مدیریت متمرکز در کنترل آلودگی هوا وجود ندارد/ سهم ۴۰ درصدی وسایل نقلیه در تولید آلاینده‌ها

زارع گفت: موضوعی که در مورد بحث‌های کلان محیط زیستی از جمله آلودگی هوا وجود دارد، نبود مدیریت متمرکز است. همین موضوع باعث شده که با وجود انجام تحقیقات بسیار همچنان مشکل آلودگی هوا حل نشده است.

مریم زارع؛ پژوهشگر محیط زیست و عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در پاسخ به این سوال که چرا با وجود طرح‌های متعدد همچنان مشکل آلودگی هوا در کشور حل نشده است، گفت: موضوعی که در مورد بحث‌های کلان محیط زیستی از جمله آلودگی هوا وجود دارد، نبود مدیریت متمرکز است. ارگان‌های مختلف تحقیقات و فعالیت‌های خیلی خوبی انجام می‌دهند اما جای خالی یک قوه و سازمان متمرکز که بتواند این تحقیقات را تجمیع کند، احساس می‌شود. همین موضوع باعث شده که با وجود انجام تحقیقات بسیار همچنان مشکل آلودگی هوا حل نشده است.

بیشتر بخوانید

متخلفان حوزه آلودگی هوا مجازات نمی‌شوند / ترجیح نیروگاه‌ها پرداخت عوارض ۴۰ میلیاردی است تا تغییر چرخه سوخت

او افزود: البته ذکر این نکته هم ضروری است که مشکل آلودگی هوا در بیشتر کشورهای در حال توسعه به واسطه پیشرفت تکنولوژی وجود دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر درخصوص سهم منابع از انتشار آلاینده‌ها توضیح داد: از سال ۹۳ پروژه‌ای تحت عنوان منشایابی آلاینده‌ها انجام شد که نشان داد ذرات معلق بیشترین سهم را در آلودگی هوا دارند. این ذرات ریز از این جهت که قابلیت ورود به دستگاه تنفسی را دارند، حائز اهمیت هستند.

او ادامه داد: این پروژه با همکاری برخی دانشگاه‌های خارج از کشور انجام شد و برای دو سال از ذرات معلق ریز در شهر تهران نمونه‌برداری کردیم. طبق مطالعاتی که داشتیم سهم وسایل نقلیه سبک بیشتر از دیگر منابع است. به طور کلی سهم مستقیم منابع متحرک ۴۰ درصد است. این پروژه برای استان البرز هم انجام شد و در این استان سهم صنایع بیش از وسایل نقلیه بود.

زارع افزود: به جز ذرات معلق، آلاینده‌های دیگری مانند ذرات گوگردی و ذراتی با منشا نیتروژنی هم وجود دارند که در تولید این آلاینده‌ها نیروگاه‌ها سهم ویژه‌ای دارند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1155971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =