درخواست از وزیر علوم برای جلوگیری از برگزاری جشنواره‌های متعدد

رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی از وزیر علوم درخواست کرد که از برگزاری جشنواره‌های متعدد جلوگیری شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، رضا غلامی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در  نشست خبری چهاردهمین جشنواره بین المللی فارابی که امروز ۱۳ تیرماه برگزار شد، گفت: عمده فعالیت‌های پژوهشی در حوزه علوم انسانی در گرو نظریه پردازی است. البته هر پژوهشگری توان نظریه پردازی ندارد. 

جشنواره فارابی، پل ارتباطی میان دانشمندان ایرانی و غیر ایرانی

وی افزود: اگر واقع بینانه به این حوزه نگاه کنیم، شاید در یک سال، حدود یک نظریه هم از ۱۶ زیر شاخه علوم انسانی قابل قبول نباشد. 

دبیر دبیرخانه دائمی جشنواره فارابی گفت: حوزه علوم انسانی نیاز به حضور افراد تاثیر گذار و چهره ماندگار برای فعالیت دارد. همانگونه در حال حاضر افراد مهمی در حوزه فنی و مهندسی با عنوان استاد فعالیت دارند. 

وی با بیان اینکه نظریه باید ۷ ویژگی داشته باشد، گفت: ساحت خاص و مسئله محور، جدید و نوآور، در حد حدس و گمان و قابلیت نقد و ابطال، دارا بودن معنای بین اذهان، قابل فهم بودن و تحول آفرین از جمله ویژگی‌های یک نظریه کامل و تاثیرگذار است. 

حجت الاسلام غلامی با اشاره به الزامات شکل گیری نظریه  توسط پژوهشگر در علوم انسانی تصریح کرد: نبوغ بالا و هوش، مطالعات گسترده، برخورداری آزادی به دور از تفاسیر سیاسی، آرامش روحی، نبود استبداد در دانشگاه‌ها، فراهم کردن شرایط با نشاط برای نقد و تحلیل مباحث مختلف و نبود افراط در بروکراسی اداری  از جمله الزامات لازم برای انجام پژوهش است. 

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: شناسایی و حمایت هدفمند از جمله اهداف برگزاری جشنواره فارابی است. همچنین تمام تولیدات و دستاوردهای علمی یک سال گذشته در این جشنواره بررسی و نقد و مورد علم سنجش قراری می‌گیرد. 

وی اضافه کرد: جشنواره فارابی به علم سنجی تخصصی در حوزه علوم انسانی کمک می‌کند. 

حجت الاسلام غلامی گفت: شناسایی افراد با استعداد و معرفی به نظام آموزش عالی از جمله اهداف مهم این جشنواره است. همچنین از این افراد حمایت‌های مالی و معنوی صورت می‌گیرد. 

وی تصریح کرد: زمانیکه جشنواره‌ای در سطح بین المللی و با ریاست وزارت علوم مانند فارابی وجود دارد، جشنواره های دیگر در حوزه علوم انسانی نباید برگزار شود . مثلا جشنواره تقدیر از سرآمدان آموزشی یا دانش در  دانشگاه تهران نباید برگزار شوند. 

حجت الاسلام غلامی گفت: وزیر علوم باید از برگزاری جشنواره‌های متعدد جلوگیری کند. دانشگاه‌ها نباید جشنواره‌های مختلف برگزار کنند چون یک روال غلط است.

جایزه ۱۵۰ میلیون تومانی به آثار برتر جشنواره فارابی

مهدی عباس‌زاده دبیر شورای علمی جشنواره فارابی در ادامه این نشست گفت:  در دوره چهاردهم ۲ هزار و ۵۸ اثر در بخش داخلی و در بخش خارجی ۷۰ اثر دریافت کردیم.

وی گفت: ۱۱۵ هیئت علمی از دانشگاه‌ها و حوزه علمی در ۱۶ گروه علمی  در جشنواره فارابی فعالیت کردند و آثار را داوری کردند. البته تلاش شد مرتبه علمی این افراد از شرکت کنندگان بالاتر باشد.

عباس زاده گفت: در نهایت ۲۱۶ اثر به بخش داوری نهایی راه یافتند. داوری در این جشنواره بسیار سختگیرانه است.

این مسئول گفت: ایران شناسی، اسلام شناسی و علم دینی از جمله محورهای مهم این جشنواره است‌. آثار ارسال شده که این موارد را لحاظ کرده بودند، امتیاز بهتری دریافت کردند.

وی گفت: ۱۵۰ میلیون تومان جایزه برترین اثر در جشنواره فارابی است.

عباسی زاده گفت: ۱۳ اثر در بخش بزرگسال و ۶ اثر در بخش جوان در بخش داخلی انتخاب شدند همچنین از این تعداد،  ۱۶ نفر مرد و ۲ نفر خانم هستند.

دبیر علمی جشنواره فارابی گفت: پس از داوری اولیه، آثار شایسته تقدیر در رتبه اول نداشتیم، در رتبه دوم ۵ اثر و رتبه سوم ۶ اثر انتخاب شدند.

وی ادامه داد: در بخش ترجمه نیز ۳ مورد انتخاب شد. البته صرفا این بخش شامل ترجمه از زبان‌های خارجی به فارسی نیست، بلکه شامل ترجمه از فارسی به سایر زبان‌های دنیا نیز است.

عباسی زاده عنوان کرد: در بخش بین الملل نیز پس از بررسی آثار، یک شخصیت پیشرو(استاد دانشگاه های خارجی) انتخاب شد. البته امسال برای اولین بار، تحقیقات و طرح‌های پژوهشی هم مورد بررسی قرار گرفت و یک پژوهش انتخاب شد.

دبیر علمی جشنواره فارابی گفت: در کل ۵۰ جایزه در بخش‌های داخلی و خارجی به آثار ارسال شده و منتخب تعلق گرفت.

وی مطرح کرد: تلاش داریم در دوره های بعدی جشنواره فارابی، داوری آثار را کیفی‌تر کنیم. در این راستا در حال تحقیق و مشورت هستیم.

عباسی زاده خاطرنشان کرد: بخش دیپلماسی علمی در علوم انسانی و اسلامی به جشنواره پانزدهم فارابی اضافه خواهد شد. جایزه این بخش به دانشگاه‌ها، مراکز علمی و انجمن‌های علمی ارائه خواهد شد.

دبیر علمی جشنواره فارابی بیان کرد: همچنین در راستای تعامل با معاونت پژوهشی وزارت عطف به برگزیدگان رتبه اول و دوم جشنواره فارابی، جایزه ۱۰۰ میلیون تومان ارائه می شود. 

وی گفت: ما به وزارت علوم پیشنهاد دادیم،  آیین نامه ارتقای مرتبه اساتید تغییر کند. به این معنا که امتیازی برای استادانی که به عنوان داور در جشنواره فارابی فعالیت کرده‌اند، لحاظ شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1188190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =