صنایع فرهنگی نیازمند سند عملیاتی است/ ضرورت بهره‌مندی از نخبگان در نظریه‌های اجتماعی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: صنایع فرهنگی نیازمند سند عملیاتی است. سیاست عملیاتی تکلیف جمعیت، سقط جنین و خانواده را مشخص خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز،عبدالحسین خسرو پناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست هم اندیشی با نخبگان و فعالان فرهنگی مردمی که ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۱ برگزار شد، اظهار کرد: ظرفیت‌های رشد و بالندگی فرهنگی در کشور کم نیست. البته نقص‌هایی وجود دارد؛ اما در حال حاضر می‌خواهم به ظرفیت‌های ایجابی اشاره کنم. مفهوم‌هایی در متون اسلامی وجود دارد که اگر بازخوانی و باز فهمی شود، دستاوردهای خوبی خواهد داشت.

وی افزود: در این زمینه می‌توان به مفهوم سلامت یا ولایت (حکمرانی مردمی) اشاره کرد. همچنین ظرفیت‌هایی که در علوم اسلامی وجود دارد که در جهان غرب از این ظرفیت‌ها استفاده می‌کند.

وی با اشاره به ظرفیت‌هایی که در نظریه‌های جدید علوم اسلامی و انسانی وجود دارد، گفت: عقبه معرفتی ما کم نیست؛ اما این مقدار را هم بکار نگرفته‌ایم. همچنین ظرفیت‌های فرهنگی متعددی داریم مانند هویت زن ایرانی در متون فارسی و تاریخی مثل شاهنامه،گلستان و بوستان.

خسروپناه با تصریح بر اینکه ظرفیت‌های مردمی تنها منحصر به تصدی‌گری نیست، خاطرنشان کرد: من باور دارم مردم در تمام سطوح حاکمیتی می‌توانند نقش داشته باشند. امروز جبهه مردمی، متشکل از مردم فهیم و فکور است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: مصوبات خوبی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده؛ اما دیدگاه مثبتی به اسناد نوشته شده وجود ندارد. در شورای عالی انقلاب فرهنگی فقط ۱۰سند مصوب شده است، درحالی که در برخی از کشورها بیش از ۱۰۰ سند تصویب شده است.

وی افزود: البته سند بسندگی غلط است و لازم است در این زمینه تقسیم کار صورت بگیرد.سند نیازمند جهت دهی، برنامه ریزی، تقسیم کار و نظارت است.صنایع فرهنگی نیازمند سند عملیاتی است. سیاست عملیاتی تکلیف جمعیت، سقط جنین و خانواده را مشخص خواهد کرد.

خسروپناه ادامه داد: لازم است حلقه‌های میانی و نخبگان مردمی را بشناسیم. فعالان فرهنگی بسیاری داریم که کارهای خوبی انجام می‌دهند؛ اما ویترین ندارند. باید این‌ها شناسایی شوند و در نظریه‌های فرهنگی اجتماعی از آنها بهره‌مند شویم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با ذکر مثالی خاطرنشان  کرد: برای مثال سند مهندسی فرهنگی دارای ظرفیت‌های خوبی است. من اعتقاد دارم کارهای زمین مانده زیاد است ، باید یک محور اصلی را انتخاب کرد و همه دور محور آن کار کنیم. محور اصلی می‌تواند آموزش و پرورش باشد و نظر رهبر انقلاب هم این است.

وی افزود: تمام نظرات و پیشنهادات باید متمرکز روی این موضوع باشد. هدایتگری جبهه مردمی میتواند هدایتگری مد نظر رهبر معظم انقلاب در شورای عالی انقلاب فرهنگی را میسر کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1171361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =