سیاست مجلس یازدهم برداشتن بار مالیاتی از دوش بنگاه‌ها و افزایش مشوق هاست

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بر ایجاد پایه های جدید مالیاتی در کشور برای مقابله با فرار مالیاتی موارد بی هویت و خاص و همچنین تغییر دریافت میزان مالیات از بنگاه ها تاکید و اظهار کرد: سیاست مجلس یازدهم برداشتن بار مالیاتی از دوش بنگاه ها و افزایش مشوق هاست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، دکتر "محمدرضا پورابراهیمی" در نشست مسائل و مشکلات مالیاتی فعالان اقتصادی استان کرمان با حضور معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور بر اجرای طرح جامع نظام مالیاتی به منظور هوشمند سازی فعالیت های مالیاتی کشور تاکید و بیان کرد: باید برای اجرای این طرح قوانین مرتبط را اصلاح کرد که مجلس این اقدام را آغاز کرده است.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: زمانی می توان مالیات را در کشور به جایگاه خود رساند که همه چیز بر مبنای اطلاعات و شفافیت اطلاعاتی وجود داشته باشد که الکترونیکی کردن فعالیت ها تنها بخشی از مقدمه اجرای طرح جامع نظام مالیاتی کشور است.

وی ادامه داد: اساس کار این بوده که اطلاعات در یک مجموعه جمع آوری و بر اساس آن اظهارنامه ها بررسی شود که البته فقط می تواند ۲.۵ درصد رسیدگی در اطلاعات را انجام دهد و برای مابقی آن باید به خوداظهاری ها اعتماد کرد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر به جای وجود اطلاعات دقیق، شخص ممیز بررسی و میزان مالیات را مشخص می کند، گفت: البته سازمان امور مالیاتی در حوزه های سخت افزاری، نرم افزاری و دریافت اطلاعات با محدودیت ها و سختی هایی روبروست که این مسائل نیز باید در نظر گرفته شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: برای حمایت از فعالان اقتصادی باید دریافت مالیات از بنگاه ها را کاهش و دریافت مالیات از افراد و خانواده ها را افزایش داد زیرا در دنیا دریافت مالیات از بنگاهها ۳۰ درصد و در ایران این آمار ۷۰ درصد است.

وی بر ایجاد پایه های جدید مالیاتی در کشور  برای مقابله با فرار مالیاتی موارد بی هویت و خاص و همچنین تغییر دریافت میزان مالیات از بنگاه ها تاکید و اظهار کرد: سیاست مجلس یازدهم برداشتن بار مالیاتی از دوش بنگاه ها و افزایش مشوق هاست.

رییس اتاق بازرگانی کرمان هم در این نشست با بیان اینکه ۷۵ درصد مشکلات فعالان اقتصادی مربوط به سه حوزه بیمه، بانک و مالیات است، گفت: بعد از حوزه بانک، مسائل مالیاتی به عنوان بیشترین دغدغه فعالان اقتصادی مطرح بوده که خواسته آنها اجرای عدالت مالیاتی است.

کرمان جزء استان های برتر در تامین مالیات کشور 

"سیدمهدی طبیب زاده"با اشاره به اینکه مالیات وصول شده در کشور بیش از ۵۰ درصد حقوق کارمندان دولت نخواهد بود، افزود: دولت باید هزینه‌ها را مدیریت کند نه اینکه برای تامین هزینه های مالیاتی خود، فعالان اقتصادی را ناعادلانه با مشکلاتی روبرو کند.

وی با بیان اینکه کرمان جزء استان های برتر در تامین مالیات کشور است و هر سال با وجود مشکلات، باز هم میزان درآمد وصولی خوبی داشته که شاید این موضوع برخلاف میل باطنی و برای حفظ جایگاه استان، فشارهایی را به فعالان اقتصادی شناسنامه دار، رسمی و قانونی وارد کرده است خاطرنشان کرد: باید از فرارهای مالیاتی جلوگیری و مالیات از افرادی که یک شبه راه صد ساله را می پیمایند، گرفته شود.

رییس اتاق بازرگانی استان کرمان در بخش دیگری از صحبت های خود در رابطه با کمیسیون های حل اختلاف مالیاتی گفت: وقتی تعداد پرونده ها زیاد و تعداد کمیسیون های رسیدگی کم باشد، کیفیت فدای کمیت و روند دادرسی مالیاتی با مشکلاتی روبرو می شود که این کمیسیون ها نیازمند بازنگری و بازمهندسی در کشور هستند.

وی با بیان اینکه بخشنامه های سختگیرانه سازمان مالیاتی کشور، محدودیت هایی را برای اداره کل مالیاتی استان ایجاد کرده و آنها نیز مامور به اجرای آن هستند، خاطرنشان کرد: درخواست می شود اعمال بخشودگی ها به صورت کامل به استان ها واگذار و در خصوص وصول مالیات و بخشودگی ها اطمینان لازم به مدیرکل استان داده شود.

طبیب زاده ادامه داد: در اعمال بخشودگی ها و توجه ویژه به فعالان اقتصادی ترس از سازمان های نظارتی وجود دارد که در این زمینه درخواست می شود سازمان امور مالیاتی در سطح کلان با سازمان های نظارتی کشور هماهنگی لازم را انجام دهد.

وی اظهار کرد: ۵۰ تا ۶۰ درصد صحبت های مطرح شده در نشست های مختلف، مربوط به سختگیری های سازمان های نظارتی به عنوان دغدغه اصلی است که برطرف نشدن این سایه، مانع اعمال حق برای فعالان اقتصادی می شود.

رییس اتاق کرمان به صادرات و مشکلات خارج از اراده پیش آمده برای صادرکنندگان اشاره کرد و گفت: ممکن است این صادرکنندگان به روشی رفع تعهد ارزی کرده باشند که مورد پسند بانک مرکزی نبوده و یا نتوانسته اند تعهدات خود را رفع کنند که باید برای صادرکنندگان سیاست های تشویقی در نظر گرفته شود تا صادرات مختل نشود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1077743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =