شکوفایی تمدنی محدود به نوآوری علمی نمی‌شود/ پیوند با جامعه و صنعت یکی از ویژگی‌های دانشگاه تمدن‌ساز است

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم اسلامی صدرا گفت: پیوند دانشگاه با جامعه و صنعت یکی دیگر از ویژگی‌های دانشگاه تمدن‌ساز است. ورود انتقادی به همه مسائل و ایجاد زمینه اصلاح جامعه نیز در حوزه وظایف دانشگاه تمدن‌ساز است. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حجت‌الاسلام رضا غلامی عصر امروز در نشست معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور در تالار حافظ سازمان مرکزی این دانشگاه اظهار کرد: ملت ایران به رغم بعضی اختلالاتی که در پیشرفت تجربه کرده، از خودباوری تمدنی و ایجاد ظرفیت تمدنی جدید بهره‌مند است.

وی افزود: این ظرفیت‌ها و خودباوری تمدنی می‌تواند کشور را در راستای شکوفایی تمدنی قرار بدهد. در عرصه‌های دفاعی، علم و فناوری و ایجاد نظم سیاسی دستاوردهای تمدنی است که در این ۴۰ سال به‌دست آمده است.
رئیس مرکز پژوهش‌های علوم اسلامی صدرا بیان کرد: بسیاری از دانشگاه‌ها در شکل‌دهی تمدن اسلامی از قرن چهارم نقش آغازگری داشتند ولی دانشگاه مدرن با تولد ناقصی که در عصر جدید داشته است، بعد از انقلاب اسلامی نیز در راستای تمدن‌سازی حرکت می‌کند.

غلامی عنوان کرد: شکوفایی تمدنی محدود به نوآوری علمی نمی‌شود و نوآوری های مدیریتی و سیاستی نیز در این شکوفایی نقش دارند. البته برای نوآوری و شکوفایی به ابزار نیازمند است. دانشگاهی که فارغ‌التحصیلان آن سهمی در اشتغال نداشته باشد یک دانشگاه عقیم است و نمی‌توان از آن انتظار تمدن‌سازی داشت. زنجیره‌ای از شرکت‌های دانش‌بنیان همان چیزی که اکنون دانشگاه‌های کشور را در راستای تمدن سازی قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: کیفیت گرایی از دیگر شاخص‌های دانشگاه تمدن‌ساز است و این صحیح نیست که دانشگاه‌ها خود را مشغول رتبه‌ بندی های تکراری کنند. کشور اکنون در رتبه ۱۵ تولید مقالات علمی است ولی بخش عمده‌ای از این تولیدات پاسخ نیازهای داخلی کشور نیست و مسئله‌محور نیستند، البته تمرکز همه تولیدات در راستای نیازها هم درست نیست.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم اسلامی صدرا یادآور شد: تابوستیزی یکی از مولفه‌های دیگر دانشگاه‌های تمدن‌ساز است و نباید نظریات و پرسش‌گری نهی شود. دانشگاه تمدن‌ساز نباید مبتلا به تقلید شود. در چنین دانشگاهی نباید دانشجوی مدرک طلب جذب شده و اجازه چنین تفکری داده شود همچنین کیفیت گرایی باید در دستور کار قرار گیرد.

غلامی گفت: تمدن اسلامی در راستای تعالی انسان است ولی اگر پرورش انسانهای تمدن‌ساز متوقف ‌شود تمدن نیز به محاق می‌رود. پرورش انسان‌های تمدن ساز مهم است و باید به آن توجه شود. خداجویی نیز ویژگی مهمی برای دانشگاه تمدن‌ساز است، این دانشگاه تمدنی است که همه صنع و ساختار و کارکرد را در خدا می‌بیند. 

وی تصریح کرد: عمق گرایی از ویژگی های دیگر است، البته متاسفانه اخیرا دانشگاه‌ اسیر سطحی نگری شده و باید این رویه اصلاح شود. دانشگاه تمدن‌ساز باید فضلیت خواه و الگوی جامعه باشد. پیوند دانشگاه با جامعه و صنعت یکی دیگر از ویژگی‌های دانشگاه تمدن‌ساز است. ورود انتقادی به همه مسائل و ایجاد زمینه اصلاح جامعه نیز در حوزه وظایف دانشگاه تمدن‌ساز است. 

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم اسلامی صدرا خاطرنشان کرد: دانشگاه تمدن‌ساز سیاسی هست ولی سیاست‌زده نیست و دچار جوزدگی سیاسی نمی‌شود. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1077608

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =