کاپشن آئروگامی صاحبش را خنک می‌کند

یک شرکت سازنده وسایل ورزشی کاپشن ورزشی‌ای را طراحی کرده که در حین گرم شدن بدن دونده، دریچه‌های خود را باز می‌کند تا هوای خنک بدن دونده را خنک کند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ کاپشن‌های زیادی با دریچه‌های قابل تنظیم وجود دارد، اما تقریباً همه آنها نیاز دارند که هنگام دویدن و گرم شدن بدن، دریچه‌ها را به‌صورت دستی باز کنید، اما معمولا این کار هنگام دویدن راحت نیست. از این رو، نایک با کاپشن مخصوص دوی خود را معرفی کرده است که کاملا آئروگامی است. آئروگامی ترکیبی از کلمات آئرو به معنای هوا و اریگامی به معنای روشی برای تا کردن است.

این کاپشن ورزشی بدون نیاز به باتری یا هر وسیله الکترونیک دیگری، دریچه‌های خود را به‌طور خودکار هنگام تعریق دونده باز می‌کند و عملکرد خنک‌کننده‌ای را ارائه می‌کند که نیازی به کاهش سرعت یا باز کردن زیپ نیست.

ساخت خالکوبی الکترونیک که سطح استرس را می‌سنجد

سال‌ها پیش یکی از شرکت‌های سیلیکون ولی یک ژاکت روباتیک با تهویه واکنشی معرفی کرد که با باتری کار می‌کرد. این ایده جالبی بود، اما بیشتر شبیه به یک انگل فیلم ترسناک بود و کمتر کسی دوست داشت آن را به تن کند. همچنین وجود باتری و وسایل الکترونیک در لباس باعث شده بود که برای صاحبش کمی سنگی شود و علاوه بر همه اینها، ورود هوش مصنوعی به آن حس علمی تخیلی ترسناک به آن داده بود.

مفهوم تهویه خودکار نایک بسیار ساده‌تر و پوشیدنی‌تر از ژاکت قبلی به نظر می‌رسد و برای دوندگانی که هنگام دویدن با سرعت بالا بیش از حد گرم می‌شوند، مناسب‌تر است.

دریچه‌هایی که در قسمت سینه و پشت این ژاکت آئروگاهی قرار دارند، از یک لایه درست شده‌اند که نسبت به رطوبت واکنش نشان می‌دهد و در تماس با تعریق منبسط یا منقبض می‌شود. بنابراین، زمانی که دونده شروع به تعریق می‌کند، دریچه‌ها به صورت خودکار باز می‌شوند و جریان هوای خنک‌کننده وارد کاپشن می‌شود. پس از خنک شدن، زمانی که عرق دونده خشک شد، این دریچه‌ها دوباره بسته می‌شوند.

کاپشن آئروگامی صاحبش را خنک می‌کند

این مفهوم واقعا جالب است که می‌تواند به دونده کمک کند در طول گردش‌های هوایی خنک شود و راحت‌تر بدود، اما هنوز نمی‌دانیم که اگر دونده در خارج از منزل و در هوای سرد مشغول دویدن باشد، با باز شدن دریچه‌ها، دونده به شدت سردش می‌شود یا خیر.

این کاپشن آئروگامی علاوه بر سیستم تهویه منحصر به‌فردش، دارای پارچه ضدآب و ضدهوایی است که با فرم بدن دوخته شده و به همین دلیل، راحتی دونده را در هنگام گرم شدن و خنک شدن به همراه دارد و از بدن دونده در مقابل اشیای اطراف نیز محافظت می‌کند.

نایک نسخه‌های جنسیتی از کاپشن آئروگامی را بر اساس آزمایش و داده‌های نقشه گرما و عرق ایجاد کرده است که الگوهای متفاوتی را بین دوندگان زن و مرد نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1187967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =