جزئیات انتخاب اعضای هیئت علمی نمونه کشوری اعلام شد

مشاور وزیر در هیئت‌های امنا و هئیت‌های ممیزه وزارت علوم جزئیات انتخاب عضو هیئت علمی نمونه کشوری را اعلام کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، عبدالحسین طاهری مشاور وزیر در هیئت‌های امنا و هئیت‌های ممیزه وزارت علوم در مراسم نکوداشت اعضای هیئت علمی نمونه کشوری که ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار شد، با بیان اینکه سی‌ام دوره نکوداشت اعضای هیئت علمی نمونه کشوری هم‌اکنون در حال برگزاری است، اظهار کرد: فرایند انتخاب عضو هیئت علمی نمونه بر اساس دستورالعملی است که در سال ۱۴۰۰ بازنگری شد. بر اساس این دستورالعمل دانشگاه‌ها، تقاضاهای اعضای هیئت علنی را بررسی می‌کنند. 

۱۹ استاد برتر دانشکده‌های الهیات کشور معرفی شدند

وی افزود: انتخاب اعضای هیئت علمی نمونه بسیار دقیق و سختگیرانه انجام می‌شود. بر اساس آن دستورالعمل اعضای هیئت علمی رسمی می‌توانند پرونده تشکیل دهند. دانشگاه‌ها به ازای هر ۱۰۰ نفر عضو هیئت علمی یک سهمیه دارند.

طاهری خاطرنشان کرد: ۱۲۶ متقاضی از ۴۴ دانشگاه پرونده ارسال کرده‌اند. بیشترین تعداد از علوم فنی و مهندسی، سپس علوم انسانی و سوم علوم پایه بود. حدود ۲۰ نفر از گروه فنی، ۱۳ نفر علوم پایه، ۱۲ نفر علوم انسانی و یک نفر از هنر و معماری انتخاب شدند. در این دوره سعی شده از بیشترین ظرفیت اساتید زن استفاده شود.

حمدرضا آقامیری سرپرست دانشگاه شهید بهشتی در ادامه این مراسم با عرض تبریک به تمام اساتید نمونه کشوری اظهار کرد: جادارد به همه کسانی که امروز عنوان نمونگی در این مسیر را یافته‌اند تبریک عرض کنم و امیدوارم این رسالت عالی را به درستی به سرانجام برسانیم.

وی بیان کرد: آثار اساتید این مرز و بوم همواره در جهان درخشیده است؛ استادان و متفکرانی که در تاریخ از نگاه‌ها پنهان می‌مانند اما تلاش گمنامانه آنها در این مسیر بی‌مثال است.

وی افزود: لازم است تبریک خودم و همکارانم در دانشگاه شهید بهشتی را به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آقای دکتر زلفی‌گل و همه اساتید نمونه کشوری عرض کنم.

وزارت علوم برنامه‌ای مخصوص بازآموزی مدیران دانشگاه ترتیب دهد

عبدلله آقایی با اشاره به مسئله ارتباط دانشگاه و صنعت گفت:  راجع به چالش ارتباط دانشگاه با صنعت بسیار صحبت شده است و در مواردی پیشنهادات متنوعی به مسئولان داده شده اما اقدام تاثیر گذاری انجام نمی‌گیرد.

وی افزود: رسالت نخبگان در کشور باز کردن گره‌های جامعه است، در کشور گره‌ها و مشکلات فراوانی وجود دارد، در رشته‌های مختلف دانشگاهی نخبگان بسیاری تحصیل می‌کنند، اما گره‌ها باز نمی‌شود؛ زیرا در دانشگاه علم را در اختیار دانشجو قرار می‌دهیم اما از مهارت غافلیم.

آقایی ادامه داد: دانشگاه نمیتواند به تنهایی مشکلاتش را حل کند، باید از صنعت کمک بگیرد اما با آن ارتباطی ندارد، سیستم دانشگاه بسیار پیچیده است به همین دلیل مدیران نیاز به علم و دوره های متفاوت پیرامون مدیریت دانشگاه دارند، نیاز است وزارت علوم برنامه‌ای مخصوص بازآموزی مدیران دانشگاه ترتیب دهد.

استاد دانشگاه خواجه نصیر با اشاره به معاونت‌های مختلف در چارت مسئولیت‌های دانشگاه گفت: ما در دانشگاه معاونت‌های متفاوتی داریم که برخی از اینها می‌توانند ادقام شوند اما معاونت ارتباط صنعت و دانشگاه که معضل اصلی کشور است نداریم.

وی افزود: دروس‌ ارائه شده دانشگاه نیز نیازمند بازنگری است، برای مثال رشته مهندسی صنایع خروجی علمی یکسانی دارد؛ درحالی که در نقاط مختلف کشور نیاز متفاوتی برای مهندسی صنایع وجود دارد. 

سید شهاب الدین آیت‌اللهی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف با بیان این که استاد مطهری در دهه ۴۰ و ۵۰ که شبهات بسیاری وارد دانشگاه شد، با قوت ایستادگی کرد، اظهار کرد: ابر چالش‌هایی که در کشور داریم که از سوی استادان دیگر مطرح شد و لازم است راهکارهایی برای آن‌ها پیاده شود.

وی افزود: دانشگاه شریف به ۲ شاخصه مهاجرت و انتقاد (اغتشاش) شناخته می‌شود. این اتفاق زیر پوست دانشگاه‌ها در جریان است و مشکلات زیادی ایجاد کرده است. انتقاد یا اغتشاش‌هایی که اخیرا در دانشگاه اتفاق افتاد، بسیار مهم است.

آیت‌اللهی با اشاره به اینکه برخی معترضان تصمیم به ماندن در کشور دارند و باید برای این افراد کاری انجام داد، گفت: موضوع معترضان باید به صورت بنیادین بررسی شود و از حالت کوچه بازاری خارج شود. دانشجویان امروز ایران فقط نگران مسائل داخلی کشور نیستند، نگران مسائل بین‌المللی هستند.

اگر توجه کافی به علوم انسانی یا فناوری نرم نشود، به فاجعه منتهی خواهد شد

ابراهیم برزگر عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه از علوم انسانی تحت عنوان فناوری نرم یاد می‌شود، اظهار کرد: اگر توجه کافی به علوم انسانی یا فناوری نرم نشود، به فاجعه منتهی خواهد شد. همانطور که در جنگ جهانی دوم این اتفاق افتاد.

وی افزود: من معتقدم بسیاری از مشکلاتی که هم‌اکنون در کشور وجود دارد، ریشه در کم‌کاری‌ علوم انسانی دارد. حل این مشکلات نیازمند همکاری است.

برزگر خاطرنشان کرد: برای تقریب به ذهن مثالی ذکر می‌کنم. مسئولان در موضوع عدالت به مصادیق بسیاری اشاره می‌کنند. یکی از این مصدادیق عدالت، ارزسانی است. بر اساس آمارها ۴۸۰ هزار کیلومتر لوله‌کشی گاز در کشور انجام شده و ۳۶ هزار روستا از این امکان بهره‌مند شده‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه با تصریح بر این که با وجود اینکه این مورد مصداق عدالت مطرح شده، اما مردم در روستاها احساس عدالت ندارند، یادآور شد: به همین دلیل باید سازوکارهایی اندیشیده شود که عدالت به درستی محقق شود.

وی در پایان تاکید کرد: در ۴۰ سال گذشته، تعاملات بسیار خوبی در زمینه علوم انسانی و علوم حوزوی اتفاق افتاده است‌. مشکلی که دراین زمینه وجود دارد این است که گاهی حریم این دو حوزه به خوبی رعایت نمی‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1179740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =