معتادترین افراد به شبکه‌های اجتماعی، مردم کدام کشورند؟

مردم جهان امسال میلادی 12/5 تریلیون ساعت را آنلاین خواهند بود. این موضوع نقطه عطف جدیدی در پذیرش اینترنت در جامعه بشری و رکوردهای جدید در استفاده از رسانه‌های اجتماعی است. گزارش مرور دنیای دیجیتال در سال 2022 که با مشارکت We Are Social و Hootsuite منتشر شده است، نشان می‌دهد که دنیای متصل سریع‌تر از قبل از پاندمی کرونا به رشد خود ادامه می‌دهد.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ براساس گزارش جدید، به طور متوسط، کاربران در جهان 2 ساعت و 27 دقیقه در روز را در رسانه‌های اجتماعی صرف می‌کنند. البته این روند در کشورهای مختلف بسیار متفاوت است. در بسیاری از کشورها، استفاده از رسانه‌های اجتماعی در سه ماهه اول سال 2020 در مقایسه با ارقام 2019 و 2018 بسیار پایین‌تر بود، اما پاندمی کرونا این روند را در بسیاری از کشورها معکوس کرد.

بازارهای نوظهور بیشترین زمان را در طول یک روز معمولی در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند. این بازارها جمعیت جوان‌تری دارند و رده سنی ۱۶ تا ۲۴ ساله آنها بیشترین فعالیت را در دنیای آنلاین دارند و بیش از چهار ساعت در روزشان را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند. فیلیپینی‌ها نمونه بارز فعالان شبکه‌های اجتماعی هستند، در حالی که هندی‌ها و چینی‌ها به ترتیب در حدود 2/5 و 2 ساعت در روز را در این شبکه‌ها می‌گذرانند.

برعکس، کشورهای با جمعیت سالخورده، کمترین زمان را در رسانه‌های اجتماعی می‌گذرانند. به طور مثال، در طول یک روز معمولی در ژاپن، مردم تنها سه ربع ساعت را صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کنند. در آلمان زمان بیشتری صرف این اپلیکیشن‌ها می‌شود و کاربران این کشور هر روز یک ساعت و 20 دقیقه در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند، در حالی که بریتانیا و آمریکا هر دو نزدیک به دو ساعت در روز را صرف تعامل با رسانه‌های اجتماعی می‌کنند.

این گزارش حاوی چند نکته مهم است:

• رشد دو رقمی کاربران شبکه‌های اجتماعی

• رشد بسیار یوتیوب، اینستاگرام و تیک‌تاک

• بینش جدید در مورد اولویت‌بندی رسانه‌های اجتماعی در جهان

• ظهور تجارت اجتماعی

• افزایش قابل توجه در هزینه تبلیغات رسانه‌های اجتماعی

• برخی از حقایق ناراحت‌کننده در مورد تبلیغات

وضعیت دیجیتال امروز

ارقام کلیدی در این گزارش درج شده‌اند که برای درک وضعیت دیجیتال امروزی به آنها نیاز داریم:

جمعیت جهان: جمعیت جهان در ژانویه 2022 به 7/91 میلیارد نفر رسید که نرخ رشد سالانه یک درصدی را نشان می‌دهد. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این رقم در اواسط سال 2023 به 8 میلیارد خواهد رسید. این در حالی است که بیش از نیمی از جمعیت جهان اکنون در مناطق شهری زندگی می‌کنند.

کاربران جهانی تلفن همراه: هم‌اکنون بیش از دو سوم (67/1 درصد) از جمعیت جهان از تلفن همراه استفاده می‌کنند و در آغاز سال 2022 جمعیت گوشی به دستان جهان به 5/31 میلیارد نفر رسید. این میزان نسبت به سال گذشته رشد 1/8 درصدی را نشان می‌دهد.

کاربران جهانی اینترنت: تعداد کاربران اینترنت جهانی در ابتدای سال 2022 به 4/59 میلیارد رسیده و این نشان می‌دهد که ضریب نفوذ اینترنت به 62/5 درصد از کل جمعیت جهان رسیده است. داده‌ها نشان می‌دهد که کاربران اینترنت نسبت به سال گذشته ۴ درصد رشد داشته‌اند، اما محدودیت‌های مداوم برای تحقیق و گزارش‌دهی به دلیل کووید ۱۹ به این معناست که روند رشد واقعی ممکن است به طور قابل‌توجهی بالاتر از این ارقام باشد.

کاربران جهانی رسانه‌های اجتماعی: در ژانویه 2022 تعداد کاربران رسانه‌های اجتماعی در سرتاسر جهان مرز 4/62 میلیارد نفر را رد کرد. این رقم برابر با 58/4 درصد از کل جمعیت جهان است و کاربران جهانی رسانه‌های اجتماعی در طول 12 ماه گذشته بیش از 10 درصد رشد داشته‌اند و 424 میلیون کاربر جدید تعاملات درون رسانه‌های اجتماعی را در طول سال 2021 آغاز کرده‌اند.

این ارقام در زمینه پذیرش و رشد دیجیتال بسیار حائز اهمیت هستند، اما برای اینکه بفهمیم مردم واقعا در دنیای آنلاین چه می‌کنند، باید عمیق‌تر به اعداد و ارقام بپردازیم.

یک دهه رشد دیجیتال

تجزیه و تحلیل آمار نشان می‌دهد که کاربران اینترنت در 10 سال گذشته بیش از دو برابر شده‌اند و از 2/18 میلیارد نفر در ابتدای سال 2012 به 4/95 میلیارد نفر در آغاز سال 2022 رسیده است. البته نرخ‌های رشد سالانه به طور معناداری از سالی به سال دیگر نوسان داشته است.

آخرین داده‌ها حاکی از آن است که تعداد کاربران اینترنت در 12 ماه گذشته 192 میلیون نفر افزایش یافته است که منجر به رشد سالانه تنها 4 درصد در سال 2021 شده است. با این حال، ما گمان می‌کنیم که این رقم پایین‌تر رشد احتمالاً نتیجه چالش‌های مرتبط با جمع‌آوری و گزارش داده‌ها در طول همه‌گیری مداوم COVID-19 باشد، و این اعداد منعکس‌کننده رشد واقعی کاربران اینترنت در سال گذشته نیستند.

آفلاین‌ها کمتر می‌شوند، اما چالش‌های بزرگ باقی می‌مانند

داده‌ها نشان می‌دهد که تعداد افراد آفلاین دنیا برای اولین بار به زیر ۳ میلیارد نفر رسیده است. این یک نقطه عطف مهم در سفر جهان به سمت دسترسی برابر دیجیتال است و از این نظر اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا نقش دستگاه‌های متصل را از ابزار لوکس به ابزاری حیاتی تبدیل می‌کند؛ به ویژه در طول پاندمی کووید ۱۹.

با این حال، آخرین داده‌ها نشان می‌هد که هنوز راه درازی تا حل شدن چالش‌ها وجود دارد. به طور مثال، بیش از یک میلیارد نفر در سراسر آسیای جنوبی آفلاین هستند، در حالی که تقریبا 840 میلیون نفر هنوز در سراسر آفریقا آنلاین نشده‌اند. در همین حال، علیرغم اینکه تقریبا از هر پنج نفر یک نفر متصل به دنیای دیجیتال است، چین همچنان خانه بیش از 400 میلیون نفر از «بی‌ارتباط» در جهان است.

علاوه براین، میانگین سنی جمعیت نقش مهمی در شکل‌دهی سطوح پذیرش در بسیاری از مناطق آفریقا دارد، به طوری که بیش از نیمی از جمعیت چندین کشور در منطقه هنوز زیر 20 سال سن دارند. با این حال، چالش‌های زیرساختی اساسی نیز به عنوان یک ملاحظات مهم باقی مانده است.

به عنوان مثال، در جمهوری آفریقای مرکزی - جایی که پذیرش اینترنت سرسختانه کم است - در حال حاضر از هر هفت نفر یک نفر به برق دسترسی دارد و اکثریت قریب به اتفاق مردم هنوز به سرویس بهداشتی اولیه دسترسی ندارند.

علاوه بر این، گزارش GSMA نشان می‌دهد که از هر چهار نفر در کشورهای با درآمد پایین و متوسط، یک نفر هنوز از وجود اینترنت موبایل بی‌اطلاع است. به عبارت دیگر، صدها میلیون نفر در سراسر جهان ممکن است حتی از وجود اینترنت بی‌خبر باشند!

بنابراین، در حالی که ممکن است سازمان ملل دسترسی اینترنت را یک «حق اساسی بشر» بنامد، هنوز راه درازی در پیش است تا اطمینان حاصل شود که همه به آنچه مسلما مهم‌ترین نوآوری عصر ماست، دسترسی برابر داشته باشند.

کدام رسانه‌های اجتماعی محبوب‌ترند؟

آخرین داده‌های جمع‌آوری شده نشان می‌دهد که اینستاگرام اکنون از فیس‌بوک پیشی گرفته و جایگاه دوم را در رتبه‌بندی جهانی کسب کرده است. ولی این تفاوت بسیار بسیار کم است؛ ۱۴/8 درصد از کاربران جهانی اینترنت اینستاگرام را محبوب‌ترین پلتفرم خود می‌دانند، در حالی که این رقم برای فیس‌بوک 14/5 درصد است.

با این حال، واتس‌اپ در صدر محبوب‌ترین پلتفرم جهان وجود دارد و 15/7 درصد از کاربران اینترنت اپلیکیشن واتس‌اپ را به‌عنوان پلتفرم اجتماعی مورد علاقه خود انتخاب کرده‌اند.

جالب اینجاست که وی‌چت با 99 درصد آرای این پلتفرم از سوی کاربران سرزمین اصلی‌اش یعنی چین، در رتبه چهارم در سطح جهانی قرار می‌گیرد. چین تقریباً 20 درصد از کل کاربران اینترنت جهان را در خود جای داده است، بنابراین شاید تعجب‌آور نباشد که کاربران رسانه‌های اجتماعی این کشور تاثیر زیادی بر این رتبه‌بندی جهانی داشته باشند.

با این حال، ممکن است از خبر اینکه تیک‌تاک تنها 4/3 درصد از کل آرا را به دست آورده است، بیشتر متعجب شوید. این آماری با هیجانی که تیک‌تاک در رسانه‌ها ایجاد می‌کند مطابقت ندارد، اما شایان ذکر است که تعداد افرادی که این اپلیکیشن را به عنوان پلتفرم اجتماعی مورد علاقه خود انتخاب کرده‌اند در 90 روز گذشته 71 درصد افزایش یافته است و سهم کلی آن افزایش یافته است. زیرا آمار نشان می‌دهد که تیک‌تاک در سال ۲۰۲۱ بیشترین دانلود را از بین اپلیکیشن‌های موبایلی به خود اختصاص داده است. در نتیجه، انتظار می‌رود که تیک‌تاک در ماه‌های آینده، دستاوردهای بزرگ‌تری را در این رتبه‌بندی‌ها کسب کند.

سر به گوشی‌ترین کشورها کدامند؟

تحقیقات GWI نشان می‌دهد که یک کاربر جهانی اینترنت «معمولی» اکنون تقریبا هفت ساعت در روز از اینترنت استفاده می‌کند. اگر فرض کنیم که یک فرد به طور متوسط ​​تقریبا هفت تا هشت ساعت در روز می‌خوابد، کاربر معمولی اینترنت اکنون بیش از 40 درصد از عمر خود را به صورت آنلاین سپری می‌کند.

میزان زمانی که ما آنلاین می‌گذرانیم همچنان در حال افزایش است و میانگین روزانه چهار دقیقه در روز در سال گذشته افزایش یافته است. ممکن است این افزایش زیاد به نظر نرسد، اما با جمع همه کاربران اینترنت جهان، این چهار دقیقه اضافی در روز معادل بیش از 5 میلیارد روز اضافی استفاده از اینترنت در سال 2022 خواهد بود. در مجموع، آخرین اعداد حاکی از آن است که جهان تنها در سال 2022 بیش از 12 و نیم تریلیون ساعت را به صورت آنلاین سپری خواهد کرد.

با این حال، تفاوت‌های قابل توجهی در زمان صرف شده در مرزهای جغرافیایی مختلف وجود دارد. به طور مثال، آفریقای جنوبی بیشترین زمان را هر روز آنلاین می‌گذراند، به طوری که کاربران اینترنت این کشور می‌گویند که هر روز به طور متوسط ​​10 ساعت و 46 دقیقه را صرف استفاده از فناوری متصل می‌کنند. فیلیپینی‌ها، برزیلی‌ها و کلمبیایی‌ها خیلی عقب نیستند و کاربران اینترنت در این کشورها به طور میانگین هر کدام بیش از 10 ساعت در روز را آنلاین می‌گذرانند.

جالب اینجاست که کاربران ژاپنی کمترین زمان را هر روز آنلاین می‌گذرانند، با میانگین کمتر از 4 ساعت و نیم در روز! چینی‌ها هم با وجود جمعیت زیادشان در دنیای آنلاین، به طور متوسط فقط ​​5 ساعت و 15 دقیقه در روز را آنلاین می‌گذرانند.

کد خبر: 1138720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =