تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر برجام چیست؟

 دبیر بین‌الملل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: بحران‌هایی مانند جنگ روسیه و اوکراین بر روابط سیاسی و بین‌المللی کشورها از جمله برجام اثر گذار است؛ اما در شدت و ضعف آن جای تامل وجود دارد.

فاطمه علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تاثیرات جنگ روسیه و اوکراین بر مذاکرات هسته‌ای مطرح کرد: هر چند ایران در خصوص این مناقشه اعلام بی طرفی کرده است و مقام معظم رهبری نیز فرمودند که خواستار توقف جنگ هستند؛ اما باز هم آمریکا و اروپا ایران را حامی روسیه می‌دانند و قصد دارند با این ابزار کشورمان را  در مذاکرات تحت فشار قرار دهند تا در مذاکرات از مواضع خود عقب نشینی کند.

وی با تاکید بر سایه این نزاع نظامی بر برجام اضافه کرد: ارتباط و تعمیم دادن جنگ روسیه و اوکراین به مذاکرات هسته‌ای در واقع بازی جدید غربی‌ها علیه ایران است چرا که آنها قصد ندارند اجازه دهند ایران پیروز برجام باشد.

دبیر بین‌الملل اتحادیه انجمن‌های اسلامی مستقل تصریح کرد: روسیه درست در روزاهایی به اوکراین حمله‌ای نظامی کرد که ایران گفته بود پیش از همیشه به توافق نزدیک شده است. در نتیجه همزمانی این دو رویداد می‌تواند گمانه‌های سیاسی را ایجاد کند که دور از ذهن نیز نیست.

علیزاده تاثیر بحران‌های بین‌المللی در توافق هسته‌ای را اثبات شده دانست و گفت: بحران‌هایی مانند جنگ روسیه و اوکراین بر روابط سیاسی و بین‌المللی کشورها اثر گذار است؛ اما در شدت و ضعف آن جای تامل وجود دارد.

چرایی طولانی شدن رسیدن به توافق هسته‌ای

این فعال دانشجویی درباره اینکه برخی از کارشناسان و صاحب‌نظران بین‌الملل اعتقاد دارند که آمریکا خواستار سرعت بخشیدن به روند مذاکرات است تا به سایر بحران‌ها نظر تایوان و چین یا روسیه و اوکراین رسیدگی کند، گفت: این ایده تا حدود زیادی خام و ناپخته است چرا که این کشورها خودشان ایجاد کننده بحران به ویژه در منطقه هستند.

وی با بیان اینکه غرب و ایران توانایی تصمیم گیری نهایی را ندارند، گفت: در حال حاضر مقامات کشورهای اروپایی، آمریکا و حتی ایران اعلام تصمیم نهایی برای توافق هسته‌ای را برعهده یکدیگر می‌گذارند. همین موضوع نیز نقش پر رنگی بر طولانی شدن مذاکرات گذاشته است.

علیزاده در پایان با بیان اینکه کشورهای مذاکره کننده قصد دارند با فرسایشی کردن برجام، تحریم‌های آمریکا علیه ایران باقی بماند، خاطرنشان کرد: در نتیجه دور از ذهن نیست که با شروط ایران مخالفت کنند و به این بهانه باز هم روند مذاکرات را طولانی کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1134518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =