علت کمبود انسولین در کشور از زبان یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس

رییس کمیته اقتصادی سلامت و تجهیزات پزشکی کمیسیون بهداشت ضمن تشریح علت کمبود انسولین قلمی در کشور گفت که به زودی پارت‌های دوم و سوم انسولین قلمی وارد کشور خواهد شد و بخش قابل توجهی از مشکل کمبود انسولین حل می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، جلیل میرمحمدی در توضیح علت کم بودن انسولین در کشور اظهار کرد: تا چند سال پیش یعنی حدود هفت یا هشت سال گذشته بیماران دیابتی از ویال‌های انسولین استفاده می‌کردند که در داخل کشور نیز تولید می‌شد لذا در حال حاضر تولید ویال‌های انسولین رگولار و NPH در کشور صورت می‌گیرد و تقریبا بدون مشکل در اختیار مردم است، یعنی امروز مردم می‌توانند از ویال‌های انسولین تحت نظر پزشک معالج خود استفاده کنند.

وی ادامه داد: در برهه‌ای واردات انسولین قلمی به کشور شروع شد یعنی صفر تا ۱۰۰ انسولین قلمی از خارج وارد کشور شد که باید آقایان تدبیری می‌کردند که انسولین قلمی در کشور تولید شود نه این‌که وابستگی کامل به آن پیدا کنیم. باید تولید انسولین قلمی در داخل در دستور کار قرار داده می‌شد که این اتفاق رخ نداد، البته خبر خوش آن است که از حدود چهار یا پنج ماه گذشته تولید انسولین قلمی در کشور شروع شده و مسئولان امر به دنبال تولید انبوه آن هستند. خط تولید انسولین قلمی در کشور راه افتاده ولی هنوز نمی‌توانند نیاز کشور را تامین کنند. مسئولان قول داده‌اند تا سال آتی با راه‌اندازی خط تولید انسولین‌های قلمی به خودکفایی رسیده و بتوان نیاز داخل را تامین کرد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بخشی از کمبود انسولین قلمی در کشور به دلیل تحریم‌هاست که نمی‌توان ارز به آن اختصاص داد، یعنی هم کمبود ارز داریم و هم در نوع تخصیص ارز هم دچار مشکل هستیم. انسولین‌های‌ وارداتی تحت پوشش بیمه هستند و نسبت به خارج از کشور با قیمت مناسب توزیع می‌شود همین قیمت پایین نسبت به کشورهای همجوار باعث قاچاق معکوس انسولین قلمی شده است، یعنی این نوع انسولین وارد کشور می‌شود و بعد به خاطر قیمت کم آن به کشورهای دیگر قاچاق می‌شود؛ اینها بخشی از علت کمبود انسولین در کشور است.

میرمحمدی ادامه داد: در حال حاضر یک پارت از انسولین قلمی وارد کشور شده و قرار است از طریق داروخانه‌های معتبر به مردم با ارائه‌ی کارت ملی یا شرایط دیگر انسولین بدهند. ان‌شاءالله پارت دوم و سوم آن نیز در راه است. کارهای آن صورت گرفته و در حال ورود به کشور است. با وارد شدن این دو پارت بخش قابل توجهی از مشکل انسولین در کشور حل خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد که با توزیع مناسب انسولین قلمی به دست افراد اهل و راه‌اندازی خطوط جدید تولید انسولین داخلی در کشور بتوان در آینده نزدیک به خودکفایی در تولید انسولین قلمی برسیم، فکر می‌کنم با توجه به قول‌ها، تسهیلات و حمایت‌ها این اتفاق خواهد افتاد. در این شرایط ضمن تامین نیاز کشور حتی می‌توان بخشی از آن را صادر کرد و درآمدهای ارزی به دست آورد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پایان و در جمع‌بندی اظهار کرد: در حال حاضر امکان استفاده از ویال‌های انسولین‌ رگولار و NPH در داخل کشور تحت نظر پزشک معالج وجود دارد و به زودی پارت‌های دوم و سوم انسولین قلمی وارد کشور می‌شود تا بتوانیم این برهه را پشت سر بگذاریم.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1077549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =