انتقال تجربه بزرگان سینمای کودک و نوجوان به مخاطبان

حبیب ایل‌بیگی مدیر چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان، اهداف، چشم‌انداز و جزئیات اجرایی این رویداد را برشمرد و اعلام کرد در بخشی از این المپیاد سه روزه، مرضیه برومند، رسول صدرعاملی و ایرج طهماسب، تجربیات خود را به نوجوانان منتقل می‌کنند.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، از ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، «حبیب ایل‌بیگی» مدیر چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان در ارزیابی این دوره المپیاد و تفاوت‌هایش با دوره‌های پیشین گفت: بعد از دوره سوم که به شکل با شکوهی در اصفهان برگزار شد، امسال چهارمین دوره در شرایط ویژه ای برگزار می شود، همانگونه مدارس در شرایط کرونا تعطیل نشده و دانش آموزان به شکل غیر حضوری به تحصیلات خود ادامه می‌دهند، المپیاد هم امسال تعطیل نشده و غیر حضوری و با شیوه ای متفاوت از قبل برگزار می شود تا نوجوانان این فرصت را داشته باشند تا با اساتید حوزه فیلمسازی در ارتباط باشند و کسب تجربه کنند.

در این دوره تعداد متقاضیان و صاحبان فیلم کوتاه بیشتر از سال گذشته است

او افزود: در این دوره تعداد متقاضیان و صاحبان ایده‌ و فیلمسازان المپیاد بیشتر از سال گذشته است. امسال نوجوانان با ابزارها و وسایلی که در دست دارند با اساتید به صورت برخط در ارتباط خواهد بود. البته به این جهت که نوجوانان نسل امروز بیشتر با فضای مجازی و محیط برخط آشنا هستند، این تجربه برای آن‌ها عجیب نخواهد بود و به راحتی با این موضوع کنار می‌آیند. طبیعتا برگزاری حضوری و ارتباطی که بین نوجوانان و اساتید شکل می‌گیرد، بهتر است اما شرایط ایجاب می‌کند که المپیاد چهارم، به شکل غیرحضوری برگزار شود.

به گفته او، در این دوره از المپیاد ۶۴ نوجوان ۱۲ تا ۱۷ ساله از میان بیش از هشتصد نوجوان متقاضی شرکت در المپیاد از شهرهای مختلف برای حضور در این دوره انتخاب شده‌اند. تهران در این دوره کم‌ترین شرکت‌کننده را دارد و بیشتر شرکت‌کنندگان از شهرهای دیگر متقاضی شرکت در المپیاد هستند.

افتتاحیه المپیاد با گروه‌بندی نوجوانان و رونمایی دو نوجوان فیلمساز

ایل‌بیگی در ادامه اظهار داشت: روز یکشنبه ۲۷ مهر ساعت ۱۶ افتتاحیه المپیاد فیلمسازی نوجوانان به شکل غیرحضوری و از طریق تلویزیون اینترنتی تیوا پخش خواهد شد.

او ادامه داد: در آیین افتتاحیه گروه بندی‌ها انجام و نوجوانان در هشت گروه هشت نفره تقسیم‌بندی می‌شوند. در آیین افتتاحیه این دوره دو نوجوان که در دوره اول جزو برگزیدگان المپیاد بودند و امروز فیلمساز شده‌اند، معرفی می‌شوند.

مرضیه برومند، رسول صدرعاملی و ایرج طهماسب داوران این دوره المپیاد

به گفته مدیر المپیاد فیلمسازی نوجوانان، امسال گروه‌های نوجوان در سه روز با اساتید در ارتباط خواهند بود. نوجوانان از روز ۲۸ مهرماه از ساعت ۹ صبح تا ۱۲با اساتید و مربیان در خصوص ایده‌هایی که به المپیاد راه پیدا کرده‌اند، گفتگو و ایده راپرورش می‌دهند ودر نهایت از هر گروه یک ایده به داوری نهایی راه پیدا می‌کند.

 برنامه تعامل داوران با نوجوانان و «انتقال تجربه» در سه روز

ایل‌بیگی اظهار داشت: در سه روزی که المپیاد چهارم برگزار می‌شود، سه فیلمساز (مرضیه برومند، ایرج طهماسب و رسول صدرعاملی با نوجوانان گفتگو می‌کنند و انتقال تجربه خواهند داشت که برنامه «انتقال تجربه»، به ترتیب در روز دوشنبه ۲۸ مهر با حضور «مرضیه برومند»، سه‌شنبه ۲۹ مهر با حضور «ایرج طهماسب» و چهارشنبه سی‌ام مهر با حضور «رسول صدرعاملی» هر روز بعد از ظهر از ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ برگزار خواهد شد.

او افزود: نیمی از نوجوانانی که متقاضی حضور در المپیاد چهارم بودند با فیلم‌های کوتاه در این دوره شرکت می‌کنند. داوری این فیلم‌ها از ۲۵ مهر آغاز و سه فیلم برگزیده در این بخش در روز اول آبان اعلام خواهد شد.

اول آبان؛ اختتامیه المپیاد چهارم

او درباره پایان این دوره المپیاد نیز اظهار داشت: کار المپیاد چهارم یک روز زودتر از پایان جشنواره سی و سوم به پایان می‌رسد و مراسم اختتامیه «چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان»، ساعت ۱۶:۳۰پنجشنبه اول آبان برگزار می‌شود.

ایل‌بیگی اظهار داشت: در طول برگزاری المپیاد هم فیلم‌های راه یافته به بخش مسابقه از طریق سایت آپارات به نمایش گذاشته می‌شوند. ضمن آن که جلسات نقد و بررسی فیلم‌ها هم توسط اساتید این حوزه به صورت برخط برگزار خواهد شد.

او تصریح کرد: برگزاری آنلاین چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران، تجربه متفاوتی است که امیدواریم برای نوجوانان خاطره‌انگیز باشد.

هدف المپیاد فقط این نیست که نوجوانان فیلمساز شوند

قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به دست‌آوردهای دوره‌های پیشین این رویداد اظهار داشت: هدف المپیاد فیلمسازی نوجوانان فقط این نیست که نوجوانان فیلمساز شوند؛ شاید بسیاری از آن‌هایی که ایده ارائه داده‌اند هم تمایلی به ساخت فیلم‌های خود نداشته باشند.

او اظهار داشت: تجربه یک کار گروهی، پرورش ایده و ارائه درست آن در فضایی با نشاط، می‌تواند به رشد و تربیت نوجوانان کمک کند. المپیاد بستری فراهم می‌کند تا نوجوانانی که به راحتی امکان دسترسی و برقراری تعامل با فیلمسازان مطرح را ندارند، بتوانند با اساتید این حوزه تعامل داشته باشند.

ایل‌بیگی گفت: سال گذشته سوال برخی از اساتید این بود که چرا با وجود تفاوت سنی که با نوجوانان دارند، برای گفت‌وگو و تعامل با آن‌ها انتخاب شده‌اند. درست است که اساتید این حوزه، تفاوت سنی بسیاری با نوجوانان دارند اما هنوز برای حوزه کودک و نوجوان فیلم می‌سازند. از طرفی حضور این اساتید در المپیاد هم انتقال تجربه است و هم کمک می‌کند تا آن‌ها با علایق و ویژگی‌های نوجوانان این نسل آشنا ‌شوند.

ما نیازمند گفت‌وگو دو طرفه هستیم/ کمک المپیاد به تبیین عدالت فرهنگی

مدیر چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان گفت: سال گذشته اساتیدی که با نوجوانان در ارتباط بودند، اعتقاد داشتند که المپیاد بستری فراهم کرد تا آنها با سلایق نسل جدید آشنا شود. ما نیازمند گفت‌وگوی دو طرفه هستیم. تعاملی که در برگزاری المپیاد، میان اساتید و نوجوانان شکل می‌گیرد، فراتر از حضور نوجوانان در هر رویداد دیگری است.

او تصریح کرد: منظور این است که حتی اگر این نوجوانان فیلمساز هم نشوند، توانسته‌اند خیلی راحت با هنرمندان سینمای کودک و نوجوان در ارتباط باشند و از آنها کسب تجربه کنند. این موضوع می‌تواند به عدالت فرهنگی هم کمک کند و المپیاد فرصت کوچکی برای نوجوانان علاقه‌مند در شهرهای کوچک است که شاید فضای مناسبی برای فعالیت‌های فرهنگی نداشته باشند و المپیاد کمک می‌کند تا علاقه خود را ادامه دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1077236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =