کنترل قطعی برق با سرمایه‌گذاری در تولید انرژی / گازرسانی به دورترین نقاط کشور هم انجام شده است

نماینده مجلس با اشاره به این موضوع که ما به طرق مختلف از جمله توسعه منابع و سرمایه‌گذاری در تولید انرژی توانستیم قطعی برق خود را کنترل کنیم، تصریح کرد: گازرسانی به دورترین نقاط کشور نیز انجام شده است

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، این روزها برخی رسانه‌ها از زمستان سخت ایران یاد می‌کنند و با تمسخر کشور، آمدن زمستان سخت اروپا را امری عادی جلوه می‌دهند. بعضا با اشاره به اینکه قیمت گاز تحویلی مایع پایین می‌آید یا قیمت قراردادهای فیوچرز با توجه به تعطیلی صنایع برای سال نو میلادی کمی روند نزولی پیدا کرده است، در رسانه‌ها طوری این موضوع را بزرگ جلوه می‌دهند که زمستان سخت اروپا باورنکردنی می‌نماید. برخی بر این عقیده‌اند که زمستان سخت برای اروپا واهی است و زمستان سخت ایران به خاطر ناترازی یک واقعیت محض است. حال آنکه شواهد چیز دیگری می‌گویند. آمارها نشان می‌دهند که اروپا برای گرم کردن مردمش با مشکل جدی مواجه شده است، تا جائیکه یارانه هیزم می‌دهد و به صرفه‌جویی اجباری و خاموشی معابرش روی آورده است.

وزارت نیرو اختلاف مصرف برق زمستان و تابستان را جایگزین نیروگاه شهید منتظری کند

زمستان سخت ایران و ناترازی گاز با سوخت جایگزین مازوت برای نیروگاه‌ها، صنایع عمده و همچنین صنعت سیمان جبران شده است و اثری بر تولید کشور نخواهد داشت. تنها یک عدم‌النفع بر اثر جایگزینی مازوت و سوخت مایع به جای گاز طبیعی ایجاد می‌شود. در این وضعیت، با پایداری تولید و عدم کاهش تولید ناخالص ملی، نه تنها ایران در زمینه تولید کالاها کسری جدی نداشته، بلکه به بازارهای صادراتی کشورهای اروپایی در بخش کامودیتی نیز ورود جدی داشته است. در ادامه نظرات اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس را در این خصوص می‌خوانید.

شاکری با اشاره به این موضوع که ما به طرق مختلف از جمله توسعه منابع و سرمایه‌گذاری در تولید انرژی توانستیم قطعی برق خود را کنترل کنیم، تصریح کرد: گازرسانی به دورترین نقاط کشور نیز انجام شده است و جریان عادی زندگی برای مردم با توجه به تأمین انرژی مورد نیازشان ادامه دارد. در حال حاضر، به لحاظ مصرف صنعتی و خانگی مشکل خاصی نداریم و کشور در موقعیت مناسبی به لحاظ دسترسی به انرژی به سر می‌برد. این در حالی است که در اروپا و آمریکا شاهد زندگی سخت و مشقت بار مردم در زمستان هستیم. به طوری که شهرداری‌ها اعلام وضعیت فوق‌العاده و جنگی کرده‌اند. علی‌رغم سختی‌ای که مردم غرب تحمل می‌کنند، دولتمردان‌شان همچنان به روش های خود برای مداخله در امور داخلی دیگر کشورها ادامه می‌دهند. موقعیت برتر کشورمان در حفظ دسترسی به منابع انرژی و موقعیت پایدار صنعتی‌اش نشان می‌دهد که تفکر دشمنان مبنی بر اینکه می‌توانند برای کشورمان مشکل‌آفرینی کنند، اشتباه بسیار بزرگ آنان است که نمی‌خواهند از آن درس بگیرند. بهتر است دولتمردان غربی به فکر مردم خودشان باشند و راهکاری برای گذراندن این زمستان سخت بیابند.

وی در ادامه گفت: عدم دسترسی اروپا به گاز روسیه سبب شده است که به لحاظ صنعتی بسیار آسیب ببینند. در نتیجه عدم دسترسی اروپا به گاز روسیه شاهد کاهش میزان تولید فولاد و چدن در این قاره هستیم. همچنین اروپایی‌ها در تولید محصولاتی که نیاز به خوراک گاز دارند مانند آمونیاک و کود دچار مشکل شده‌اند. این‌ها از اثرات کاهش عرضه انرژی در اروپاست و به لحاظ صنعتی این قاره را با مشکلات جدی مواجه کرده است. از آنجائیکه چرخ صنایع به راحتی نمی‌چرخد، قیمت مواد غذایی و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم به شدت بالا رفته است .به طوری که بسیاری از مردم این کشورها نیازمند دریافت غذا از نهادهای خیریه شده و بی‌خانمان هستند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: شرایط فعلی در اروپا وضعیت سختی را برای مردم اروپا به وجود آورده است. آن‌ها از یک طرف مواد غذایی و کالاهای اساسی را با قیمت بالایی دریافت می‌کنند و از طرف دیگر، انرژی موردنیازشان را برای گرمایش و مصارف دیگر در اختیار ندارند. در این شرایط، کشوری مانند آمریکا که دسترسی بیشتری به منابع انرژی دارد، در حال جذب سرمایه‌ها به سمت خودش است. آمریکایی‌ها همواره در طول تاریخ به دنبال گل‌آلود کردن آب و ماهی گرفتن از آن بوده‌اند. در موضوع جنگ روسیه و اوکراین نیز در حال بهره‌برداری از شرایط فعلی اروپا به نفع خودشان هستند. به‌طوری که شاهد خارج شدن سرمایه‌ها از اروپا و سرازیر شدن آن‌ها به آمریکا هستیم.

شاکری تأکید کرد: کشور ما به لحاظ صنایع سبک و سنگین کارهای خوبی طی سال‌های اخیر انجام داده است. در حالی که اروپایی‌ها به مردم‌شان یارانه هیزم می‌دهند تا بتوانند خودشان را در این سرمای زمستان گرم کنند. اروپایی‌ها باید به توانایی دولتمردانشان در مدیریت این کشورها شک کنند. اروپایی‌ها مردمی هستند که به رفاه خو گرفته‌اند و شرایط فعلی که به لحاظ انرژی بسیار آن‌ها را در مضیقه قرار داده است، برایشان قابل تحمل نخواهد بود. اروپا با فاجعه‌ای روبرو خواهد شد. ما از شرایط فعلی که برای صنعت اروپا پیش آمده است در راستای توسعه صادرات خود استفاده می‌کنیم. در همین ارتباط می‌توان به نمونه موفق تولید فولاد در کشورمان اشاره کنیم که برای اولین بار به رتبه هفتم تولیدکننده فولاد در جهان دست یافتیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1166768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =