تهران- ایسکانیوز: نخستین کتابخانه دیجیتالی استاندارد وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری با تلاش مجموعه معاونت پژوهشی و کتابخانه مرکزی در دانشگاه علامه طباطبائی تجهیز و راه اندازی شد.


به گزارش دانشگاه علامه، در این امکان که اولین تجربه کتابخانه دیجیتالی در سطح مراکز آموزشی و پژوهشی وزارت علوم، و نیز غنی ترین کتابخانه کشور در حوزه علوم انسانی به شمار می آید، بسیاری از استانداردهای بین المللی حوزه کتابخانه های دیجیتالی پیاده سازی شده که مجموعه ای بالغ بر 400 هزار رکورد فراداده ای مربوط 300 هزار شیء فیزیکی و 100 هزار شیء دیجیتالی شامل کتاب، پایان نامه، مقاله، نشریات ادواری، طرح های پژوهشی، منابع دیداری و شنیداری، و منابع جغرافیایی به زبان های فارسی، عربی، و لاتین را در بر می گیرد.


بر این اساس قابلیت های ایجاد کتابخانه شخصی برای هر یک از کاربران مطابق نیازهای پژوهشی، فیش برداری از منابع دیجیتالی و برچسب گذاری موضوعی، میز مرجع مجازی برای ارتباط پیوسته و همزمان با کتابداران از راه دور، رتبه بندی نتایج جستجو بر اساس علائق کاربران و پیشینه نتایج جستجوی پژوهشگر و نیز سطوح دسترسی، جستجوی یکپارچه و همزمان در تمامی کتابخانه های دانشگاه (مرکزی و دانشکده ها)، نمایه پذیری و ارائه منابع از طریق موتورهای کاوش وب، رزرواسیون منابع از راه دور، جستجوی مستقیم دیگر کتابخانه و مراکز اطلاعاتی بزرگ جهان (کتابخانه کنگره، کتابخانه بریتانیا و مانند آن ها) از داخل کتابخانه، تنها بخشی از مهمترین خدمات این کتابخانه است.


لازم به ذکر است در حال حاضر، سیستم نرم افزاری کتابخانه دانشگاه در وضعیت کامل عملیاتی قرار دارد و  از نشانی اینترنتی  http://d-lib.atu.ac.ir  قابل بهره برداری است و به منظور سهولت در دسترسی برای تمامی اعضای محترم هیئت علمی و دانشجویان پروفایل شخصی ایجاد شده است. بنابر این هر یک از اعضای هیئت علمی با وارد نمودن کد ملی به عنوان نام کاربری و شماره شناسنامه به عنوان کلمه عبور می توانند، از محتوای آن استفاده نمایند. همچنین دانشجویان (حتی دانشجویان جدیدالورود) نیز با وارد نمودن شماره دانشجویی به عنوان نام کاربری و کد ملی (بدون صفرهای آغازین) به عنوان کلمه عبور می توانند از این امکان بهره مند گردند.

کد خبر: 111402

وب گردی

وب گردی