آموزش استاندارد اساتید قالیبافی، اصلی‌تری نیاز صنعت فرش دستباف/ وجود مشکلات جدی در عرضه و تقاضا

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: اصلی‌ترین معضل در صنعت فرش دستباف، عدم‌ تربیت و آموزش اساتید قالیبافی بر اساس استانداردهای دنیا است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران فرحناز رافع در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در رابطه با عوامل موثر در پیشرفت صنعت فرش دستباف کشور گفت: در صنعت فرش دستباف با توجه به مهارت‌محوری آن، باید بیشترین تمرکز صرف مهارت‌افزایی نیروها شود. مهارت‌های در حال تدریس‌ به هنرجویان‌ در هنرستان‌ها و دانشگاه‌های سراسر کشور نیز باید با استانداردهای آموزشی و دانش روز مطابقت‌ کند.
وی با تأکید بر لزوم ارتقای صنعت فرش خاطرنشان‌کرد: یکی از عوامل ارتقا و ورود نوآوری به صنعت فرش دستباف کشور، استفاده از ظرفیت خانه‌های خلاق است. همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان با واردکردن‌ علم به صنعت فرش کشور، تغییر پذیربودن آن بر اساس دانش روز را ثابت‌ کردند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران در تشریح اساسی‌ترین مشکلات صنعت فرش دستباف کشور بیان‌کرد: اصلی‌ترین معضل در صنعت فرش دستباف، عدم‌ تربیت و آموزش اساتید قالیبافی بر اساس استانداردهای دنیا است. از طرفی دانش‌آموختگان حوزه فرش دستباف در مقطع هنرستان و دانشگاه‌، بازار کار مشخصی ندارند. درنتیجه پس از مدتی این افراد، جذب تولید یا حوزه فرش ماشینی خواهند شد.

فرحناز رافع تصریح‌کرد: یکی دیگر از مشکلات جدی زنجیره ارزش فرش، روی‌آوردن به واردات و تأمین مواد اولیه از خارج کشور است؛ این در حالی است‌ که تمامی‌ اقلام اولیه مورد نیاز بافت فرش، از پشم و ابریشم تا مواد رنگی با بهترین کیفیت در داخل کشور تولید می‌شود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران تأکید کرد: چالش بعدی صنعت فرش کشور، وجود مشکلاتی در بخش عرضه و تقاضا است؛ یعنی صنعت فرش در حوزه توسعه بازار، بازارسازی، بازاریابی و خلق ارزش افزوده با مشکلات جدی مواجه‌ است.

وی با اشاره به علاقه‌مندی مردم کشورهای مختلف به فرش دستباف ایران، تشریح کرد: علاقه‌مندی ملت‌های مختلف به فرش دستباف ایران، یک ارزش است. کشور ما نیز برای حفظ این ارزش، نیازمند ادامه صنعت فرش همگام با علم روز است؛ در واقع ما باید علاوه بر ارزش افزوده تولیدشده بوسیله فرش دستباف برای کشور، خود نیز ارزش بیآفرینیم. یکی از نمونه‌های خلق ارزش، دادن خدمات پس از فروش به مشتری است. در این صورت مشتری‌ها را ثابت نگه‌خواهیم داشت.

فرحناز رافع با یادآوری قوانین مزاحم در مسیر توسعه فرش تأکیدکرد: یک سری قوانین مزاحم مانند فرش مرجوعی و عبور فرش موقت‌ در مسیر توسعه صنعت فرش در بازارهای جهانی وجود دارد؛ اما با وجود همه این مشکلات، فرش دستباف ایران تا کنون‌ رقیبی در جهان ندارد و با رفع این مشکلات می‌توان شاهد اتفاقات خوبی برای صنعت فرش باشیم.

خبرنگار: فاطمه دده‌بیگی

انتهای پیام /

کد خبر: 1143329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =