لغو تحریم‌های تسلیحاتی آورده اقتصادی برای ایران ندارد

در حال حاضر ایران نیازمند تغییرات اساسی و ملموس در حوزه اقتصاد است و به نظر نمی‌رسد که لغو تحریم‌های تسلیحاتی اتفاقاتی اساسی برای اقتصاد کشور رقم بزند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تحریم‌های تسلیحاتی آمریکا برای ایران محدودیت‌هایی به وجود آورده است و بر این اساس هر کشوری بخواهد در حوزه تسلیحات با ایران ارتباط داشته باشد باید از شورای امنیت مجوز بگیرد. مانور بیش از اندازه دولت بر لغو تحریم‌های تسلیحاتی تا حدودی برای اذهان عمومی شبهه ایجاد می‌کند که مسئولان از ابتدا به بدون نتیجه بودن برجام واقف بودند.

صادق تاج فرد در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران بیان کرد: مانور بیش از اندازه دولت بر لغو تحریم‌های تسلیحاتی؛ نوعی بدبینی بین مردم ایجاد  کرده که شاید این موضوع تنها بازی سیاسی بیش نباشد و مسئولان با این حجم از تبلیغات به دنبال دستاوردسازی از معاهده ناکام برجام برای مردم و کشور هستند.

وی ادامه داد: در چند روز اخیر ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای بیان کرد که ایران به صورت داوطلبانه قطعنامه محدودیت خرید و فروش تسلیحاتی را پذیرفته و برای این پذیرش، اجباری در کار نبوده است. این موضوع نشان می‌دهد که دولت یا تیم مذاکره کننده هسته‌ای از قبل به فکر جبران بی‌حاصل بودن برجام بودند.

دبیر سیاسی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی واحد مشهد با بیان اینکه لغو تحریم‌های تسلیحاتی تبدیل به نمایش تبلیغاتی از سوی دولت شده است، گفت: برخی از کارشناسان مطرح می‌کنند که ایران داوطلبانه این محدودیت‌ها را پذیرفته است. البته این موضوع باید روشن شود؛ چراکه اگر این موضوع حقیقت داشته باشد باید توسط منتقدان دولت در همان زمان بیان می‌شد و چون تا کنون سکوت کردند، احتمالا نظریه داوطلبانه بودن پذیرش محدودیت برای خرید و فروش تسلیحات منتفی است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر نمی‌توان با قاطعیت نظر داد که لغو تحریم‌های تسلیحاتی برای کشور آورده اقتصادی قابل توجهی دارد یا خیر.

تاج فرد اضافه کرد: در آینده مشخص می‌شود که ایران قادر خواهد بود سلاح‌های خود را به کشورهای دیگر بفروشد یا اصولا می‌تواند پولی در قبال فروش تجهیزات نظامی دریافت کند یا خیر. چراکه به خاطر تحریم بانک مرکزی، ایران نتوانسته از تراکنش‌های مالی و مبادلات با کشورهای دیگر مبلغی را دریافت کند.

این دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد:  لغو این تحریم‌ها شاید از لحاظ سیاسی نشان دهنده قدرت ایران در برابر آمریکا باشد ولی بعید است در حوزه اقتصاد دستاورد خاصی برای کشور به همراه داشته باشد.

وی اضافه کرد: ایران با لغو تحریم‌های تسلیحاتی توانست جامعه جهانی را متقاعد کند که جنگ طلب نیست و باعث انزوای بیشتر آمریکا شود. البته انزوای کنونی آمریکا تنها حاصل فعالیت قوی دیپلماسی ایران نیست بلکه بخشی از آن به خاطر دیپلماسی ضعیف این کشور و دولت ترامپ است.

به گفته تاج فرد؛ در حال حاضر ایران نیازمند تغییرات اساسی و ملموس در حوزه اقتصاد است چراکه مردم در سال‌های اخیر تحت فشارهای اقتصادی نامناسبی قرار دارند و به نظر نمی‌رسد که لغو تحریم‌های تسلیحاتی اتفاقات اساسی را برای اقتصاد کشور رقم بزند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1077845

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =