تهران- ایسکانیوز: فیلم سینمایی «شش قرن، شش سال» به کارگردانی مجتبی میرطهماسب که در گروه سینمایی هنر و تجربه روی پرده سینما رفته است شب گذشته با حضورعوامل این فیلم از جمله مجتبی میر طهماسب کارگردان، امیرحسین قاسمی صدا گذار، ارستو گیوی تصویربردار، ژیلا ایپکچی تدوینگر، مازیار شیخ محبوبی صدابردار و محسن ثمربیک سرمایه گذار مشترک و همچنین اعضای گروه موسیقی عبدالقادر مراغی، محمدرضا درویش آهنگساز و همایون شجریان خواننده، در پردیس سینمایی کوروش به نمایش درآمد.


به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری ایسکانیوز،مجتبی میر طهماسب کارگردان فیلم «شش قرن، شش سال» گفت : این فیلم از نظر ساخت و تهیه فیلم غیر متعارفی است و جزء موارد نادری است که یک فیلم مستند بلند توانسته در سینما اکران شود، که این موفقیت از یک سو به عوامل حرفه ای سینمای ایران که در این فیلم حضور داشتند مرتبط است و بخش دیگر آن مربوط به کار دوستان آهنگ ساز و گروه موسیقی است که فیلم داستان آن‌ها را روایت می کند.همچنین ازآقای ثمربیگ که سرمایه خود را در اختیار ساخت این فیلم قرار دادند و امکان ساخت فیلم فراهم شد ممنونم.میر طهماسب درباره گروه سینمایی «هنر و تجربه» خاطرنشان کرد امیدوارم نمایش فیلم‌ها در این گروه سینمایی تداوم داشته باشد.


شش قرن و شش سال


وی در ادامه گفت: جای مجید بهرامی بازیگر موفق تئاتر امروز در اینجا خالی است چند سالی است که وی با بیماری سرطان درگیر است، او قرار بود امروز ترخیص شود اما متاسفانه نشد و من نمایش امروز این فیلم را به مجید بهرامی تقدیم می کنم.


درادامه این مراسم ابراهیم مختاری رئیس انجمن مستندسازان سینمای ایران به اشاره اکران فیلم های مستند در سینما سپیده در دوره مدیریت قبلی سینما گفت: از اکران فیلم ها در گروه هنر و تجربه خوشحالم برخلاف دوره قبل اکران فیلم‌ها در سینما سپیده که ما مخالف آن بودیم و گفتیم که مشکل دارد، از گروه هنر و تجربه استقبال می کنیم .


وی در ادامه افزود: مدیریت تلویزیون باید مدت‌ها پیش برای نمایش آثار مستند اقدام می‌کرد اما سیاست و مدیریت برای نمایش آثار مستند وجود ندارد امیدوارم حرف‌های ما توسط مدیران شنیده شود.


شش قرن و شش سال


پس از آن گروه عبدالقادر مراغی که داستان فیلم پیرامون آنها می گذارد روی صحنه آمدند محمدرضا درویشی سرپرست گروه گفت: باید به نکاتی اشاره کنم که در فیلم توضیح داده شده اما مجدد تأکید می‌کنم، باید بگویم که آثار عبدالقادر متشکل از دو نوع رساله و تصنیف است.


وی افزود: تعدادی از رسالات او پیش از انقلاب و تعدادی دیگر پس از انقلاب پیدا شد اما از تصنیف‌های وی چیزی پیدا نشده بود بنا بر این تصمیم گرفتیم با سیروس جمالی از اعضای گروه به سمت ترکیه برویم و از تاریکخانه‌ها، آرشیوهای مرکز فرهنگی آتاتورک، کنسرواتوار استانبول و ... موفق شدیم ۲۶ تصنیف را از مجموع ۳۲ تصنیف پیدا کنیم.اما مشکل دیگر فواصلی بود که در نت‌های تصنیف‌های عبدالقادر وجود داشت، حدود دو سال طول کشید و با کمک گروه با آزمون و خطا به فواصل درست دست پیدا کردیم.


شش قرن و شش سال


وی افزود مراحل مختلف تمرین را شروع کردیم و سه بار ترکیب گروه عبدالقادر تغییر پیدا کرد تا بتوانیم به این گروه ۹ نفره برسیم و این کار را انجام دهیم، تصنیف‌ها را طی شش سال تمرین، ضبط و اجرا کردیم در این ۶ سال مجتبی میرطهماسب از تمرین‌های ما فیلم برداری کرد که حدود ۱۵۰ ساعت فیلم نتیجه این کار است و در نهایت از آن ۱۵۰ ساعت، یک فیلم ۸۰ دقیقه‌ای که امروز می بینید آماده نمایش شد.
وی در خاتمه افزود: این گروه، گروه درویشی نیست بلکه گروه عبدالقادر مراغه‌ای است و گروه، خود هویت دارد.


همایون شجریان که خونندگی این گروه را به عهده دارد گفت: خیلی از خواننده ها بودند که می توانستند این کار را اجرا کنند اما افتخار داشتم تا آثار عبدالقادر را اجرا کنم، از همه دوستان سپاسگزارم و از مجتبی میرطهماسب که با انرژی خود آدم را شگفت زده می کند ممنونم.


محمدرضا درویشی در پایان این مراسم و پس از نمایش فیلم، درباره کم کاری این روزهای خود در سینما به خبرنگار ایسکا نیوز گفت: آخرین کار من در سینما فیلم «وقتی همه خوابیم» ساخته بهرام بیضایی بود و پس از آن یا اینکه فیلم خوبی نبود که در آن کار کنم و یا اگر فیلم خوبی بود از من دعوت نشده است.


وی در پاسخ به این سوال که این روز ها در برخی فیلم ها کاربرد موسیقی کم شده است آیا این به نفع فیلم ها است یا خیر گفت: این موضوعی است که برخی کارگردانان انتخاب می کنند و بستگی به نظر فیلمساز دارد.


به گزارش ایسکانیوز ،در این مراسم، هنرمندانی چون، فاطمه معتمد آریا، رخشان بتی اعتماد، کیومرث پور احمد، مهتاب نصیر پور، محمد رحمانیان، اشکان خطیبی، نظام الدین کیایی، جعفر پناهی، فرهاد توحیدی و احمد مسجد جامعی از میهمانان این برنامه بودند.


کد خبر: 109499

وب گردی

وب گردی