نبود تناسب بین استادان و رشته‌های دانشگاهی/ مدرک گرایی چالش جدی نظام آموزش عالی است

رئیس پژوهشکده سیاستگذاری علم دانشگاه شریف اعتقاد دارد که بین گسترش برخی رشته‌های دانشگاهی و افزایش تعداد استادان آن رشته‌ها تناسبی وجود ندارد.

رضا میرنظامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه تناسب مناسبی بین مراکز آموزش عالی اعم از دولتی و غیرانتفاعی، اعضای هیئت علمی و رشته‌های تحصیلی وجود ندارد، اظهار کرد: همچنین ارکان نظام آموزش عالی با نیازهای کشور هماهنگ نبوده و در یک راستا نیستند.

بیشتر بخوانید:

۸۵ درصد متقاضیان کار فاقد مهارت هستند/ فقدان زیرساخت‌های آموزش دروس عملی در دانشگاه‌ها

وی درباره هماهنگ نبودن نیازهای حوزه‌های صنعت و تولید و نظام آموزش عالی کشور بیان کرد: به این معنا که از یک سو ظرفیت‌های بسیاری در این نظام وجود دارد که به صورت صحیح از آنها استفاده نمی‌شوند. همچنین از سوی دیگر نیازها و چالش‌های بسیاری در صنعت موجود است که بدون راهکار مانده‌اند.

رئیس پژوهشکده سیاستگذاری علم دانشگاه شریف ادامه داد: بنابراین رشته‌های تحصیلی و دوره‌های آموزشی در دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها باید هماهنگ با نیازها، فناوری‌های روز جهان، تغییرات اجتماعی و فرهنگی  باشد. البته شاید این موضوع زمان زیادی نیاز داشته باشد ولی باید هر چه سریعتر انجام شود.

جایگزینی مهارت محوری به جای مدرک محوری

وی نگاه مدرک محوری به دانشجویان و دانشگاه‌ها را چالش دیگر نظام آموزش عالی دانست و گفت: متاسفانه هنوز سیاست‌های مبتنی بر مهارت محوری نتوانسته جای مدرک محوری را در جامعه بگیرد. 

نظامی با تاکید بر نبود هم افزایی بین رشته‌های دانشگاهی با نیازهای کشور عنوان کرد: البته مسئولان و سیاست گذاران حوزه آموزش عالی برای رفع این مشکل تلاش‌هایی کرده‌اند. به عنوان مثال ۸۰۰ کد رشته محل از دفترچه کنکور ۱۴۰۲حذف شده است. 

رئیس پژوهشکده سیاستگذاری علم دانشگاه شریف با تصریح بر اینکه دانشگاه‌ها باید تعامل بیشتری با بخش صنعتی و تولیدی و کاربردی داشته باشند، بیان کرد: مثلا زمانیکه فردی به یک مصاحبه کاری دعوت می‌شود، ابتدا در باره میزان مهارت وی سوال شده و شاید کمتر به مدرک، دانش آکادمی یا دانشگاه محل تحصیلش توجه شود. 

نبود تناسب استادان با رشته‌های تحصیلی

وی با اشاره به اینکه با توسعه روابط بین دانشگاه و صنعت، نظامی باید تعریف شود تا افراد مهارت ها و نیازهای بازار کار را کسب کنند، گفت: در این راستا برخی از رشته‌ها دانشگاهی حذف، برخی جایگزین و برخی دیگر تاسیس می‌شوند. بنابراین تعداد اعضای هیئت علمی این رشته‌ها نیز دست خوش تغییراتی خواهد شد. 

وی در پایان با بیان اینکه رشته‌هایی که در دانشگاه‌ها توسعه شده‌اند باید تعداد اعضای هیئت علمی هم متناظر با آنها افزایش داشته باشد، گفت: همچین برعکس این موضوع هم مطرح است. یعنی رشته‌هایی که حذف شده‌اند یا دیگر دانشجوی زیادی ندارند، باید برای استادان آن رشته‌ها چاره اندیشی شود. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1192085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =