تحلیل بحران افغانستان و عملکرد طالبان نباید شتاب‌زده باشد

رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد کرج گفت: تحلیل مسائل مرتبط با افغانستان و طالبان، نباید شتاب‌زده باشد و جوانب مختلف موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، اوضاع بحرانی افغانستان موجب شکل‌گیری موج جدیدی از نگرانی‌های جوامع بین‌المللی و کشورهای همسایه نسبت به بازگشت گروه‌های افراطی‌ به این کشور شده است. همچنین این سوال اساسی شکل گرفته، که آیا طالبان نسبت به ۲۰ سال گذشته خود، تغییر کرده است.

محمد پورقربان در گفت‌وگو با ایسکانیوز با اشاره به قدرت رسیدن مجدد طالبان در افغانستان اظهار کرد: کارشناسان حوزه بین‌الملل باید توجه داشته باشند که طالبان جزء لاینفک از افغانستان است.

وی با تاکید بر اینکه در تحلیل مسائل مرتبط با افغانستان و حضور طالبان در این کشور، باید جوانب مختلف موضوع مورد توجه قرار گیرد، گفت: اظهار نظرهای شتاب‌زده و غیر کارشناسی تنها بحران را در این کشور بیشتر می‌کند.

رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاداسلامی واحد کرج مطرح کرد: به طور قطع برای رسیدن به دولتی فراگیر و سراسری که مورد قبول مردم در افغانستان است، باید گفت‌وگوهایی بین گروه‌های مختلف از جمله طالبان و سایر اقلیت‌ها و گروه‌های جنگ افروز در این کشور شکل گیرد.

وی با اشاره به ادعای طالبان مبنی بر تغییر رویه در حکومت‌داری و دیدگاه‌شان درباره فعالیت زنان عنوان کرد: اینکه طالبان تا چه حد رویکردهای خود را تعدیل کرده است و اینکه به این تغییرات پایبند خواهد بود یا خیر، نکته ای است که باید با گذشت زمان صحت آن را ارزیابی شود.

به گفته پورقربان، در حال حاضر طالبان به این نتیجه رسیده‌اند که با رویکرد و روش گذشته قادر به برقراری حکومت مستمر و طولانی مدت در افغانستان نخواهند بود. آنها تجربه تلخی از حکومت داری به شیوه نامناسب و توام با تندرویی دارند و به احتمال قوی این اشتباهات را تکرار نخواهند کرد.

رئیس اندیشکده غرب شناسی بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی در ارتباط با نحوه تعامل طالبان با کشورهای همسایه بیان کرد: طالبان در گذشته قدرت ارتباط با همسایگان را نداشتند؛ اما به نظر می‌رسد اکنون قصد ارتباط‌گیری با کشورهای دیگر یا رسانه‌ها را دارند چراکه برای هر حوزه سخنگو تعیین کردند.

وی درباره بزرگ‌ترین نگرانی و ترس مردم افغانستان اظهار کرد: در حال حاضر مردم نگران از بازگشت طالبان ۲۰ سال پیش هستند. آنها می‌ترسند رهبران طالبان با همان افراطی‌گری‌های مذهبی، قوانین و محدودیت‌های که پیش‌تر در افغانستان برای زنان داشتند، را تکرار کنند.

پورقربان در پایان خاطرنشان کرد: درباره صحت تغییر روش طالبان، ارتباط آن با ایالات متحده آمریکا، حضور و فعالیت گروه‌های تروریستی در میان آن‌ها، حفظ منافع کشورهای همسایه از جمله ایران و گفت‌و گوهای داخلی با گروه‌های ذینفع در افغانستان باید منتظر بود و پس از گذشت زمان در مورد این موضوعات اظهار نظر کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1108569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمدرضا کیانفر US ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      1 0
      . محمد پورقربان رئیس اندیشکده غرب شناسی بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اظهار نظرهای شتاب‌زده و غیر کارشناسی تنها بحران را در افغانستان بیشتر می‌کند. آقای پورقربان، آمریکا حدود هشتاد میلیارد دلار سلاح پیشرفته اش را که به افغانستان آورده بود تحویل طالبان داد تا تروریستهای جهادی از قبیل داعش و حقانی و القاعده را در آن کشور ریشه کن کند. شغال بیشه ی مازندران را، نگیرد جز سگ مازندرانی. سرور گرامی، تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم: 1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی، 2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی، با تشکر از توجه شما،