قیمت‌های شناور و واقعی خوراک و سوخت راهکاری برای بهره‌وری در مصرف انرژی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: قطعاً تعیین قیمت‌های شناور برای خوراک و سوخت مورد نیاز صنایع و افزایش تدریجی و پلکانی آن‌ها بهترین راه برای واقعی‌سازی قیمت‌هاست.

حمایت همه‌جانبه و بی‌قید و شرط از صنایع کشور را با مشکلات عدیده‌ای روبرو کرده است. اولین مسئله این است که این قیمت‌های پایین و یارانه‌ای به عدم بهره‌وری صنایع منجر شده و آن‌ها را به خام فروشی و فعالیت در سطوح پایین قانع کرده است. مسئله بعدی، عدم مدیریت مصرف انرژی است که همه‌ساله زیان زیادی به کشور وارد می‌کند.

تعیین سقف قیمت ۵ هزار تومانی برای خوراک پتروشیمی‌ها نیز بر مشکلات بالا افزوده است. زیر این قیمت در طول سال از تورم متأثر نمی شود و با توجه به بالا رفتن قیمت ارز و انرژی سودهای کلانی را نصیب صاحبان این صنایع کرده و کشور و مردم را از درآمدهای بالقوه محروم می‌کند. به‌طور کلی، کارشناسان معتقدند تعیین یک قیمت ثابت برای ماده‌ای مانند گاز که تحت تأثیر متغیرهای مختلف قیمتش متفاوت می‌شود، اقدام غلطی است. به زعم آنان باید قیمت خوراک و سوخت مصرفی صنایع بر اساس واقعیت‌های موجود، قیمت ارز، قیمت جهانی انرژی و وضعیت بازارهای بین المللی مشخص شود. نظرات بهروز محبی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس را در خصوص این موضوع جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید.

بیشتر بخوانید:

تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها به توزیع عادلانه یارانه انرژی منتج خواهد شد

بهروز محبی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز با اشاره به این موضوع که باید در برنامه هفتم و در بودجه ۱۴۰۲ مجلس و دولت توجه ویژه‌ای به مدیریت مصرف انرژی در کشور داشته باشند، تصریح کرد: به‌خاطر اینکه کارهای زیرساختی در دولت گذشته در زمینه گاز صورت نگرفته است، دچار ناترازی هستیم. انرژی در کشور فراوان است، اما به لحاظ مدیریت مصرف انرژی وضعیت خوبی نداریم. باید با استفاده از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان به سمتی حرکت کنیم که بهره‌وری ما در صنایع مختلف به استانداردهای جهانی نزدیک شود. مدیریت مصرف انرژی یکی از مباحث مهم در کشور ماست و بسیاری از مشکلات در حوزه انرژی از جمله ناترازی از همین موضوع نشئت گرفته‌اند.

وی در ادامه گفت: واقعی‌سازی قیمت‌های انرژی باید در دستور کار قرار بگیرد، اما باید دقت داشته باشیم که این اصلاحات به ویژه برای کارگاه‌های کوچک قابل هضم باشد و اشتغال کشور را دچار مشکل نکند. لازم است با اطلاعات دقیق، درایت و هوشمندی به سمت واقعی‌سازی قیمت‌های انرژی صنایع گام برداریم. انرژی باید با قیمت مناسب و واقعی در اختیار صنایع قرار بگیرد و اگر در مقاطع خاصی لازم است از صنعت مشخصی حمایت کنیم، یارانه‌ها باید با برنامه‌ریزی‌های دقیق عرضه شود و به حداقل رساندن مصرف انرژی در کشور مدنظر باشد.

محبی خاطرنشان کرد: تجزیه و تحلیل کارشناسان مبنی بر اینکه دولت پتروشیمی‌ها و دیگر صنایع را با ارائه ی رانت خوراک و سوخت ارزان‌قیمت مانند فرزندان ناقصی بار آورده است که به شدت به این حمایت‌ها وابسته هستند، درست است. این حمایت‌ها باعث شده است که صنایع به سطوح پایین فعالیت‌ها بسنده کنند و به توسعه زنجیره ارزش صنعت خودشان مبادرت نکنند. لازم است مقایسه ای بین صنعت پتروشیمی خودمان با دیگر کشورها داشته باشیم تا ببینیم این شرکت‌ها در دیگر کشورها چه طور فعالیت می‌کنند. درست است که باید از پتروشیمی‌ها حمایت کنیم، اما این حمایت به مفهوم ایجاد توان هست، نه اینکه شرایطی به وجود بیاوریم که جلوی رشد آن‌ها را بگیریم. حمایت دولت از پتروشیمی‌ها، پالایشگاه ها و دیگر صنایع که از انرژی به صورت ویژه و ارزان بهره‌مند می‌شوند، مشکل‌ساز شده است. باید توجه داشته باشیم که انرژی پایان‌پذیر است و باید از تجربیات جهانی در مصرف انرژی بهره ببریم.

وی در پایان تصریح کرد: قطعاً تعیین قیمت های شناور برای خوراک و سوخت مورد نیاز صنایع و افزایش تدریجی و پلکانی آن‌ها بهترین راه برای واقعی سازی قیمت‌هاست. این تنها راه پیش روی ماست تا مدیران صنایع را وادار کنیم که خود را با شرایط واقعی کشور تطبیق دهند و زنجیره ارزش صنعت کشور را از خام فروشی به سمت تولید و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا هدایت کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1165089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =