نحوه فعالیت صندوق‌های اختصاصی بازارگردانی اعلام شد

مدیران صندوق های سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی مجاز خواهند بود بدون مجوز نسبت به اضافه کردن نماد اوراق بهادار قابل معامله به فهرست اوراق بهادار موضوع عملیات بازارگردانی صندوق اقدام کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)،  به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، رضا نوحی در خصوص فرآیند کاری صندوق‌های اختصاصی بازارگردانی گفت: این صندوق‌ها در محدوده موضوع فعالیت مشخص تعریف شده مجاز به فعالیت هستند؛ یعنی وظیفه بازارگردانی نمادهای تعیین شده را با رعایت مقررات موجود بر عهده دارند. بنابراین باید ابتدا توسط این صندوق‌ها نمادهای موضوع عملیات بازارگردانی تعیین شود.

وی در خصوص مواردی همچون برگزاری مجامع صندوق‌های بازارگردانی اختصاصی خاطرنشان کرد: مطابق تشریفات مقرر، مجمع صندوق باید با اطلاع رسانی قبلی تشکیل شده و صورتجلسه مذکور به منظور ثبت نزد سازمان ارسال شود. پس از تعیین نمادهای مذکور انجام بازارگردانی نمادهای یاد شده متناسب با تعهدات اعلامی از سوی بورس‌ها خواهد بود و حداقل تعهدات اعلامی از سوی بورس‌ها شامل تعهدات حداقل معامله روزانه، حداقل سفارش انباشته و دامنه مظنه است.

سرپرست اداره امور صندوق‌های سرمایه گذاری در تشریح وظایف و تعهدات بازارگردانان گفت: بازارگردانان ملزم هستند همواره تا زمان ایفای تعهدات حداقل معامله روزانه، سفارش‌های خرید و فروش اوراق بهادار موضوع عملیات بازارگردانی در دامنه مظنه را در سامانه معاملات حفظ کنند. بدین معنی که در صورت اجرا شدن هر طرف از سفارش‌ها، سفارش‌های سمت دیگر را تأمین کنند. وجود پارامتر دامنه مظنه، باعث اثر بخشی بیشتر عملیات بازارگردانی می‌شود. دامنه مظنه محدوده‌ای است متغیر که حاصل تفاوت بین کمترین قیمت خرید در سفارش‌های خرید و بیشترین قیمت فروش در سفارش‌های فروش صندوق است.

دست مدیران صندوق‌ها بازتر شده است

نوحی خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر اختیارات بیشتری به مدیران صندوق‌های سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی و بورس‌ها به منظور تسریع در فرایندهای مربوطه از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار داده شده و طی اطلاعیه شماره ۱۲۰۳۰۰۷۱ مورخ ۲۲ مهرماه ۹۹ سازمان در اختیار عموم قرار گرفته است.

وی در تشریح این موارد گفت: مدیران صندوق‌های سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی مجاز خواهند بود بدون استعلام جداگانه از سازمان بورس نسبت به اضافه کردن نماد اوراق بهادار قابل معامله به فهرست اوراق بهادار موضوع عملیات بازارگردانی صندوق بر اساس تعهدات اعلامی بورس‌ها اقدام کنند و استعلام دیگری در این خصوص از سازمان بورس انجام نخواهد گرفت.

سرپرست اداره امور صندوق‌های سرمایه گذاری در خصوص میزان تأمین مالی جهت انجام عملیات بازارگردانی توسط صندوق‌های مذکور اظهار کرد: مسئولیت تعیین حداقل منابع لازم جهت انجام عملیات بازارگردانی در ارتباط با تعهدات مربوط به نمادهای موجود و همچنین نمادهای جدید، بر عهده مدیران صندوق‌های مربوطه است.

ضوابط برگزاری مجامع صندوق‌های بازارگردانی اختصاصی

نوحی حضور کلیه دارندگان واحدهای ممتاز صندوق در مجمع را جهت اضافه شدن نمادهای جدید یا اصلاح تعهدات بازارگردانی نمادهای صندوق کافی عنوان کرد و افزود: در این صورت رعایت دوره زمانی ۱۰ روزه قبل از مجمع الزامی نیست.

وی یادآور شد: ارسال صورتجلسه مجامع صندوق‌های سرمایه گذاری مذکور صرفاً با موضوعات یاد شده به سازمان و بورس‌های یادشده، به منزله ثبت صورتجلسه نزد این سازمان بوده و از تاریخ اطلاع رسانی، قابل اعمال است.

سرپرست اداره امور صندوق‌های سرمایه گذاری حذف نمادهای موضوع عملیات بازارگردانی یا اصلاح تعهدات بازارگردانی را منوط به تائید بورس‌های مربوطه عنوان و خاطرنشان کرد: با توجه به موارد اعلام شده، مراحل استعلام تعهدات از سازمان، بررسی کفایت سرمایه توسط سازمان، مدت زمان ۱۰ روزه تا زمان برگزاری مجمع صندوق و همچنین مراحل ثبت صورتجلسه نزد سازمان عملاً از فرایند اضافه شدن، حذف یا تغییر تعهدات بازارگردانی حذف شده است.

وی در خصوص وظایف بورس‌ها نسبت به صندوق‌های بازارگردانی اختصاصی نیز گفت: در این خصوص لازم است تا بورس‌های مربوطه ضمن تشکیل پایگاه داده قابل اتکا مربوط به نمادهای مورد بازارگردانی، تعهدات آن‌ها و سوابق مربوطه، اطلاعات لازم را ارائه کنند. همچنین با ایجاد سازوکار مشخص، اقدامات لازم در ارتباط با اعلام به مبادی مربوطه را انجام دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1077380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =