۲۷ سرای نوآوری فعال در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد/ ساختار سرای نوآوری ستادی و چابک است

جلسه وبینار راهکارهای فناورانه در سراهای نوآوری با حضور معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، مدیرکل اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان دانشگاه و رؤسای سراهای نوآوری سراسر کشور برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، جلسه وبینار راهکارهای فناورانه در سراهای نوآوری با حضور روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، احسان شیرنگی، مدیرکل اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان دانشگاه و رؤسای سراهای نوآوری سراسر کشور برگزار شد.

در ابتدای جلسه احسان شیرنگی، مدیرکل اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی به عملکرد شورای مدیریت دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۲۷ سرای نوآوری فعال در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد وجود دارد و بسیاری از این سراها گزارش عملکرد خود را ارسال کرده‌اند.

وی افزود: برخی از سراها مانند سرای نوآوری گیاهان زینتی استان گلستان عملکرد بسیار خوبی داشته و به درآمدزایی رسیده‌اند. همچنین سرای نوآوری مواد پیشرفته کرج، هوش مصنوعی واحد قزوین، رباتیک و اتوماسیون واحد یزد نیز عملکرد قابل قبولی داشتند.

مراکز رشد در چند سال آینده به‌شکل فعلی نخواهد بود

همچنین روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در این وبینار گفت: برنامه بلندمدتی برای فعالیت سراهای نوآوری در آینده نزدیک داریم. ساختار و سازوکار اجرایی برنامه‌های معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی از طریق سراهای نوآوری صورت خواهد گرفت. در هر واحد حداقل یک و حداکثر سه سرای نوآوری خواهیم داشت که به هر سرا با توجه به ظرفیت‌های خاص استان، شهر و منطقه  و توانمندی‌های آن دانشگاه مجوز داده می‌شود.

وی افزود: برای سرای نوآوری گیاهان زینتی استان گلستان باتوجه به ظرفیت‌هایی که داشته، مجوز صادر شده است. سرآی نوآوری سه بخش دارد. یک بخش افراد و هسته‌های علاقه‌مند هستند که فعالیت استارت‌آپی را در حوزه تخصصی شروع می‌کنند. در این حوزه، بخش شتاب‌دهنده تخصصی حمایت‌ها و آموزش‌های لازم را با توجه به بازار هدف انجام می‌دهد.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: بخش تخصصی مرکز رشد بخش دیگر سرای نوآوری است و در این چارچوب شرکت‌ها و هسته‌های نوپایی که از شتاب‌دهنده بیرون آمده‌اند، پذیرش می‌شوند. بخش آخر، فضایی است برای استقرار شرکتی که از مرکز رشد خارج شده و در پردیس شرکت‌های سرای نوآوری مستقر می‌شوند.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینکه در چند سال آینده مراکز رشد به‌صورت فعلی نخواهیم داشت، عنوان کرد: در آینده، مرکز رشدی خواهیم داشت که با توجه به تعریف سرای نوآوری هسته‌های فناورانه خواهد پذیرفت. برای مثال در نجف‌آباد، دو سرای نوآوری «طلا و جواهر» و «تجهیزات پزشکی» وجود دارد. در دو تا سه سال آینده هسته فناوری غیر از این دو موضوع را در مرکز رشد نخواهیم پذیرفت. ممکن است هسته خوبی باشد ولی به خاطر فعالیت تخصصی مرکز رشد، این هسته غیرتخصصی در آن فضا پذیرفته نخواهد شد. افق معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری این است که فقط سرای نوآوری و مراکز رشد تخصصی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر وضعیت به اینگونه است که سرای نوآوری وجود دارد و  ممکن است مرکز رشد هم در کنار آن وجود داشته باشد. این هسته‌های فناورانه‌ای که در حال حاضر وجود دارند، اگر در قالب یک سرای نوآوری قابل تعریف هستند، واحدها باید اقدام  و مجوز سرای نوآوری مربوطه را دریافت کنند. اگر در آن قالب قابل تعریف نیستند، هسته‌ها باید فارغ شده و از مجموعه خارج شوند؛ زمانی که سرا استقرار یافت، رئیس سرا خواهیم داشت و دیگر شورای مرکز رشد و بودجه رشد از پژوهش نخواهیم داشت. همه این‌ها به سرای نوآروی تخیصص خواهد یافت و شورای مدیریت فعالیت‌های دانش‌بنیان که شورای آن سرا است، تمام این اقدامات را برعهده خواهد گرفت. در حال حاضر سرای نوآوری داریم و تعدادی هسته‌ وجود دارد که ربطی به سرای نوآوری ندارد.

اگر واحدی دو سرای نوآوری داشته باشد، دو معاون فناوری خواهد داشت

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: هم‌اکنون در حال انتقال از نظام قدیم به نظام جدید هستیم و تا دو سال آینده نظام قدیم حذف خواهد شد و برنامه‌ها بر اساس نظام جدید تنظیم می‌شوند. در مجموع در هر استان با توجه به سرای نوآوری، یک معاون فناوری استان  تعریف می‌شود. در واقع در واحدها رئیس سرای نوآوری در شأن معاون فناروی واحد خواهد بود. اگر یک واحدی دارای ظرفیت‌هایی باشد که دو سرای نوآوری داشته باشد، دو معاون فناوری خواهد داشت که در دو حوزه مختلف فعالیت خواهند کرد.

دهقانی فیروزآبادی خاطرنشان کرد: وقتی از سرای نوآوری صحبت می‌شود، منظور ساختمان و فضا نیست بلکه سرا یک مفهوم و کانسپت است که به مدیریت کردن این فضاها می‌پردازد. ما به دنبال فضا و ساختمان گرفتن نیستیم. ساختار سرای نوآوری یک ساختار ستادی چابک است که مرکز رشد تخصصی، شتاب‌دهنده تخصصی و پردیس استقرار شرکت‌های دانش بنیان را مدیریت می‌کند.

در ادامه این جلسه وبینار، برخی از رؤسای سراهای نوآوری استان‌ها و واحدها با توجه به زمینه تخصصی فعالیت‌های خود، به بیان نظرات پرداختند و مقرر شد جلسات معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی و رؤسای سراها در هفته‌های آتی نیز ادامه داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1077839

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =