پای چینی‌ها به اروند باز شد

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با بیان اینکه احداث پالایشگاه خوزستان زمینه اشتغال و تولید را در این منطقه آزاد فراهم خواهد کرد گفت: این پالایشگاه با مشارکت و سرمایه‌گذاری طرف چینی احداث می‌شود.

 به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، محمدرضا اسکندری دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران که در سازمان منطقه آزاد اروند برگزار شد، افزود: یکی از ضرورت های توسعه منطقه آزاد اروند ایجاد فضای اشتغال است که با ایجاد آن خدمات بهتری ارائه خواهد شد.

بیشتر بخوانید

دلیل تعدد مناطق آزاد/ چرا هدف محقق نشد؟

وی احداث پالایشگاه خوزستان در منطقه آزاد اروند را یک ضرورت عنوان کرد و گفت: با احداث این پالایشگاه زمینه اشتغال برای چهار هزار نفر فراهم می شود. مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند اظهار داشت: این پالایشگاه با ‌۶ میلیارد یورو و با ظرفیت تولید ۱۸۰ هزار بشکه در روز و با مشارکت طرف چینی احداث خواهد شد.

اسکندری با اشاره به احداث پایانه صادراتی اروند گفت:احداث این پایانه فرصت های شغلی جدیدی در منطقه ایجاد می‌کند و بزودی عملیات اجرایی آن آغاز می شود. وی بیان کرد: فاز اول این پایانه با ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار احداث می شود که فرصت شغلی برای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر ایجاد خواهد کرد.ـ

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با بیان اینکه دفاتر شرکت‌های خارجی در پایانه صادراتی مستقر خواهند شد، بیان کرد: سرمایه‌ گذار این طرح تاکنون با ۱۴ کشور برای دایر کردن دفتر تجاری توافق کرده ضمن اینکه ۱۳۵ دفتر در این پایانه احداث می شود.

اسکندری در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا فرودگاه بین‌المللی آبادان توسط سازمان منطقه آزاد اروند تملک می‌شود، گفت: اگر کل شهرستان آبادان در محدوده منطقه آزاد قرار گرفت، این فرودگاه نیز قابل تملک است. مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند افزود: مذاکراتی برای راه‌اندازی ایرلاین اختصاصی منطقه آزاد اروند انجام شده که بزودی وارد مرحله قرارداد خواهد شد.

اسکندری بیان کرد: چنانچه ماده ۶۵ به صورت کامل اجرا نشود، مردم از مزیت منطقه آزاد استفاده نخواهند کرد. وی افزود: وقتی می‌گویم ماده ۶۵ تشکیل شود یعنی ادارات کل باید در منطقه آزاد اروند تشکیل شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: در حال حاضر کارگروه ماده ۶۵ با مسئولیت معاون حقوقی رئیس جمهور و همچنین کارگروه پیگیری مسائل استان خوزستان تشکیل شده است که شنبه هفته گذشته اولین جلسه آن بود و مقرر شد ابتدا دیدگاه‌ها مطرح شود.

وی عمده مشکلات منطقه آزاد اروند را عدم اجرای کامل ماده ۶۵ احکام دائمی برنامه ها توسعه‌ کشور برشمرد و گفت: طبق ماده ۶۵ احکام دائمی برنامه توسعه کشور؛ حکمرانی واحد مناطق آزاد باید در اختیار رییس منطقه قرار گیرد

اسکندری عمران شهرهای آبادان و خرمشهر را در گرو پرداخت اعتباری بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد ریال ظرف مدت سه سال برای رفع مشکلات منطقه دانست و گفت: چنانچه پرداخت این مبلغ بیشتر از سه سال شود دچار تورم و نمی تواند به نتیجه رسید.

وی افزود: سران سه قوه باید برای تخصیص این اعتبار تلاش کنند تا زیرساخت ها با بودجه دولتی در آبادان و خرمشهر ایجاد شود. اسکندری اظهار داشت: پیگیر احداث دهکده ورزش منطقه آزاد اروند و توریسم درمانی در آبادان و خرمشهر هستیم. وی بیان کرد: متاسفانه زیرساخت های ورزشی در منطقه به گونه ای است که شرایط میزبانی برای رویدادهای مهم را ندارد و با توجه به استعدادهای ورزشی نیاز به احداث دهکده ورزشی داریم.

اسکندری افزود: از همان ابتدا به دنبال ایجاد ناحیه فن‌آوری اروند بودیم و توجه به تولید بر پایه دانش جز الویت های سازمان منطقه آزاد اروند است. وی با بیان اینکه وقتی در کشور به شرکت‌های دانش بنیان توجه شد دانشگاه‌ها ارتقا یافتند، گفت: در تهران اکنون ناحیه علمی شریف بالغ بر اشتغالزایی سه هزار نفر ایجاد شده است، ناحیه علمی شریف و تربیت مدرس ایجاد شده و البته در اصفهان تشکیل شده ولی در شهرهای دیگر تشکیل نشده، برای منطقه آزاد اروند این موضوع در نظر گرفته شده است تا زمینه اشتغال و تولید افزایش یابد. مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: معاونان پژوهشی دانشگاه‌های منطقه عضو کارگروه ناحیه فن‌آوری منطقه آزاد اروند می شوند تا از دانش نخبگان منطقه در راستای تولید استفاده شود.

اسکندری گفت: ۵۰ درصد از دانشجویان خارجی کشور عراقی هستند که آبادان و خرمشهر از داشتن آنها محروم هستند و دلیل آن عدم ارتقا دانشگاه ها در این منطقه است. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند افزود: اگر زمینه جذب دانشجوی خارجی در منطقه فراهم شود چرخش مالی را در منطقه به همراه دارد.

منطقه آزاد اروند با مساحت ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو) می باشد که در محل تلاقی دو رودخانه اروند و کارون واقع است.
این منطقه در همجواری با کشورهای عراق و کویت با داشتن ظرفیت های مناسب نظیر حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

منبع: ایرنا

کد خبر: 1137228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =