انتخابات ریاست جمهوری ترکیه / اردوغان دوباره رئیس‌جمهور شد

با اعلام شمارش بیش از ۹۷ درصد آراء، اردوغان با ۵۲.۱۸ درصد از کلیچداراوغلو با ۴۷.۸۲ درصد پیشی گرفته و بنا بر نظر کارشناسان بعید است رقیب وی بتواند فاصله خود با رئیس جمهور کنونی را جبران کند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، مردم ترکیه امروز از میان «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور کنونی و نامزد ائتلاف جمهور و «کمال قلیچداراوغلو» نامزد ائتلاف «ملت» موسوم به احزاب میز ششگانه، دو نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات، یک نفر را برای هدایت قوه مجریه این کشور انتخاب می کنند.

احتمال بالای پیروزی اردوغان در انتخابات ترکیه

اردوغان دوباره رئیس جمهور ترکیه شد

 با اعلام شمارش بیش از 97 درصد آراء، اردوغان با 52.18 درصد از کلیچداراوغلو با 47.82 درصد پیشی گرفته و بنا بر نظر کارشناسان بعید است وی بتواند فاصله خود با رئیس جمهور کنونی را جبران کند.

شادی مردم از پیروزی اردوغان

تبریک نخست وزیر لیبی به اردوغان

عبدالحمید الدبیبه نخست وزیر لیبی نیز در پیامی تبریک آمیز موفقیت اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را تبریک گفته است.

جنبش حماس پیروزی اردوغان را تبریک گفت

جنبش مقاوم اسلامی حماس در بیانیه‌ای پیروزی رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را تبریک گفت.

شمارش 95 درصد آراء/اردوغان با 52 درصد پیشتاز است

 با اعلام شمارش بیش از 95 درصد آراء، اردوغان با 52.34 درصد از کلیچداراوغلو با 47.66 درصد پیش است.

تبریک امیر قطر به اردوغان

 امیر قطر در پیامی پیروزی اردوغان در دور دوم انتخابات را تبریک گفته و برای وی موفقیت آرزو کرده است.

85 درصد آراء شمارش شد

 با شمارش بیش از 85 درصد آراء اردوغان توانسته 53.15 و کلیچداراوغلو 46.85 درصد آراء را کسب کند.

کاهش آراء اردوغان با شمارش صندوق‌ها در شهرهای بزرگ

آراء اردوغان با شمارش صندوق ها در شهرهای بزرگ در حال کاهش است اما پیش بینی می شود زیر 50 درصد نباشد.

61 درصد آراء شمارش شد

با شمارش 61.38 درصد آراء اردوغان 55.26 و کلیچداراوغلو 44.74 درصد کسب کرده‌اند.

نتایج اولیه انتخابات دور دوم ترکیه

صندوق‌های باز شده ۳۵.۸ درصد

رجب طیب اردوغان ۵۸ درصد

کمال کلیچداراوغلو ۴۲ درصد

پایان رای‌گیری انتخابات ترکیه

مراکز اخذ رأی در ترکیه برای دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری بسته شدند و روند شمارش آرا آغاز شد.

در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری ترکیه چهار نامزد حضور داشتند که محرم اینجه نامزد مورد حمایت حزب مملکت سه روز قبل از رای گیری، از ادامه رقابت انصراف داد و «رجب طیب اردوغان» نامزد ائتلاف «جمهور»، «کمال قلیچداراوغلو» نامزد ائتلاف «ملت» و «سینان اوغان» نامزد ائتلاف «آتا» به رقابت پرداختند.

در پی شمارش آرا و کسب نشدن حد نصاب ۵۰ درصد به اضافه یک رای توسط هیچ کدام از سه نامزد حاضر در رقابت انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در روز ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲)، «رجب طیب اردوغان» و «کمال قلیچدار اوغلو» به دور دوم این رقابت انتخاباتی راه یافتند.

بر اساس نتایج شمارش آرای دور نخست، اردوغان با کسب بیش از ۲۷ میلیون و ۸۸ هزار رای معادل ۴۹.۵ درصد آراء و کمال قلیچدار اوغلو با کسب بیش از ۲۴ میلیون و ۵۶۸ هزار رای معادل ۴۴.۸۹ درصد به دور دوم راه یافتند و سینان اوغان نامزد سوم این رقابت نیز حدود ۲ میلیون و ۸۲۹ هزار رای معادل ۵.۱۷ درصد آرای این رقابت را کسب کرد.

امروز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در داخل کشور ترکیه برگزار می شود ولی رای گیری این دور از انتخابات در ۱۵۶ نمایندگی سیاسی ترکیه و در ۷۳ کشور از جمله ایران به علت لزوم انتقال همه آرای اخذ شده به داخل این کشور برگزار شد و با حدود ۱۰۰ هزار رای افزایش، بیش از یک میلیون و ۹۲۰ هزار نفر از اتباع ترکیه در خارج از این کشور رای دادند.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

در برگه رای دور دوم سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه عکس و نام «رجب طیب اردوغان» و «کمال قلیچدار اوغلو» دو نامزد حاضر چاپ و تحویل شعب اخذ رای شده است.

شورای عالی انتخابات ترکیه شمار واجد شرایط رای دادن در انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور را در مجموع حدود ۶۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرده و گزارش داد که سه میلیون و ۴۱۶ هزار و ۹۸ نفر از آنها در خارج از کشور ترکیه به سر می برند.

در انتخابات امروز در داخل کشور ترکیه ۶۰ میلیون و ۷۲۱ هزار و ۷۴۵ رای دهنده واجد شرایط رای می دهند ولی اتباع ترکیه ساکن ۷۳ کشور خارجی، ۱۰ روز پیش پای صندوق های رای رفته و در مدت پنج روز با حضور در ۱۶۷ نمایندگی این کشور در نقاط مختلف جهان رای دادند.

میزان آرای اخذ شده دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در خارج از این کشور با حدود ۱۰۰ هزار رای افزایش نسبت به دور اول، به بیش از یک میلیون و ۹۱۲ هزار نفر رسید.

برابر قانون انتخابات ترکیه، آرای اخذ شده در خارج از این کشور با پیک های دیپلماتیک به داخل این کشور منتقل شد و امروز پس از پایان انتخابات در داخل، همزمان با آرای سایر صندوق ها شمارش خواهد شد.

بنا به تصمیم شورای عالی انتخابات ترکیه، همه ۱۹۱ هزار و ۸۸۴ صندوق رای در ۹۷۳ شهرستان ۸۱ استان داخل و نیز همه صندوق‌های خارج از کشور ترکیه امروز پس از اتمام مراحل رای‌گیری باز شده و شمارش خواهد شد.

انتخابات حساس امروز، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی محسوب می‌شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و رئیس جمهور در انتخاب اعضای کابینه و دولت خود اختیار تام دارد.

۱۲:۴۷ کلیچداراوغلو:  پس از رای گیری همچنان پای صندوق‌ها بمانید

کلیچدار اوغلو نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه رای خود را در مدرسه آزژانتینی‌های آنکارا به صندوق انداخت.

کلیچداراوغلو رقیب انتخاباتی اردوغان پس از انداختن رای خود در آنکارا  خطاب به مردم این کشور گفت:  برای آزاد شدن از فشار و   برای آمدن دموکراسی و آزادی همه پای صندوق‌ها بیایید.

وی همچنین خطاب به رای دهندگان این کشور گفت: پس از رای گیری همچنان پای صندوق‌ها بمانید.  اتهاماتی علیه ما مطرح شد، تهمت زده شد اما آزادی و دموکراسی به این کشور باز خواهد گشت.

۱۲:۴۲ اردوغان: مشارکت بسیار خوبی را شاهد بودیم

رجب طبیب اردوغان پس از انداختن رای خود به صندوق در استانبول ابراز امیدواری کرد که رای گیری به سرعت پایان بیابد.

وی تصریح کرد: اولین بار است که به دور دوم می رویم، مشارکت بسیار خوبی را شاهد بوده‌ایم، امروز برای دموکراسی به پای صندوق‌ها آمدیم، مطالبه دموکراسی مردم‌مان در گوش جهان پیچید.

اردوغان همچنین پیش بینی کرد که انتخابات آرامی را در این کشور شاهد باشیم.

۱۲:۱۸ اوغان متحد اردوغان: انتخابات بسیار مهمی را سپری می‌کنیم

سینان اوغان متحد اردوغان در دور دوم انتخابات رای خود را در آنکارا به صندوق انداخت.

وی در دور اول به عنوان نامزد ائتلاف آتا وارد انتخابات شده بود که توانست بیش از ۵ درصد آرا را به دست آورده و مانع از پایان انتخابات در دور اول شود. وی در دور دوم از متحدان خود در ائتلاف آتا جدا شد و از رجب طیب اردوغان اعلام حمایت کرد.

اوغان در اظهاراتی منتقدانه نسبت به جبهه مخالفان پس از به صندوق انداختن رای خود گفت: " این انتخابات، به ما نشان داد محاکمه انسان‌ها در ملاء عام و فشار به مردم برای گرفتن رأیشان چه نتایجی به بار خواهد آورد، از این جهت انتخابات بسیار مهمی را سپری می‌کنیم."

۱۱:۲۱ احتمالا نتایج انتخابات زودتر از دور قبل اعلام می‌شود

«احمد ینر» رئیس شورای عالی انتخابات اعلام کرد: بر اساس ارزیابی شورای عالی انتخاباتی ممکن است نتایج زودتر از انتخابات قبلی اعلام شود. پس از ساعت ۱۷ (به وقت محلی) این ارزیابی آغاز خواهد شد.

وی افزود: در انتخابات دور اول هم آرای مجلس هم آرای ریاست جمهوری را داشتیم که نیاز به زمان بیشتری برای دسته بندی و شمارش داشت.

۱۱:۱۴ رهبر "حزب خوب" برای مخالفان آرزوی پیروزی کرد

مرال آکشنر رهبر حزب نیک(خوب) پس از انداختن رای خود به  صندوق در استانبول راهی آنکارا شد. وی در مصاحبه خود ابراز امیدواری کرد که مخالفان در این دور از انتخابات به پیروزی برسند.

۱۰:۵۰ دعوت باباجان از مردم برای حضور در پای صندوق‌های رأی

علی باباجان رهبر حزب "دوا" در آنکارا پس از آنکه رأی خود را به صندوق انداخت، طرفداران حزب خود را خطاب قرار داد و گفت: «هموطنان را دعوت به پای صندوق ها می‌کنم.»

متحد کمال کلیچدار اوغلو در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه با بیان اینکه «انتخابِ  تعیین کننده‌ای است،» گفت: «اینکه انتخابات شفاف و عادل باشد  بسیار مهم است،  امیدوار هستیم حقانیت در این انتخابات حاکم باشد.

باباجان گفت که منتظر نتایج خواهیم ماند، تا آخرین لحظه پای صندوق ها خواهیم ماند. دموکراسی برای ما بسیار ارزشمند است. دموکراسی یعنی رسانه آزاد، دسترسی آزاد به اطلاعات. باید به سوی دموکراسی تمام و کمال پیش برویم.

او در پایان گفت: «در همکاری نزدیک با حزب جمهوری خلق برای نظارت بر انتخابات هستیم. نتایج انتخابات را از مرکز حزب خود دنبال خواهم کرد.»

۱۰:۴۰ وزیر کشور ترکیه: ۶۰۰ هزار نیروی امنیتی، امنیت انتخابات را بر عهده دارند

«سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه بعد از آنکه به همراه خانم خود در حوزه قاضی عثمان‌پاشا (استانبول) رأی خود را به صندوق انداخت، اعلام کرد، بالغ بر ۶۰۰ هزار پرسنل امنیتی، مامور پلیس، ژاندارمری، گشت ساحلی مشغول تامین امنیت انتخابات هستند.

در این دور از انتخابات همچنین از  ۷۳  فروند هلیکوپتر، ۸ هواپیما و ۶۱ پهپاد برای تامین امنیت و تسهیل روند انتخابات به خدمت گرفته می‌شود.

کشور ترکیه , رجب طیب اردوغان , انتخابات ۲۰۲۳ ریاست جمهوری ترکیه ,

۱۰:۲۵ دمیرتاش خطاب به طرفدارانش: از حق انتخاب خود  استفاده کنید

صلاح الدین دمیرتاش رهبر زندانی حزب کُردی دموکراتیک خلق‌ها خطاب به طرفدارانش گفت: لطفا از حق انتخاب خود را استفاده کنید.

این حزب نتوانست به دلیل شکایت علیه آن در دادگاه قانون اساسی ترکیه  با همین عنوان وارد انتخابات مجلس شود و از همین رو با عنوان حزب سبز چپ وارد انتخابات شده بود. اکنون در انتخابات ریاست جمهوری این حزب از کمال کلیچداراوغلو حمایت کرده است.

۹:۵۲  اردوغان در استانبول و کلیچداراوغلو در آنکارا رای می‌دهند

بنا بر قانون انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، رای‌دهندگان در دور دوم باید در همان شهری که در دور اول رای داده‌اند، رای خود را به صندوق بیاندازند.

کد خبر: 1183112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =