ارائه اینترنت از ماه

استارتاپی به نام Aquarian Space به تازگی اعلام کرده که با سرمایه اولیه 650 هزار دلاری قصد توسعه یک اتصال اینترنت پهن‌باند را دارد که زمین، ماه و شاید حتی مریخ را به هم متصل می‌کند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) ؛ این روزها بحث اینترنت فراتر از یک فناوری مدرن برای اتصال انسان‌ها مطرح است، زیرا در دنیای امروزی این فناوری به ابزاری ضروری برای مشاغل، ارتباطات از راه دور، پزشکی و صنایع مختلف تبدیل شده است. در این راستا، شرکت‌هایی دست به ابتکار زده‌اند تا بتوانند اینترنت را از مسیری به غیر از زمین به دست کاربران برسانند؛ مانند استارلینک که یک منظومه ماهواره‌ای است که از سوی شرکت اسپیس‌ایکس برای فراهم کردن اینترنت ماهواره‌ای شکل گرفته است. این صورت فلکی از هزاران ماهواره کوچک در مدار پایینی زمین تشکیل‌شده است که در ترکیب با فرستنده و گیرنده‌های زمینی کار می‌کنند.

حال استارتاپ آکوارین اسپیس پا را فراتر از این گذاشته و اعلام کرده است که می‌خواهد اولین سیستم قمری خود را تا سال 2024 پیاده کند.

ما بهتر عمل می‌کنیم

آکوارین اسپیس در وب‌سایت خود می‌گوید: اگرچه انسان‌ها میلیاردها دلار برای انجام ماموریت‌های فضایی برای مقاصد علمی هزینه می‌کنند، «توانایی‌های ارتباطی محدود در فضای بین سیاره‌ای» باعث می‌شود که تنها امکان انتقال بخشی از داده‌های علمی حیاتی از طریق ماهواره‌های موجود وجود داشته باشد. اما ما می‌توانیم بهتر عمل کنیم.

این شرکت قصد دارد با استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای سیستمی را به نام Solnet ایجاد کند که اینترنتی با سرعت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه ارائه می‌دهد. این استارتاپ اطلاعات کمی در مورد این سیستم منتشر کرده است، اما می‌گوید با کمک شرکای آمریکایی خود، در حال انجام بررسی‌های فنی این سیستم است. برخی از این شرکت‌ها توسط ناسا برای جلب حمایت بخش خصوصی در ساخت ماشین‌های قمری برای ماموریت‌های آتی آرتمیس به ماه راه‌اندازی شده‌اند.

کلی لارسون، مدیرعامل آکوارین اسپیس، در بیانیه‌ای اعلام کرد: در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۳ فرودگر، مدارگرد و مریخ‌نورد روی ماه و اطراف آن وجود داشت، ولی تا سال ۲۰۳۰ تعداد این وسایل نقلیه به ۲۰۰ عدد خواهد رسید و این یعنی یک اقتصاد چند میلیارد دلاری قمری ایجاد می‌شود، اما این اقتصاد بدون ارتباطات قوی و قابل اعتماد بین زمین و ماه اتفاق نمی‌افتد.

رقابت شدید برای شبکه‌های ارتباطی فضایی

آکوارین اسپیس تنها شرکتی نیست که زیرساخت‌های ارتباطی برای فضا ایجاد می‌کند. همانطور که پیش‌تر هم گفتیم، اسپیس‌ایکس اخیرا برای کمک به برقراری ارتباط مردم اوکراین در بحبوحه تهاجم روسیه، ماهواره اینترنتی استارلینک را ارائه کرد. این شبکه به زودی برای ارتباط فضایی توسط ماموریت غیرنظامی Polaris Dawn که برای اواخر امسال برنامه‌ریزی شده است، آزمایش خواهد شد.

با این حال، ناسا هشدار داده که صورت فلکی بزرگ استارلینک می‌تواند دانشمندان این سازمان را از مشاهده سیارکی که ممکن است در مسیر برخورد با زمین باشد، ناتوان کند. اما در مقابل، آکوارین اسپیس در وب‌سایت خود توضیح داده که ماهواره‌هایش داده‌های دفاعی سیاره‌ای از جمله تشخیص سیارک‌ها و همچنین آگاهی از وضعیت فضایی را برای دفاع از ماه ارائه می‌کنند.

به هر حال به نظر می‌رسد که آکوارین اسپیس مسیر سختی را در پیش دارد تا بتواند استارلینک و اسپیس‌ایکس را که در سال‌های اخیر از بزرگ‌ترین شرکای ناسا بوده‌اند، از میدان به در کند و در این مسیر هدف کمک به جلوگیری از نابودی تمدن روی زمین راه خوبی برای شروع است.

کد خبر: 1134321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =