تصمیم ژاپن برای آزاد کردن آب پسماند تاسیسات فوکوشیما به دریا

دولت ژاپن تصمیم دارد آب دارای مواد پرتوزای تاسیسات هسته ای فوکوشیما را که پیش تر در زمان سونامی برای خنک کردن رآکتور استفاده شده بود، به دریا بریزد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، به نقل از خبرگزاری ای. اف. پی، ژاپن بیش از یک میلیون تن آب سنگین فرآوری شده از تاسیسات هسته ای آسیب دیده فوکوشیما را علیرغم مخالفت های شدید ماهیگیران محلی طی عملیاتی به طول مدت یک دهه به دریا خواهد ریخت. 

طبق گزارش روزنامه های داخلی ژاپن، آزادسازی این آب به دریا که برای کاهش پرتوزایی آن فیلتر شده است، احتمالا در سال ۲۰۲۲ آغاز می شود. 

این تصمیم به سال ها بحث بر سر این که چگونه از وجود مایعی که در برگیرنده آب مورد استفاده برای خنک کردن تاسیاست فوکوشیما پس از آسیب سختش در اثر سونامی در سال ۲۰۱۱ است،  خلاصی پیدا کنند، پایان می‌دهد. 

هیئتی از دولت ژاپن اخیرا گفته بود که آزادسازی آب به دریا یا بخار کردن آن،  هر دو  «انتخاب هایی واقع بینانه» هستند.

طبق گفته توکیو الکتریک پاور اپراتور تاسیسات، حدود ۱/۲۳ میلیون تن آب پس ماند در تانکر ها ذخیره است. 

فعالان محیط زیست با این پیشنهادها به شدت مخالفت کرده اند و ماهیگیران و کشاورزان نگرانی و ترس از رویگردانی مشتریان از غذای دریایی و محصولات کشاورزی این محل را ابراز کرده اند. 

کره جنوبی نیز که واردات محصولات دریایی از این منطقه را منع کرده است،  چندین بار نگرانی جدی درباره تاثیر زیست محیطی این تصمیم را ابراز کرده است. 

بیشتر ایزوتوپ های پرتوزا طی روند بسیار قوی فیلتر شدن جدا شده اند، اما یکی از آن ها که تیتانیوم است باقی مانده و نمی توان آن را با فناوری موجود جدا کرد. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1077478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =