لغو تحریم‌های تسلیحاتی ربطی به برجام ندارد

لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران محصول انزوای آمریکا بوده و ربطی به برجام و سیاست‌های دولت ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تحریم‌های تسلیحاتی آمریکا برای ایران محدودیت‌هایی را به وجود آورده است و بر این اساس هر کشوری بخواهد در حوزه تسلیحات با ایران ارتباط داشته باشد باید از شورای امنیت مجوز بگیرد. این محدودیت باعث شد تا دانشمندان با توجه به ظرفیت‌های داخلی موفق به خودکفایی در ساخت برخی از تجهیزات نظامی شوند؛ اما متاسفانه به دلیل محدودیت خرید در برخی از حوزه‌های نظامی نیز ضعف‌های وجود دارد.

توحید تقی‌زاده در گفت‌وگو با ایسکانیوز با اشاره به لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران بیان کرد: تحریم تسلیحاتی ایران در سال 89 انگیزه و عاملی شد تا بسیاری از دانشمندان با نگاه به ظرفیت‌های داخلی در این حوزه تا حدودی به خودکفایی برسند. دانشمندان در بسیاری از سلاح‌ها و تجهیزات جنگی توانستند با بازطراحی یا ابداع، موفقیت‌های چشمگیری را کسب کنند.

وی ادامه داد: ساخت جنگنده، موشک و نفربر توسط مهندسان داخلی از اثرات تحریم تسلیحاتی بود که باعث شد ایران در ساخت این تجهیزات رتبه مناسبی را در جهان کسب کند. 

دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با بیان اینکه دانش بومی ساخت تجهیزات جنگی می‌تواند برای ایران سودآوری تجاری داشته باشد، گفت: در حال حاضر این دانش یا تجهیزات نظامی را می‌توان در بازارهای جهانی صادر کرد. کشورهای منطقه غرب آسیا در جهان بیشترین آمار خرید سلاح را دارند و این فرصتی برای ایران است که تجهیزات نظامی خود را به این کشورها بفروشد.

وی با تاکید بر اینکه جایگاه ژئوپلتیک ایران در به فروش رساندن تسلیحات نظامی به سایر کشورها کمک کننده است، گفت: البته کشور در برخی از تحهیزات نظامی نیز هنوز رشد کافی را نداشته و دارای نقص است که باید با خرید این تجهیزات از کشورهای دیگر نقاط ضعف خود را جبران کند.

تقی‌زاده با بیان اینکه دولت از موضوع لغو تحریم‌های تسلیحاتی سوءاستفاده سیاسی می‌کند، گفت: چند روز گذشته دولت و حامیان آن در رسانه‌ها و افکار عمومی مرتب بیان می‌کنند که مذاکرات و برجام باعث لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران شد و آمریکا نتوانستند تحریم‌های خود علیه کشور را ادامه دهد. این فضاسازی‌ها توسط دولت تنها به خاطر فرار از عملکرد نامناسب دولت است.

این فعال دانشجویی با اشاره به اینکه آمریکا در منزوی‌ترین حالت خود در جهان به سر  می‌برد، گفت: دولت‌مردان گمان می‌کنند انزوای کنونی آمریکا حاصل برجام است؛ در حالیکه علتش مقاومت کشورهای منطقه با سردمداری ایران مقابل سیاست‌های مغرضانه آمریکا داشتند.

وی اضافه کرد: انزوای آمریکا باعث لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران شده و این ربطی به برجام ندارد. سیاست‌های مقاومتی ایران در جهان باعث انزوای آمریکا شده و دولت روحانی در آن اثرگذاری نداشته است.

تقی‌زاده با انتقاد از برقراری ارتباط برخی کشورهای منطقه با آمریکا یا رژیم غاصب صهیونیست بیان کرد: ایران شاید به راحتی نتواند تسلیحات نظامی خود را به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بفروشد چراکه آمریکا مانع این قرارداد تجاری می‌شود اما ایران می‌تواند بازارهای کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان، سوریه و عراق را به دست بگیرد. 

دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان عنوان کرد: شاید لغو تحریم‌های تسلیحاتی برای ایران آورده اقتصادی به همراه نداشته باشد؛ اما لغو این تحریم‌ها قطعا به رفع نقص‌های نظامی کشور  کمک شایانی خواهد کرد.

وی ادامه داد: مشکلات اقتصادی حال حاضر کشور حاصل بی‌برنامگی و ناکارآمدی مسئولان است. به عنوان مثال بورس ظرفیت مناسبی بود تا سرمایه و نقدینگی مردم جمع‌آوری شود و در نهایت باعث ایجاد رونق در اقتصاد شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1077507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =