانستان به عنوان دستاورد بزرگ مردم افغانستان برای ما مهم است. حقوق اقلیت‌ها و بانوان و قومیت‌های مختلف در افغانستان با هیچ معامله پشت پرده‌ای نمی‌تواند از بین برود. بر موضع خود بوده‌ایم و به طور دوجانبه مفصل با دولت و مقامات افغانستان در ارتباط بودیم.

وی افزود: ما ضمن استقبال از گفت‌وگوهای بین الافغانی، معتقدیم هیچ راهی وجود ندارد که به حقوق اقلیت‌ها، بانوان و مشارکت در قدرت و جمهوری اسلامی افغانستان احترام گذاشته شود. در این چارچوب گفت‌وگوهای بین الافغانی بهترین راه‌حل است و از آن استقبال می‌کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1077145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =