انتقاد دانشجویان به تشکیل وزارت بازرگانی/ شرایط دریافت وام شهریه اعلام شد

«توضیحات مسئولان دانشگاه شریف درباره آتش‌سوزی، اعلام شرایط دریافت وام شهریه و انتقاد دانشجویان به تشکیل وزارت بازرگانی» از جمله مهم‍ترین اخبار تشکل‌های صنفی-دانشجویی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «استفاده از ظرفیت فناوران پسادکتری برای دوره‌های سربازی» و «انتقاد به دولت برای تشکیل وزارت واردات» از مهم‌ترین خبرهای حوزه‌های تشکل‌های دانشگاهی و شوراهای صنفی در هفته گذشته بودند. 

شیوه‌نامه افزایش کمک هزینه دانشجویان علوم پزشکی ابلاغ شد/ انتقاد به نبود شفافیت در اجرای سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها

از جمله دیگر عناوین مهم این حوزه‌ها می‌توان به «اعلام شرایط دریافت وام شهریه، تلاش برای جذب ۲۵۰ هزار دانشجوی بین‌الملل تا سه سال آینده و جزئیات آتش سوزی در دانشکده مکانیک دانشگاه شریف» اشاره کرد. 

مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار حوزه صنفی_دانشجویی را در هفته‌ دوم اردیبهشت ماه آورده است:   

حوزه تشکل‌های دانشجویی  

مجلس مانع تشکیل وزارت واردات در سال رشد تولید شود!

 شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی در واکنش به تشکیل مجدد وزارت بازرگانی نامه‌ای صادر کرد.

در بخشی از این نامه آمده است: «چندی است که تلاش هایی از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی برای تشکیل مجدد وزارت بازرگانی شروع شده است. دولت محترم پس از کش و قوس های فراوان لایحه تشکیل وزارت بازرگانی را به مجلس فرستاده و مجلس محترم نیز به دو فوریت آن رای داده است.»

در این نامه تصریح شده است:«اگر ما به شعاری که گذشتگان، برای تجمیع سه وزارتخانه صمت مطرح می کردند رجوع کنیم، در می یابیم که هدف آنها از تجمیع و ادغام این وزارتخانه ها، واگذاری امر تجارت به تولیدکنندگان بوده تا به این طریق، واردات مازاد، موجب ورود ضرر و زیان به تولیدکننده نشود و با شناخت دقیق از ظرفیت های صادراتی کشور امکان توسعه صادرات محصولات داخلی فراهم شود. حال آن که با تفکیک وظایف بازرگانی وزارت صمت و جهاد کشاورزی و تشکیل وزارت بازرگانی، از آن جا که دو نهاد تولیدکننده و واردکننده را از هم جدا می سازد،  این نهاد معیاری برای واردات در نظر نمی گیرد و بسیار محتمل است که در نتیجه ناهماهنگی وزارت بازرگانی با وزارتخانه های تولیدی، رشد اقتصادی آسیب جدی ببینید.»

تشکیل وزارت بازرگانی هیچ کمکی به مهار واقعی تورم و رشد تولید نخواهد کرد

جنبش عدالتخواه دانشجویی در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور نسبت به تشکیل وزارت بازرگانی مواردی را ذکر کرد. 

در بخشی از این نامه عنوان شده است: « اخیرا دولت با هدف تمرکز در مدیریت بازرگانی و تنظیم بازار، لایحه‌ تشکیل «وزارت بازرگانی» را به مجلس تقدیم کرده است. مرور تجربیاتی همچون ادغام «وزارت صنایع و بازرگانی» که با دلایلی از جمله تعارض میان سیاست‌گذاری برای امر تولید و بازرگانی صورت گرفت. در کنار بررسی وضعیت فعلی جهان نشان می‌دهد که مستقل شدن امور مربوط به بازرگانی از تولید، برای مهار تورم و مدیریت بازار، نه تنها این مشکل را مرتفع نمی‌کند.»

در بخشی از این نامه خاطرنشان شده است: « تشکیل وزارت بازرگانی نمی‌تواند مرتفع کننده‌ مشکلات پیش روی مهار تورم و رشد تولید دانست؛ بنابراین دولت باید با پرهیز از تفکیک حوزه‌ بازرگانی از حوزه‌ی تولید و پس گرفتن لایحه‌ تشکیل وزارت بازرگانی، به اقداماتی اساسی و غیر نمایشی در راستای مهار تورم و رشد تولید بپردازد.»

تفکیک بخش بازرگانی از تولید و کشاورزی باعث ناهماهنگی ساختاری می‌شود

بسیج دانشجویی دانشکدگان فنی دانشگاه تهران در نامه‌ای خطاب به هیئت رئیسه مجلس پیرامون تشکیل وزارت بازرگانی تذکراتی را ارائه داد.

در بخشی از این نامه بیان شده است: «اکنون که زمان انتخاب بین تفکیک و عدم تفکیک بخش بازرگانی از وزارت صمت و وزارت جهادکشاورزی فرا رسیده است و علی‌رغم ادعای کارشناسی بودن اختلاف نظرات، شاهد آن هستیم که نظرات کارشناسی مخالف تفکیک با محدودیت‌های رسانه‌ای بیشتری مواجه هستند که بر نگرانی‌های ناشی از نادرست بودن تفکیک می‌افزاید.»

در این نامه تصریح شده است: «وزارت بازرگانی به هیچ نحوی در ساختار بودجه‌ امسال تعریف نشده است و این مسئله نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه تا پایان سال ۱۴۰۲که ساختار بودجه تغییر یابد، مشکلاتی را در ساختار به وجود می‌آورد و دیگر نمی‌توان امیدی بر بهبود اوضاع داشت.»

 اردوی تدریس جهادی وتر در مناطق جنوب تهران برگزار شد

اردوی تدریس جهادی وتر، به همت جامعه اسلامی دانشجویان در منطقه میدان هرندی برگزار شد.

گفتنی است، دوره جدید اردوی جهادی تدریس وتر با هدف گسترش عدالت آموزشی و جلب توجه و تمرکز مسئولان بر نیازهای مناطق محروم کشور، به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید رجایی در مناطق میدان هرندی و دروازه غار در جنوب تهران برگزار شد.

حوزه صنفی_دانشجویی 

شرایط دریافت وام شهریه اعلام شد

مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم بخشنامه‌ای درباره وام شهریه به روسای استانی مراکز دانشگاه‌های پیام نور، علمی کاربردی، واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و روسای دانشگاه‌های غیرانتفاعی ابلاغ کرد.

گفتنی است که مهلـت درخـواست وام شــهریه از ابتـدای نیم سـال جـاری آغـاز شـده و تـا تـاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ تمدید شده است. 

تلاش برای جذب ۲۵۰ هزار دانشجوی خارجی تا سه سال آینده

هاشم داداش‌پور رئیس سازمان امور دانشجویان بیان کرد که  در حال حاضر ۱۰۰ هزار دانشجوی خارجی در کشور مشغول به تحصیل هستند و در صدد آن هستیم تا این ظرفیت در سه سال آینده به رقم ۲۵۰ هزار دانشجو از کشورهای اسلامی و نیز سایر ملل افزایش یابد.

وی با اشاره به لازمه همگرایی علمی تصریح کرد که برای اینکه بتوانیم قدرت علمی ایجاد کنیم صرفا این مهم با حضور یک کشور محقق نمی‌شود، بلکه با پیوند میان کشورها و ارتباط مستمر موسسات و مراکز آموزشی و پژوهشگاه‌ها به برکت علم و دانش قادر هستیم منطقه جغرافیایی با محوریت علم ایجاد کنیم که این تعامل موجب هم افزایی و افزایش قدرت علمی می‌شود.

استفاده از ظرفیت فناوران پسادکتری برای دوره‌های سربازی

امید رضایی فر سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از استفاده از ظرفیت فناوران پسادکتری برای دوره‌های سربازی خبر داد و گفت: در نظر داریم از طرح‌های جایگزین سربازی استفاده کنیم.

همچنین وی عنوان کرد که البته موضوع سربازی و مشکلات جوانان برای گذراندن این دوره، به طور مستقیم به ماموریت‌های معاونت فناوری برنمی‌گردد. مجموعه صنایع مجاز تسهیلاتی را برای تعریف طرح‌های جایگزین سربازی دارند. این طرح‌ها معمولا به صورت پژوهش‌های تقاضامحور از سوی صنایع خاص هستند. می‌توان از این ظرفیت به عنوان طرح‌های جایگزین سربازی استفاده کرد که روال طولانی و پیچیده‌ای ندارد.

جزئیات آتش‌سوزی شبانه در دانشگاه شریف

آزمایشگاه مکانیک خاک در همکف دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شریف حوالی ساعت ۳ بامداد ۱۹ اردیبهشت ماه دچار حریق شد و تمامی وسایل آن نیز سوخت.

 شورای صنفی دانشکده عمران هم ایمیلی از طرف صفایی معاون آموزشی این دانشکده منتشر کرده که به گفته وی، امکان برگزاری کلاس‌ها تا اطلاع‌ ثانوی در ساختمان این دانشکده وجود ندارد و در تلاش هستند تا تمامی کلاس‌های بچه‌های عمران به  ساختمان ابن‌سینا منتقل شود.

برای خواندن جزئیات بیشتر و تماشای فیلم  اینجا کلیک کنید.

توضیحات مسئولان دانشگاه شریف درباره حادثه آتش‌سوزی در دانشکده عمران

رسول جلیلی رئیس دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به حادثه آتش سوزی آزمایشگاه پیشرفته مکانیک خاک دانشکده عمران درباره علت اصلی این حادثه گفت:  به نظر علت حادثه اتصال تابلوی برق بوده است. آتش نشانی هنوز گزارش نهایی خود را اعلام نکرده است. در صورت ارائه گزارش آتش نشانی، دانشگاه اطلاعیه رسمی می دهد.

برای خواندن جزئیات بیشتر و تماشای فیلم  اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1180891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =