تهران- ایسکانیوز،پلاس+چند روزی است که در فضای مجازی خبری منتشره شده است مبنی بر این که در اصفهان به صورت دختران بد حجاب اسید پاشیده می شود. خبر های غیر رسمی در شبکه های اجتماعی حاکی از آن است که تا به حال 8 نفر قربانی این اسید پاشی شده اند که البته فضل الله کفیل فرماندار اصفهان گفته است: «  چند مورد اسیدپاشی اتفاق نیفتاده بلکه این دومین مورد بوده و هر دو حادثه با فاصله زمانی اتفاق افتاده و پلیس در حال بررسی این موارد است». همچین وی در پاسخ به سوالی که قربانیان این اسید پاشی زنان بد حجاب هستند افزود: « یکی از خانم‌ها که مورد اسید پاشی قرار گرفته متأهل است و احتمال دارد این حادثه مربوط به اختلافات شخصی باشد. او در مورد اقدامات پلیس در این زمینه افزوده:«موضوعات این‌چنینی باید با دقت بررسی و سپس منتشر شود. باید حواشی کار را بررسی کنیم زیرا اگر خبر خامی در این خصوص منتشر شود به ایجاد نگرانی و عدم احساس امنیت در مردم کمک می‌کند و به پلیس اعلام شده که هر چه سریع‌تر در این زمینه اطلاع‌رسانی کند».


این اولین باری نیست که شاهد اسید پاشی در کشور هستیم، سالیان سال است که صورت دختران قربانی اختلافات خانوادگی، عشق های شکست خورده و حتی بد حجابی می شود. علامت سوالی که پس از این فجایع در ذهن آدم شکل می گیرد این است که چگونگه متهمان اسیدپاشی به اسید دسترسی پیدا می کنند؟ در جواب این سوال باید گفت که عملا محدودیتی برای فروش اسید به افراد عادی وجود ندارد و تقربیا همه کس بدون مجوز و محدودیتی می تواند اقدام به خرید اسید بکند، این در حالی است که هیچ دستورالعملی هم برای منع فروش اسید وجود ندارد اگرچه بعضی داروخانه ها از فروش آن به افراد عادی پرهیز می کنند ولی این به صورت همه گیر و اجباری نیست.


با توجه به فراگیری اسید پاشی این سئوال مطرح است که برای جلوگیری از وقوع جرم چه باید کرد و پس از اتفاق افتادن چه مجازاتی در انتظار مجرمان است زیرا ضلع دیگر مجازات مجرم  است که باید بازدارنده باشد؛ اما در حقیقت این طور نیست. در ماده 614 قانون مجازات اسلامی ذکر شده است که مجازات برای متهمان اسیدپاشی 2 تا الی 5 حبس و پرداخت دیه است، و قصاص در این جرم منتفی است زیرا احتمال سرایت آن به دیگر اعضای بدن نیز وجود دارد. البته به یاد داریم که آمنه بهرامی از قربانیان اسیدپاشی با پیگری های فراوان سرآخر موفق شد حکم قصاص مجید متهم اسیپاش را بگیرد، اما در روز قصاص رضایت و از این کار منصرف شد.


واقعیت ماجرا هرچه که هست این اتفاق در چند روز اخیر وحشت را در بین مردم به خصوص زنان  افزایش داده است، به طوری که بعضی از زنان اصفهانی در چند روز گذشته با انتشار مطالبی در شبکه های اجتماعی از ترس خود برای خروج از خانه نوشتند و آنها بیان کردند که هراس دارند تا در بیرون از خانه هر لحظه قربانی اسید پاشی شوند. این که نباید تا پیش از روشن شدن حقیقت ماجرا از شایعه پراکنی در این مورد پرهیز کرد ولی سکوت و عدم اطلاع رسانی به موقع و دقیق از سوی نیروی انتظامی و مقامات مسئول می تواند ابعاد این فاجعه را گسترش دهد.



کد خبر: 112168

وب گردی

وب گردی