بکارگیری پژوهش‌های دانشجویی برای رفع موانع تولید/ طرح‌ پژوهشی باید از مقاله‌گرایی خارج شود

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه گفت: مقاله و تحقیقی که کاربردی نباشد و نتواند مشکل شهر یا استان در حوزه‌های مختلف را برطرف کند پژوهش نیست. بر اساس سند تحول و تعالی، باید پژوهش‌ها و تحقیقات برای رفع موانع تولید شود.

علیرضا نجف‌پور معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز در ارومیه، درباره جایگاه پژوهش در دانشگاه‌ها گفت: سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی یک برنامه پنج‌ساله راهبردی و عملیاتی است.  هدف ما خروج طرح‌های پژوهشی از مقاله‌گرایی است، مقالات بدون کاربرد در حوزه‌های مختلف مورد توجه قرار نمی‌گیرند و بر اساس سند تحول و تعالی، باید پژوهش‌ها و تحقیقات به سمت رفع موانع تولید باشند.

معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه درباره ارتباط  صنعت و دانشگاه افزود: با توجه به پیگیری و ارتباط بین صنعت و دانشگاه باید بتوان بیش از پیش معضلات شهر و استان‌مان را حل کنیم. برای مثال در اولین گام در دو ماه مدیریت بنده یک شرکت صنعتی نیازمند تولید قطعات با عقد قرار داد  با دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه متعهد به ساخت قطعات در استان شدیم و پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری می‌توانیم کاری انجام دهیم تا تولید استان و ارتباطات با صنعت بیشتر شود.

نجف‌پور ادامه داد: اعضای هیات‌ علمی با صنعت در ارتباط هستند و  از طریق حوزه معاونت پژوهش ارتباطات بیشتر از قبل می‌شود.

دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه پژوهش با مشکلات مالی همراه است

وی درباره بودجه پژوهشی دانشگاه گفت: بخشی از بودجه دانشگاه در اختیار معاونت پژوهشی است، اما دانشگاه آزاد اسلامی نه‌تنها در استان آذربایجان غربی بلکه در کل کشور با مشکلات و مسائل مالی مواجه است.

معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه تاکید کرد: در واقع ما باید بودجه را به‌صورت هدفمند، کامل و به‌طور دقیق استفاده کنیم و ریاست دانشگاه توجه ویژه‌ای در بحث پژوهش فناوری دارد.

نجف‌پور در رابطه با زیرساخت‌های لازم برای پژوهش افزود: زیرساخت‌های لازم برای پژوهش یک بحث نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است. برای مثال در دانشگاه آزاد اسلامی زیرساخت‌های سخت‌افزاری برای  آزمایشگاه مرکز تحقیقات مخصوصاً در واحد ارومیه و به طبع آن در ارومیه وجود دارد.

نجف‌پور  ادامه داد: طرح تعاون تجهیزات در دانشگاه آزاد اسلامی انجام می‌شود. برای مثال بر اساس این طرح یک محقق در واحد ارومیه نیازمند به دستگاه می‌تواند درخواست کرده تا وسیله را به واحد ارومیه بیاورد یا برعکس. طرح تعاون تجهیزات یکی از کارهای نو در دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی گفت: مشکلات در حوزه پژوهش را می‌توان به‌راحتی برطرف کرد تا  اهداف پژوهشگران محقق شود.

نجف‌پور درباره ارتباط دانشگاه با مراکز تحقیقاتی سازمان‌های دولتی گفت: پژوهش مختص مراکز تحقیقاتی است، اما من مخالف این نیستم که سازمان‌ها این کارها را انجام بدهند. معمولاً تعامل بین مراکز پژوهش و تحقیقاتی منجر به نتیجه می‌شود.

معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه با بیان اینکه پژوهش تحقیقاتی یک کار آماری و بدون کاربرد است، ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی هم به طبع آن همکاری‌هایی داشته که در ستاد تدارکات دولت، سامانه‌ مطرح‌ برای طرح‌های برون دانشگاهی است و ما برای اولین بار در واحد ارومیه توانستیم عضو شده و  تعامل ما با مراکز دولتی و مراکزی نیازمند کار تحقیقاتی است.

نجف‌پور با بیان اینکه بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب تحولات باید از دانشگاه شروع شود، گفت: تحول، پژوهش و تحقیقات می‌تواند در سطح جامعه و دانشگاه انجام شده و مطمئنا در تولید ملی کشور و استان به چشم آمده و ما می‌توانیم حداقل یک گام کوچک برای پیش برد اهداف جمهوری اسلامی ایران برداریم.

پژوهش‌ها در راستای طرح‌های تحقیقاتی پیش می‌رود

نجف‌پور درباره بی‌اعتمادی به پژوهش‌های دانشگاهی گفت: وقتی‌ که پژوهشی نتواند معضلی از جامعه را حل کند باید رویکرد برای طرح‌های تحقیقاتی در دانشگاه اتخاذ کرده و به سمت کاربردی شدن طرح‌های تحقیقاتی برای حل معضلات پیش برد.

معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه ادامه داد: وقتی‌ که جامعه دانشگاهی و جامعه تحقیقاتی استان یا کشور از نیازهای جامعه صنعت و کشاورزی هیچ اطلاعی نداشته باشد نمی‌تواند معضلات را برطرف کرده و مشکلات در جامعه و کشور و در سطح ملی و در استان داریم.

وی در رابطه سیاست‌گذاری‌های استان و دانشگاه در پژوهش افزود: گروه‌ و مراکز تحقیقاتی مختلف در زمینه پژوهش فعالیت می‌کنند و ما به‌صورت ۶ ماهه یا به‌صورت سالانه این تحقیقات را بررسی کرده و به اطلاع معاونت‌های مربوطه و معاونت برنامه‌ریزی و معاونت توسعه و ریاست دانشگاه می‌رسانیم.

دانشجویان روند فعالیت‌های پژوهشی را بیاموزند

نجف‌پور درباره نحوه اتصال دانشجویان با معاونت پژوهشی و انجام کارهای پژوهشی گفت: پژوهش دو بخش دارد که در یک بخش آن اساتید معاونت پژوهشی متولی آن هستند و بخش دوم تحقیقات دانشجویی که باشگاه پژوهشگران جوان مدیریت آن را برعهد دارد.

وی افزود: دانشجویان علاقمند به طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی در قالب انجمن‌های علمی گروه‌بندی  کرده و در صورت عضویت در انجمن علمی می‌توانند برای طرح‌های خود بودجه لازم را اخذ کنند.

به گفته این استاد دانشگاه دانشجویان علاقه‌مند می‌توانند به باشگاه پژوهشگران در حوزه معاونت پژوهش مراجعه کرده و طرح‌هایشان را پیگیری کنند.

نجف‌پور تاکید کرد: برای مثال در صورت بروز مشکلات متعدد در آزمایشگاه‌های خارج از دانشگاه در واحدهای دیگر یا هر قسمتی از مجموعه استانی آمادگی کمک‌رسانی وجود دارد.

 انتهای پیام/

کد خبر: 1122362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =