خطر جدی که در کمین افراد سیگاری است

تصویربرداری عصبی نشان می دهد:افراد نوجوانی که تمایل بیشتری به سیگار کشیدن دارند دچار کاهش ماده خاکستری در دو ناحیه مهم مغز می شوند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، ترور رابینز (Trevor Robbins) روانشناس دانشگاه کمبریج می گوید: سیگار کشیدن شاید رایج ترین رفتار اعتیاد آور در جهان و یکی از علل اصلی مرگ و میر بزرگسالان باشد. شروع عادت سیگار کشیدن به احتمال زیاد در دوران نوجوانی رخ می دهد. هر روشی برای تشخیص احتمال افزایش آن، می تواند به نجات جان میلیون ها نفر کمک کند.

بیشتر بخوانید:

معرفی بهترین راهکارهای ترک سیگار

یک تیم بین المللی به رهبری تیانیه جیا (Tianye Jia) از دانشگاه فودان و شیتونگ شیانگ، اسکن های مغزی MRI از بیش از ۸۰۰ نفر را که از بریتانیا، آلمان، فرانسه و ایرلند در مقاطع زمانی مختلف جمع آوری شده بود، مقایسه کردند. این داوطلبان همچنین به پرسشنامه هایی در مورد ویژگی های شخصیتی پاسخ دادند.

این تصاویر نشان داد: افرادی که از سن ۱۴ سالگی سیگار می کشیدند، نسبتاً ماده خاکستری کمتری در قشر جلوی مغز شکم چپ داشتند. بخشی از مغز که در تنظیم هیجانی، تصمیم گیری و خودکنترلی نقش دارد.

اسکن های گرفته شده پنج سال بعد نشان داد که قسمت مخالف همان ناحیه مغز در سمت راست نیز در گروه سیگاری نسبت به افراد غیر سیگاری کاهش یافته است. این سمت از قشر مغز با لذت مرتبط است.

باربارا ساهاکیان (Barbara Sahakian) روانپزشک کمبریج، توضیح می دهد: قشر پیش پیشانی ناحیه ای کلیدی برای دوپامین، ماده شیمیایی لذت بخش مغز است. اعتقاد بر این بود که دوپامین علاوه بر نقشی که در تجربیات پاداش دهنده دارد، بر کنترل خود تأثیر می گذارد.

جیا می ‌گوید: سیگاری‌ها پس از آن از دست دادن بیش از حد ماده خاکستری در لوب پیشانی راست را تجربه می ‌کنند که با رفتارهایی مرتبط است که مصرف مواد را تقویت می‌ کند. این امر ممکن است توضیحی علّی از چگونگی شروع سیگار کشیدن در جوانان و چگونگی تبدیل آن به وابستگی ارائه دهد.

به گزارش سیناپرس، جیا و همکارانش دریافتند: ارائه پاداش‌ های جایگزین غیر دارویی در مراحل اولیه مصرف مواد ممکن است به جلوگیری از گذار به وابستگی به مواد کمک کند. محققان مشتاقند ببینند که آیا یافته های آنها در مورد ویپینگ و سیگارهای الکترونیکی نیز صادق است یا خیر. گفتنی است که از هر پنج مرگ بزرگسالان در ایالات متحده، یک نفر به دلیل مصرف سیگار است.

شرح کامل این تحقیق در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Communications منتشر شده است.

منبع: سینا پرس

انتهای پیام/

کد خبر: 1195755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =