دانشجویان برتر در واحد فرشچیان بورسیه می‌شوند/ پذیرش دانشجو از طریق مصاحبه و استعدادیابی

دانشگاه استاد فرشچیان بر مبنای نظام استاد- شاگردی فعالیت می‌کند که در این شیوه آنچه محور قرار می‌گیرد «خلاقیت» است و با شیوه اقتباس‌گری در هنر باید خداحافظی کرد.  

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، پیشنهاد ایجاد دانشگاه هنرهای اسلامی-ایرانی استاد فرشچیان، در سال ۱۳۸۳ توسط فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران به شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت پذیرفت و در نهایت با موافقت این شورا، تأسیس آن به دانشگاه آزاد اسلامی در سی‌ام مهرماه سال ۹۷ ابلاغ شد. بر این اساس مقرر شد این واحد زیر نظر دانشگاه آزاد اسلامی و بر اساس قوانین و مقررات آموزش عالی کشور و دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت خود را آغاز کند.   

برگزاری جایزه دوسالانه استاد فرشچیان

با توجه به ظرفیت‌های عظیم و بنیادین جمهوری اسلامی ایران در عرصه فرهنگ و هنر و ضرورت حفظ و اشاعه آن، هدف غایی دانشگاه استاد فرشچیان تبدیل شدن به قطب علمی-آموزشی هنرهای سنتی و اصیل ایرانی-اسلامی جهان اسلام عنوان شده است.

استاد فرشچیان در حیطه نقاشی ایرانی به وجود آورنده سبک و مکتب خاصی است که در عین توجه به اصالت مبانی سنتی این هنر، با ابداع شیوه‌های نو، قابلیت و کارایی نقاشی ایرانی را افزایش داده است. او این هنر را غنا بخشید و از حالت الزامی یک پدیده متکی به شعر و ادبیات رها ساخت و رسالت و ارزشی در حد سایر هنرها در نقاشی ایرانی پدید آورد. نقاشی‌های استاد آمیزه دلپذیری از اصالت و نوآوری است. وی با خطوط روان و ترکیب‌بندی‌های ظریف و مدور، راز و رمزها و اشارات درونی نهفته را در آثار خود به وجود می‌آورد. در همین حال با نوآوری در گزینش موضوع و پرداخت اثر به گستره‌ای فراتر از قالب‌های مرسوم می‌رسد. براین اساس چسیتی و ماهیت شکل گیری دانشگاه استاد فرشچیان به عنوان اسطوره هنر اصیل ایرانی-اسلامی بر پایه فرآیند آموزش های مهارتی و تغییر نظام آموزش در هنر است. 

با توجه به اینکه در آستانه کنکور سراسری و پس از آن فرآیند انتخاب رشته داوطلبان قرار داریم برآن شدیم تا با معرفی دانشگاه استاد فرشچیان باب روشنی را پیش‌روی علاقه‌مندان به هنر اصیل ایرانی قرار دهیم و داوطلبان مشتاق را با شیوه و نظام آموزشی مرسوم در این مرکز بیشتر آشنا کنیم و یاری‌گر شما عزیزان در این مسیر باشیم.

رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی- ایرانی استاد فرشچیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز پیرامون معرفی این مرکز اظهار کرد: هدف از ایجاد این واحد تغییر نظام آموزش در هنر بود اصحاب هنر و جامعه هنری به این نتیجه رسیدند که فرآیند آموزشی آکادمیک وضع موجود هنرمند به جامعه تحویل نمی دهد.  

سجاد محمدیارزاده افزود: بر این اساس در شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر شد روش و نظام آموزش هنر را بررسی کنند که چرا امروز با وجود تعدد دانشگاه‌ها متاسفانه کیفیتی وجود ندارد؟ به طور مثال اگر ما در هر دوره ۵ هزار هنرآموز داشته باشیم عددی که در پایان کاربلد و توانمند باشد به  ۵۰ مورد هم نمی‌رسد.

وی ادامه داد: یک سری مقوله های مهارتی وجود دارد که صرفا در کارگاه و از طریق استاد آموزش داده می‌شود؛ بر این اساس چسیتی و ماهیت شکل گیری دانشگاه استاد فرشچیان (به عنوان اسطوره این نظام) بر پایه فرآیند آموزش های مهارتی است.

رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی- ایرانی استاد فرشچیان خاطرنشان کرد: نهایتا در شورای عالی انقلاب فرهنگی و اخیرا هم در دهم خرداد ماه با امضای رئیس جمهور و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به دانشگاه آزاد اسلامی واحد فرشچیان و وزارت علوم شیوه نامه استاد-شاگردی ابلاغ شد.  

پذیرش دانشجویان از مهرماه صرفا بر اساس شیوه آموزشی استاد- شاگردی است؛ نه ترمی-واحدی

وی تصریح کرد: این شیوه نامه را در دستور کار خود قرار داده ایم و بنا براین است که از مهرماه بر اساس شیوه نامه نظام استاد- شاگردی پذیرش دانشجو داشته باشیم البته سایر دانشجویان دوره های گذشته نیز به همین سمت و سو سوق داده خواهند شد.  

یارزاده اضافه کرد: ما در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ با شیوه ترمی- واحدی دانشجو گرفتیم که رفته رفته این دانشجویان نیز از طریق افزایش کارگاه‌ها به نظام استاد- شاگردی سوق داده خواهند شد.   

پذیرش دانشجو در ۲۰ رشته کاردانی و ۵ رشته کارشناسی

وی با بیان اینکه واحد استاد فرشچیان در حال حاضر ۹۶۰ دانشجو در رشته های مختلف معماری داخلی، طراحی فرش، طراحی لباس و...دارد، افزود: همچنین در ۲۰ رشته کاردانی و در گرایش‌های تخصصی همچون دوخت های سنتی و نمایشنامه های ایرانی  پذیرش دانشجو داریم و بیشتر رشته های ما در حوزه هنرهای تجسمی و هنرهای اصیل ایرانی است.   

کارشناسی نگارگری از مهرماه با ۴ گرایش اضافه می‌شود 

رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی- ایرانی استاد فرشچیان ادامه داد: کارشناسی نگارگری با ۴ گرایش در مهرماه به واحد استاد فرشچیان اضافه خواهد شد و نامه نگاری های آن برای اضافه شدن به دفترچه و جذب دانشجو به دو یا سه روش انجام شده است که با اضافه شدن این رشته تعداد رشته‌های کارشناسی در دانشگاه فرشچیان به عدد ۵ خواهد رسید. 

وی تشعیر، گل و ‌مرغ، نگارگری خیالی و تذهیب را از جمله گرایش‌های کارشناسی نگارگری برشمرد و گفت: این چهار گرایش برای تمام واحدهای دانشگاهی به عنوان پایلوت قرار می‌گیرد ضمن اینکه از کشورهای فارسی زبان و کشورهایی که با آنها در مکاتب هنری دارای اشتراکاتی نیز هستیم قطعا دعوت خواهیم کرد تا در مکتب استاد فرشچیان وارد حوزه آموزش شوند.  

جذب هیأت علمی از طریق فراخوان با مدرک دکتری نداریم/ تنها نخبگان هنری با نشان درجه یک هنر جذب می‌شوند  

یارزاده با تأکید بر اینکه مکانیزم اعلام فراخوان و جذب هیأت علمی از این طریق را نخواهیم داشت، تصریح کرد: فرآیند جذب در واحد استاد فرشچیان از طریق انتخاب نخبگان هنری و اساتیدی که نشان درجه یک هنر دارند صورت می‌پذیرد در حال حاضر نیز ۹ نفر از نخبگان هنری به عنوان اعضای هیأت علمی با واحد فرشچیان وارد قرارداد شده‌اند و از مهرماه کار خود را آغاز خواهند کرد. 

وی بیان کرد: در نظام جدید به دنبال دکتری و فوق دکتری گرایش های مختلف هنر نیستیم بلکه ملاک نشان درجه یک هنری خواهد بود چرا که این افراد در شیوه جدید استاد- شاگردی کارآمد نخواهند بود و برای نظام ترمی- واحدی مناسب هستند.

رسالت دانشگاه فرشچیان تربیت هنرمند متعهد است

رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی- ایرانی استاد فرشچیان با اشاره به اینکه اساتید ما باید دارای ساحت های تعیین شده باشند تا بتوانند دانشجوها را در این نظام تربیت کنند، ادامه داد: از جمله اهداف ما در واحد فرشچیان تربیت هنرمند متعهد است که اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی و دین مبین اسلام اخلاق و نظام معرفتی در آن مستتر است و اساتید ما هم بر همین اساس انتخاب شده‌اند. 

اخلاق در هنر با استاد محمدعلی رجبی‌دوانی

وی گفت: یکی از کتاب‌هایی که در این دوره آموزش داده خواهد شد توسط استاد محمدعلی رجبی دوانی تألیف شده و راجع به آداب معنوی در هنرهای سنتی یا به عبارتی اخلاق در هنر است و توسط خود ایشان تدریس می‌شود. 

یارزاده خاطرنشان کرد: در پایه اول نظام استاد- شاگردی ما همین درس را به عنوان اخلاق هنر قرار داده‌ایم که تدریس خواهد شد و در این نظام شاگرد باید بر اساس خودیابی و شناسایی استعداد و ظرفیت ها رابطه خویش را با استاد بنا کند.  

رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی- ایرانی استاد فرشچیان تصریح کرد: در بخش اول استعدادیابی توسط اساتید از طریق مصاحبه صورت میگیرد سپس گرایش مناسب و استاد مربوطه تشخیص داده می‌شود.

وی با بیان اینکه دروس مقدماتی را نیز در پایه اول طی خواهند کرد و مباحث اعتقادی هنرجو هم باید موردسنجش قرار بگیرد، افزود: مبانی اخلاقی و مسوولیت پذیری در وهله بعدی مورد توجه قرار میگیرد.  

یارزاده با اشاره به اینکه استاد فرشچیان همواره بر عشق‌ورزی و میزان علاقه‌مندی هنرپژوهان تاکید دارد، ادامه داد: چرا که اگر هنرجوها عاشق باشند هم مسوولیت پذیر خواهند بود و هم در پیچ و خم های مسیر شانه خالی نخواهند کرد و صبوری پیشه می‌کنند. 

متون ادبی و کهن ایرانی جایگزین آموزش‌های غربی می‌شوند 

وی اضافه کرد: در پایه بعدی آموزش متون ادبی و کهن را خواهیم داشت حقیقت این است که ما از متون های اصیل ایرانی غفلت کرده ایم چرا که اگر اینها را می‌دانستیم به جای متون جهان غرب همین متون گرانبها را آموزش می‌دادیم.    

رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی- ایرانی استاد فرشچیان افزود: ۱۰ باب بوستان سعدی در واقع همان چیزی است که ما باید آموزش دهیم و این ده باب همانهایی است که سازمان ملل به عنوان شاخص های شکوفایی شهری معرفی کرده است.  

وی اظهار کرد: متاسفانه بر اثر عدم شناخت درست ویژگی های بومی فرهنگی کشورمان آنچه نباید آموزش داده می‌شود و دانشجویان هم سریع جذب می‌شوند که نهایتا خروجی دانشجویانی می‌شود که نه هویت دارند و نه خلاقیت و صرفا هم به سمت اقتباس حرکت می‌کنند.   

اینجا خلاقیت از اقتباس‌گری پیشی می‌گیرد 

یارزاده گفت: در نظام استاد- شاگردی آنچه محور قرار میگیرد خلاقیت است و با شیوه اقتباس گری باید خداحافظی کرد. در کنار مشق عملی و مشق نظری باید خلاقیت ایجاد شود، هر ساله به طور میانگین بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ هنرجو افزایش ظرفیت خواهیم داشت.  

جزئیات جذب دانشجو از طریق کنکور سراسری

رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی- ایرانی استاد فرشچیان به شیوه جذب دانشجو از طریق کنکور سراسری اشاره و اظهار کرد: در شرایط جذب از این طریق قید شده است که حتما مصاحبه علمی و عملی صورت خواهد گرفت و یک سوم ظرفیت نیز پذیرش می‌شوند.  

جذب از طریق سوابق آموزشی و عملی/ در پذیرش دانشجو استاد تصمیم‌گیرنده و محور خواهد بود  

یارزاده تصریح کرد: روش دوم ثبت نام با سوابق آموزشی و عملی خواهد بود و در روش سوم نیز از طریق فراخوان و اطلاع رسانی است و در صورت تایید اساتید در نظام استاد شاگردی پذیرش خواهند شد و استاد محور قرار می‌گیرد. ما در نظام استاد- شاگردی در حال حاضر صرفا مقطع کارشناسی را خواهیم داشت و اگر به نتیجه مظلوب دست پیدا کنیم برای ارشد و دکتری هم اقدام خواهیم کرد.  

اجرای نظام استاد-شاگردی برای اولین بار در کشور

وی خاطرنشان کرد: این شیوه نامه برای اولین بار در تاریخ نظام آموزش هنر کشور توسط دولت و همچنین دکتر طهرانچی در واحد فرشچیان فراهم شد ضمن اینکه این شیوه می‌تواند الگویی برای سایر دانشگاه های معتبر نیز باشد.  

رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی- ایرانی استاد فرشچیان با اشاره به اینکه اساتید واحد فرشچیان از منظر محتوایی نیز زیرنظر استاد فرشچیان فعالیت می‌کنند، ادامه داد: یکی از اقداماتی که در واحد فرشچیان مرسوم است این است که از خروجی هر دوره نمایشگاه برگزار می‌شود و با استقبال گسترده خانواده ها هم مواجه شده است اما متاسفانه با توجه به محدودیت فضا این نمایشگاه ها بیرون از مجموعه برگزار می‌شوند.   

مرکز آفرینش‌های هنری و خلق آثار ماندگار در گنجینه دانشگاه فرشچیان

وی به راه‌اندازی دبیرخانه مرکز آفرینش‌های هنری اشاره و اظهار کرد: اولین کار ما در این مرکز نیز کارگاه سرو بلند انقلاب اسلامی با موضوع سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بود که در این راستا ۴۵ اثر خلق شد و در گنجینه دانشگاه فرشچیان نگهداری می‌شود. 

یارزاده افزود: دومین کارگاهی که برگزار شد «وقعه‌الطف» با موضوع قیام کربلا بود که ده روایت انتخاب و کار به نقاشان قهوه‌خانه‌ای از سراسر کشور سپرده شد و این آثار هم در گنجینه ما نگهداری می‌شود ضمن اینکه در کنار این کار، فیلم مستند فرآیند خلق اثر بدون هزینه تدوین شد و ۱۰ مستند ۳۰ دقیقه‌ای در ایام محرم از شبکه‌های مختلف سیما پخش شد.

رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی- ایرانی استاد فرشچیان، روایت هنرمندان از هفت گام دوم انقلاب اسلامی بر اساس منویات مقام معظم رهبری را از جمله برنامه های در دست اجرا در مرکز آفرینش‌های هنری برشمرد و گفت: ما به دنبال این نوع نگرش‌ها در مرکز آفرینش های هنری هستیم. 

راه اندازی دبیرخانه دیپلماسی هنر اقدام دیگری بود که یارزاده به آن اشاره کرد و افزود: بسیاری از دیپلماسی های ما نتیجه نمی‌گیرد اما کافی است دولتمردان و سیاستمداران ما یکبار از نگاه هنر و به ویژه صنایع دستی به دیپلماسی نگاه کنند به طور مثال دیپلماسی فرش ما برد بسیار بالایی دارد چرا که در آنجا هویت، فرهنگ، هنر و اصالت‌مان را صادر می‌کنیم و تأثیرگذار خواهیم بود.

رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی- ایرانی استاد فرشچیان از نگارش آئین‌نامه جایزه دوسالانه استاد فرشچیان هم خبر داد و گفت: دبیرخانه این جایزه مستقر و مجوزهای لازم نیز اخذ شده است و به زودی اطلاع‌رسانی های لازم در خصوص جزئیات برگزاری این جایزه انجام خواهد شد.

وی گفت: ما دیگر جایزه نوبل نخواهیم داشت بلکه جایزه استاد فرشچیان داریم و این جایزه نه فقط برای هنرمندان ایرانی بلکه برای هنرمندان فاخر دنیاست و به هنرمندانی که در مکتب استاد فرشچیان و نگارگری ایران کار کرده‌اند، تعلق می‌گیرد. 

راه‌اندازی دبیرخانه امضا و احیای حقوق هنری در دانشگاه استاد فرشچیان

یارزاده در بخش دیگری از سخنان خود از راه‌اندازی بورسیه دانشگاه استاد فرشچیان هم خبر داد و گفت: دکتر طهرانچی و استاد فرشچیان قول مساعد دادند دانشجوهایی که استعداد لازم را داشته و نیاز به حمایت دارند، مشمول این بورسیه شوند.   

وی خاطرنشان کرد: آنچه اهمیت دارد این است که دانشجویان برتر و بااستعداد بورسیه شوند تا به‌خاطر نداشتن استطاعت مالی، از تحصیل در حوزه هنرهای سنتی و اصیل محروم نشوند.  

رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی- ایرانی استاد فرشچیان راه‌اندازی دبیرخانه امضا و احیا حقوق هنری در دانشگاه استاد فرشچیان را اقدامی شایسته دانست و گفت: یک اثر باید شناسنامه و امضا داشته باشد به طور مثال شیخ بهایی وقتی اثری را خلق می‌کرد پایین آن با «عمل الشیخ بهایی» امضا می‌کرد چرا که مسوولیت اثر را می‌پذیرفت و این کار اعتمادخاطر هم ایجاد می‌کند. 

آنچه از نظر گذراندید تنها گوشه‌ای از ماهیت، رسالت، اقدامات و فعالیت‌های دانشگاه استاد فرشچیان بود و برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به وبگاه  این دانشگاه به نشانی  https://fiiau.iau.ir/fa مراجعه کنید.    

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1187206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =