زنان طعمه تولید کنندگان مواد دخانی در دنیا / تابوشکنی رسانه‌ها در نمایش مصرف سیگار

سیگار که روزگاری تابو بود، امروز به ژست روشنفکری تبدیل شده و کافی است سری به کافه‌ها و مراکز تفریحی بزنید تا از حضور تعداد زیاد نوجوانان و جوانان سیگاری تعجب کنید. به نظر می‌رسد که مصرف سیگار در میان زنان به ویژه در قشر تحصیل کرده و روشن فکر هم در مقایسه با گذشته افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، در آثار کلاسیک هالیوود نمایش ژست‌های اغواگر از سیگار کشیدن زنان مهری بر فروش بیشتر فیلم بود و تصویر«مونیکا بلوچی» با ژست سیگار به دست در فیلم مشهور «مالنا»، صحنه سیگار کشیدن «لورن باکال» و «همفری بوگارت» در فیلم «داشتن یا نداشتن» یا سکانس معروف سیگار کشیدن «بت دیویس» در فیلم «حالا مسافر» از جمله سکانس‌های معروفی بودند که سیگار کشیدن زنان را به تصویر می‌کشید. نمایش تصویر سیگار کشیدن زنانی که از طبقه اجتماعی بالایی برخوردار بودند، باعث الگوبرداری بسیاری از زنان شد و ورود مشتری‌های جدید به بازار دخانیات، شرکت‌های تولید کننده را خشنود کرد.

تشویق به استعمال دخانیات با نمایش نقش اول‌های سیگاری درسریال‌ها / برنامه‌ بلند مدتی برای مقابله با مصرف وجود ندارد

حالا انگار قبح نمایش سیگار در فیلم‌ها و سریال‌های داخلی هم شکسته و تولیدکنندگان راه سینمای کلاسیک هالیوود را در پیش گرفته‌اند و با نمایش مصرف بی‌رویه دخانیات به ویژه توسط زنان می‌خواهند مخاطب جذب کنند.

زنان و کشورهای جهان سوم طعمه تولید کنندگان مواد دخانی در دنیا

علیرضا شریفی‌یزدی روانشناس اجتماعی معتقد است که تولید کنندگان مواد دخانی در دنیا، کشورهای جهان سوم به ویژه زنان را هدف گرفته‌اند. وی در این باره به ایسکانیوز گفت: آنچه که در دهه ۵۰ در کشورهای غربی رخ داده امروز در کشورهای جهان سوم اتفاق می‌افتد. افزایش گرایش خانم‌ها به مقوله سیگار و قلیان بازار اقتصادی بزرگی ایجاد کرده که تولیدکنندگان به راحتی از آن نمی‌گذرند.

وی افزود: مصرف سیگار و قلیان در مرحله اول نشان دهنده پرستیژ و مدرن بودن است؛ برای مثال در خیابان بسیار می‌بینیم که خانمی درحال رانندگی سیگار می‌کشد. بعد از مدتی این مواد مخدر به مسکن تبدیل می‌شوند و فرد با هر فشار روانی به مصرف دخانیات رو می‌آورد.

وی با اشاره به نقش تابوشکنی رسانه‌ها در افزایش مصرف دخانیات، گفت: رسانه‌ها هم به شدت در این زمینه نقش‌آفرین هستند. اگر نگاهی به فیلم‌های دهه ۶۰ و ۷۰ غربی بیاندازید، می‌بینید که از نشانه‌های بارز پرستیژ استفاده از سیگار است. این موارد امروز در سریال‌ها و فیلم‌ها بسیار است و می‌تواند منتقل کننده این پیام باشد که مدرن بودن و بروز بودن با سیگار تعریف می‌شود.

نقش همسالان در افزایش تمایل به مصرف سیگار

امان‌الله قرایی‌مقدم استاد دانشگاه و جامعه‌شناس نقش همسالان را در تمایل زنان و دختران به مصرف سیگار موثر می‌داند. وی در این باره به ایسکانیوز گفت: متاسفانه سیگار کشیدن در بین زنان مخصوصا دختران جوان که امید جامعه هستند رو به افزایش است که مهم‌ترین عامل آن جمع همسالان و دوستان است. علاوه عوامل محیطی و خانواده، دورهمی‌هایی که جوانان به دور از چشم خانواده‌ها می‌گیرند هم موثر است. تابوشکنی رسانه هم نقش مهمی در سیگاری شدن جوانان دارد.

وی افزود: علاوه بر این‌ها سرخوردگی‌های نسل جوان، ناامیدی از آینده و نداشتن دلخوشی در جامعه از دیگرعوامل تاثیر گزار در این حوزه هستند.

وی سیگار کشیده زنان را هزار برابر مخرب‌تر از مردان دانست و گفت: سیگارکشیدن زنان سلامت خانواده را به خطر می‌اندازد و علاوه بر اینکه بر سلامتی خود آنها تاثیر می‌گذارد بر سلامتی جسمی و روحی فرزندانشان هم تاثیرگذار است.

مادران سیگاری کودکان نابه‌هنجاری تحویل جامعه می‌دهند

استاد دانشگاه افزود: مادران سیگاری کودکان نابه‌هنجاری تحویل جامعه می‌دهند؛ چراکه مادر سیگاری خشم و فشارهای روانی ناشی از مصرف سیگار را روی کودک تخلیه می‌کند.

وی افزود: رسانه‌های بیگانه، فیلم‌های سینمایی، سریال‌های ماهواره‌ای ترکیه، آمریکا و غیره تاثیر زیادی بر افزایش تمایل به مصرف سیگار دارد.  قبح سیگار کشیدن در میان نسل جوان شکسته شده است. .

سلبریتی‌های سیگاری الگوی نسل جوان می‌شوند

قرایی‌مقدم عنوان کرد: نمایش استعمال سیگار در فیلم و سریال‌های داخلی هم در تشدید این موضوع موثر است. علاوه بر این مصرف سیگار توسط سلبریتی‌ها هم منجر به این می‌شود که نسل جوان از این افراد الگوبرداری کنند.

استاد دانشگاه درخصوص راهکارهای کاهش مصرف دخانیات در جامعه توضیح داد: افزایش امید در جامعه، ایجاد سرگرمی، دور کردن ناامیدی‌ها و ایجاد شادی و نشاط درجامعه می‌تواند در حل این موضوع تاثیرگذار باشد. تا زمانی که در جامعه یاس و نامیدی وجود دارد، مصرف سیگار کم نمی‌شود.

یائسگی زودرس و ناباروری

توجه به افزایش مصرف دخانیات توسط زنان از این منظر اهمیت دارد که سیگار و دخانیات می‌توانند، آسیب‌های جبران ناپذیری در زنان ایجاد کنند. جهانمیری‌نژاد درخصوص عوارض مصرف قلیان و سیگار در زنان توضیح داد: از جمله اثرات مصرف سیگار و قلیان در زنان شامل قاعدگی دردناک، کاهش استروژن، خشکی واژن، یائسگی زودرس و ناباروری است. علاوه بر این منجر به بروزمشکلات تنفسی مانند بیماری مزمن انسدادی ریوی می‌شود که احتمال ابتلا در زنان بسیار بیشتر از مردان است؛ یعنی درصد بیشتری از زنان دچار این عارضه لاعلاج و مرگبار به ویژه در سن پایینتر می‌شوند.

وی ادامه داد: درخصوص عوارض قلبی و عروقی هم درصد ابتلای زنان بیشتر است. استفاده همزمان از داروهای پیشگیری از بارداری هم این خطر را تشدید می‌کند. ریسک آنوریسم آئورت شکمی هم در زنان سیگاری بالاتر از مردان است. در زنان به طور ویژه احتمال افزایش خطر سرطان دهانه رحم وجود دارد. علاوه بر این خطر سرطان ریه هم در زنان سیگاری بیش از مردان است.

جهانمیری‌نژاد عنوان کرد: از دیگر مشکلاتی که قلیان و سیگار برای زنان ایجاد می‌کند، می‌توان به افزایش احتمال ناباروری، زایمان زودرس، ایجاد اختلالاتی چون شکاف کام و لب و نقایص مغز و اعصاب در جنین و سندروم مرگ ناگهانی نوزاد اشاره کرد. ترک کردن سیگار، احتمال بسیاری از عوارض را در کوتاه مدت و برخی را در طولانی‌مدت از بین می‌برد.

به گزارش ایسکانیوز، در شرایطی که مصرف دخانیات در کشور افزایش پیدا کرده و به واسطه آن با افزایش بیماری‌ها کشور متحمل خسارت‌های بسیار می‌شود، چطور نهادهای مسئول با تابوشکنی آشکار رسانه‌ها مقابله نمی‌کنند. چطور دسترسی به مواد دخانی به ویژه برای افراد زیر ۱۸ سال راحت است؟ چرا کسی با استعمال دخانیات در فضای عمومی مقابله نمی‌کند؟

انتهای پیام /

کد خبر: 1187928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =