صدور گذرنامه دانشجویان خارجی غیر حضوری شد/ درخواست از وزیر علوم برای حذف تاثیر نمره مردودی از معدل 

«کاهش هزینه‌های خوابگاه برای دانشجویان غیرایرانی، اعلام زمان پایان مهلت ثبت‌نام برای وام‌هی دانشجویی و اعتراض به انحصار در واردات نهاده‌های دامی» از جمله مهم‍ترین اخبار تشکل‌های صنفی-دانشجویی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «غیرحضوری شدن صدور گذرنامه دانشجویان غیرایرانی و اعتراض به اجرای نامناسب طرح مولدسازی دارایی‌های دولت» از مهم‌ترین خبرهای حوزه‌های تشکل‌های دانشگاهی و شوراهای صنفی در هفته گذشته بودند.

از جمله دیگر عناوین مهم این حوزه‌ها می‌توان به «درخواست افزایش بودجه سازمان امور دانشجویان، غرس ۴۰۰۰ نخل خرما توسط دانشجویان و درخواست افزایش پلکانی حقوق کارمندان از مجلس شورای اسلامی» اشاره کرد. 

زمان ثبت‌نام وام‌های دانشجویی اعلام شد/ اعتراض شورای صنفی دانشگاه امیرکبیر به گران شدن غذای دانشجویی

مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار حوزه صنفی_دانشجویی را در هفته‌  سوم اسفندماه آورده است:  

حوزه تشکل‌های دانشجویی 

غرس ۴۰۰۰ نخل خرما در ایام اردوهای راهیان نور و جهادی 

عبدالله زاده دبیر پویش « به بلندای نخل»  بیان کرد که همزمان با ایام برگزاری اردوهای جهادی و راهیان نور و مقارن با هفته درختکاری، دانشجویان در پویش «به بلندای نخل» به یاد ۴۰۰۰ شهید دانشجو و طلبه نهال نخل غرس خواهند کرد.

وی مطرح کرد که در این پویش قصد داریم دانشجویان نسل چهارم انقلاب که راهی سفرهای راهیان‌نور جنوب غرب کشور می‌شوند در کنار تجدید میثاق با آرمان‌های شهدا، به یاد شهدای دانشجو نهالی در روستاهای حوالی یادمان‌ها غرس کنند.

اعتراض دانشجویان بسیجی پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور درباره مصوبه مولدسازی 

 دانشجویان بسیجی پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور ۱۴ اسفندماه در مصلی نماز جمعه تهران درباره مصوبه مولدسازی اموال مازاد دولت اعتراض کردند.

گفتنی است اعتراض به مصوبه‌ شورای عالی هماهنگی اقتصادی مبنی بر مولدسازی دارایی‌های راکد دولت و زیرپا گذاشتن نقش قوه مقننه در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور بود که دانشجویان بسیج پردیس شهید عباسپور در قدم اول به تبیین و همراه کردن افکار عمومی پرداختند.

نامه بسیج دانشجویی دانشکده ابوریحان دانشگاه تهران به وزیر جهاد کشاورزی

بسیج دانشجویی دانشکده ابوریحان دانشگاه تهران در نامه‌ای به جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی درخواست کرد که با حضور در جمع کارشناسان و صاحب نظران، عملکرد خود را مورد نقد و بررسی و گفت‌وگو قرار دهند.

در این نامه تصریح شده است: «ضمن اشاره به انحصار در واردات نهاده‌های دامی برای یک شرکت خاص در رابطه با اختلاف یورویی نهاده‌های دامی از اردیبهشت تاکنون، این سوال مطرح است که برای کشوری که دچار کمبود ارز است، چرا یک کالای ارزان‌تر، گران‌تر وارد کشور می‌شود؛ در حالی که کشور، حدود اختلاف ۵۵ یورویی را برای خرید نهاده در برخی کالاها تجربه کرده است و در کل باید طبق استانداردها، اختلاف سود حاصل از واردات ۵ الی ۱۰ دلار باشد در حالی که شاهد اختلاف ۵۵ دلاری هستیم.» 

پلکانی کردن افزایش حقوق کارکنان دولت

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی در نامه‌ای از نمایندگان مجلس، خواستار انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه شد. 

در این نامه بیان شده است: «خواستار افزایش ٢٠ درصدی عوارض خروج از کشور و پلکانی کردن افزایش حقوق کارکنان دولت است و انتظار می‌رود نمایندگان مردم عملکرد خود را درقبال این پیشنهادهایی که ناعادلانه تصویب شده یا در مجلس درحال بررسی است، اصلاح کنید.»

حوزه صنفی_دانشجویی 

نامه دانشجویان خواجه نصیر به وزیر علوم درباره حذف تاثیر نمره مردودی از معدل 

شورای صنفی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم‌، تحقیقات و فناوری، پیرو حذف تأثیر نمره مردودی در معدل دانشجویان نامه‌ای نوشت.

متن این نامه به شرح زیر است: «طبق آخرین آئین نامه دوره‌های تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی (ویژه دانشگاه‌های سطح ۱ و ۲ دولتی) مصوب شورای عالی برنامه ریزی آموزشی که آخرین آئین نامه منتشر شده از جانب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است، صریحاً هیچ گونه تبصره یا ماده‌ای مبنی بر اثربخشی نمره‌های مردودی دانشجو در محاسبه میانگین نمرات نیم سال و نمرات کل، نگارش و مقرر نشده و در بخش‌های مربوط به مقاطع کارشناسی (ماده ۱۵)، کارشناسی ارشد (ماده ۲۳) و دکتری (ماده ۳۰)، به این مورد اشاره شده است.»

در این نامه بیان شده است: «مسکوت گذاشته شدن حذف اثر منفی نمرات مردودی در آخرین آئین نامه وزارت و سیاست‌های اجرایی متفاوت در دانشگاه‌های مختلف که سبب ایجاد بی عدالتی شده و چنین موردی زیبنده جامعه علمی کشور نیست؛ از شما تقاضا می‌شود تا در راستای ایجاد وحدت رویه، الزام اجرای رأی های فوق را به تمامی دانشگاه‌ها ابلاغ کنید.»

نیازمند یک جهش در افزایش بودجه سال آینده هستیم

هاشم داداش‌پور رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم با تاکید بر اینکه بودجه این سازمان برای سال آینده حدود یک سوم تا ۵۰ درصد رشد داشته است، بیان کرد که این مبلغ کافی نیست و دانشگاه‌های ما نیازمند یک جهش در افزایش بودجه سال آینده هستند.

وی با تاکید بر اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۲ بودجه سازمان امور دانشجویان یک سوم تا ۵۰ درصد افزایش داشته است، مطرح کرد که به نظر من این میزان افزایش کافی نیست و دانشگاه ها ما نیازمند یک جهش اساسی در زمینه افزایش بودجه سال آینده هستند.

صدور گذرنامه دانشجویان خارجی غیر حضوری شد

علی ذوالقدر رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه از دو برابر شدن دانشجویان خارجی خبر داد و عنوان کرد که از امروز بدون حضور دانشجو در مراکز پلیس این امکان فراهم شده است تا درباره اقامت و صدور گذرنامه آنها اقدام کنیم. 

وی اضافه کرد: ما از بیش از ۱۲۰ کشور دنیا مقیم در ایران داریم که اغلب آنها دانشجویان خارجی هستند.

ثبت‌نام وام‌های شهریه و تحصیلی دانشجویان آغاز شد/ اعلام آخرین مهلت ثبت‌نام

مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم از آغاز ثبت نام وام‌های دانشجویی در نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ از ۱۵ اسفند خبر داد و اظهار کرد: دانشجویان متقاضی می‌توانند برای ثبت درخواست وام‌های شهریه و تحصیلی  به سامانه یکپارچه صندوق رفاه دانشجویان مراجعه کنند. 

همچنین وی عنوان کرد که  به صورت معمول، بازه زمانی برای ثبت درخواست وام‌های دانشجویی این صندوق ۲ ماه است. بنابراین دانشجویان برای ثبت درخواست وام شهریه تا ۱۵ اردیبهشت سال ۱۴۰۲ مهلت دارند.

دانشجویان بین الملل خواستارتجدیدنظر در هزینه خوابگاه و سلف شدند

دانشجویان بین الملل دانشگاه خلیج فارس در دیدار با روح الله سهرابی نماینده وزیر علوم در این دانشگاه خواهان تجدیدنظر برای مبالغ خوابگاه و غذای سلف شدند.

همچنین این دانشجویان بیان کردند که طریقه پذیرش و راه یافتن دانشجویان بین الملل که از طرف شرکت های واقع در افغانستان صورت می‌گیرد موجب تحمیل هزینه بسیار بالایی بالغ بر ۲۰۰ تا ۵۰۰ دلار است که پرداخت آن برای دانشجویان بسیار سخت بوده و ما دانشجویان بین الملل انتظار داریم نماینده تام الاختیار وزیر راهکاری در این باره ارائه کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1173838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =