سخنان رئیس سابق فرهنگستان علوم در جلسه تودیع/ علم تکلیف سیاست را مشخص نمی‌کند

رئیس سابق فرهنگستان علوم گفت: فرهنگستان قرار نیست دانشگاه باشد، بلکه قرار است مسیر علم به سمت پیشرفت را نشان دهد. سیاست و علم باید در کنار هم باشند، علم تکلیف سیاست را مشخص نمی‌کند؛ اما سیاست گاهی قصد بهره‌برداری از علم را دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، علی اکبر صالحی معاون پژوهشی فرهنگستان علوم در مراسم تودیع و معارفه رئیس فرهنگستان علوم که دوشنبه ۶ شهریورماه ۱۴۰۲ برگزار شد، اظهار کرد: استاد داوری اردکانی حق استادی بر گردن همه دارند. اگر ما ایدئولوژی و فلسفه را دو وجه متمایز فلسف‌ورزی انسانی بدانیم، انقلاب ما با ایدئولوژی تحقق یافت؛ اما در جهان در وجه فلسفی خود را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

محمدرضا مخبر دزفولی رئیس فرهنگستان علوم شد + سوابق

وی افزود: نسل Z (زد) پرسشگر هستند و فیلسوفان باید پاسخگوی آن‌ها باشند. امروز زمان فیلسوفان است؛ چرا که پرسش‌های متنوعی مطرح شده‌اند. تفاوت نسل Z با نسل‌های قبلی این است که به دلیل وجود رسانه‌ها این نسل مشابه نسل جوان در همه جهان هستند، به همین دلیل، نیازمند توجه بیشتری هستند.

صالحی خاطرنشان کرد: این نسل سرگشته و گمگشته است. زمانی نهیلیسم( هیچ انگاری) حکمرانی می‌کرد، نسل زد دوباره با خطر مواجه شدن با نهیلیسم مواجه هستند. من تخصصی در حوزه فلسفه ندارم؛ اما علاقمند معاشرت با فیلسوفان هستم. 

معاون پژوهشی فرهنگستان علوم درباره ویژگی‌های شخصیتی دکتر داوری گفت: عمق تفکر، خلاقیت و نوآوری، انتقادپذیری و تواضع در شخصیت استاد داوری دیده می‌شود. دکتر داوری اسوه‌ای برای نسل ما و نسل‌های آینده است.

وی همچنین در توصیف دکتر مخبر بیان کرد: ویژگی بارز دکتر مخبر این است که از سربازی به سرداری رسیده است و دارای سعه صدر است. به این معنا که می‌تواند صحبت‌های مختلف را استماع کند و بهترین را انتخاب کند. دکتر مخبر عضو پیوسته فرهنگستان بوده و به همه پیچ و خم فرهنگستان آشنا هستند.

مصطفی محقق داماد عضو پیوسته فرهنگستان علوم اظهار کرد: فرهنگستان علوم از میراث ارزنده دکتر حسن حبیبی است و ناسپاسی است که در این جلسه یادی از ایشان نشود. مهمترین ویژگی فرهنگستان که دکتر حبیبی در اساسنامه آن وارد کرد، استقلال این نهاد است. هرچقدر در گذر زمان تغییراتی ایجاد شد؛ اما دکتر داوری هرگز اجازه نداد که اساسنامه دوم اجرا شود.

وی افزود: من از وزیر علوم تعجب می‌کنم که چرا در زمینه اخراج استادان واکنش نشان نمی‌دهد. اخراج استادان به ضرر انقلاب اسلامی و توطئه دشمنان است. من از شورای انقلاب فرهنگی تشکر می‌کنم که برای جایگزینی استاد داوری با اعضای فرهنگستان مشورت کرده و از بین افرادی که ما معرفی کردیم، انتخاب انجام شد.

محقق داماد گفت: دکتر داوری شخصیتی بسیار متواضع است. تواضعی ‌که برای ایشان عزت آورده است. ویژگی دیگر دکتر داوری این است که حتی یک بار هم نظر خود را بر فرهنگستان تحمیل نکرده است.

داوری: فرهنگستان قرار نیست دانشگاه باشد

رضا داوری اردکانی رئیس سابق فرهنگستان علوم در ادامه این نشست اظهار کرد: من بیش از حد استحقاق مورد فضل فرهنگستان علوم بودم. وقتی به خودم نگاه می‌کنم نقص‌های بسیاری میبینم و به همین دلیل این اظهار لطف‌ها برایم عجیب است.

وی افزود: رنه شاو می‌گوید وقتی به خودم نگاه می‌کنم هیچ کس نیستم، وقتی در کوچه راه می‌روم کسی هستم. من دانشجو و معلم فلسفه بودم و فقط برای فلسفه نوشتم. ملاحظات را تا حد امکان رعایت کردم؛ البته گاهی هم از عهده برنیامدم.

داوری گفت: در مورد تکریم باید بگویم که از این که تا این حد مورد احسان قرار گرفته‌ام، متعجب هستم. لفظ معارفه به مسامحه به کار رفته است. من دکتر مخبر را از ۴۰ سال پیش می‌شناسم. اهل علم و سیاست است. احترام به عالم صفت اهل علم است که وی در مقابل عالمان متواضع است.

استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: من نمی‌دانم دانشجوی فلسفه باید رئیس فرهنگستان باشد یا نباشد؟! در سفری که به آمریکا رفتم، یکی از آمریکایی‌ها با تعجب گفت؛ استاد فلسفه، رئیس فرهنگستان علوم است؟! البته من مخالف این حرف بودم، نه از جهت خودخواهی. بلکه از این جهت که اهل فلسفه به بازی عالم توجه دارند. دانشمند از جهت علم خودش به مسائل نگاه می‌کند.

وی بیان کرد: در آغاز کار که همزمان با انقلاب اسلامی بود اتفاقاتی افتاد که ما را از فکر کردن بازداشت. ما باید درباره علم، راه آن و آینده‌اش فکر کنیم. مسائل بیهوده‌ای مطرح شد که مختص به فلسفه علم است و نباید در کوچه و بازار مطرح شد. مسئله علم ما مسئله وجود علم است نه مفهوم علم.

داوری تصریح کرد: فرهنگستان در این راستا تشکیل شد و اساسنامه‌ای برای آن نوشته شد. هیچ اساسنامه‌ای بدون اشکال نیست. فرهنگستان قرار نیست دانشگاه باشد، بلکه قرار است مسیر علم به سمت پیشرفت را نشان دهد. سیاست و علم باید در کنار هم باشند، علم تکلیف سیاست را مشخص نمی‌کند؛ اما سیاست گاهی قصد بهره‌برداری از علم را دارد. البته علم از هیچ کس فرمان نمی‌برد.

رئیس فرهنگستان علوم افزود: در این ۲۵ سال سه معاون پژوهشی در فرهنگستان بودند که صمیمانه خدمت کردند. بسیاری از فعالیت‌های فرهنگستان مدیون این افراد است.

مخبر دزفولی: تبادلات دانشی کشور با توجه به منافع ملی گسترش یابد

محمدرضا مخبر دزفولی رئیس جدید فرهنگستان علوم در ادامه نشست اظهار کرد: من ۴۰ سال است که در محضر استاد داوری آموخته‌ام. مهم‌ترین درسی که از وی آموخته‌ام، درس زندگی بوده است. از فلسفه درس زندگی به دست می‌آید.

وی افزود: زحماتی که در فرهنگستان علوم انجام شده باید قدر دانسته شود؛ اما ارتقا داده شود. ارتقا به معنای نفی قبل نیست، جهش پیشرفت است. فرهنگستان ماموریتی متفاوت از دانشگاه‌ها دارد. فرهنگستان هم باید در سطح راهبردی حضور داشته باشد و هم در سطح میدانی. دیدبانی و رصد آینده در سطح راهبردی انجام می‌شود. رسیدن به این سطوح در سه جایگاه اتفاق می‌افتد؛ نخست اعضای پیوسته و وابسته فرهنگستان، دوم دانشمندان و نخبگان و سوم مدیران و مسئولان و سیاستمداران.

مخبر دزفولی گفت: ما باید مباحثه با سیاستمداران را در دستور کار خود قرار دهیم. وظیفه ما حفظ گنجینه هوشی، دانشی و نخبگی کشور است. کشوری که تمدن چند هزار ساله دارد، نباید ذخیره دانش خود را از دست بدهد. ایرانیان نقشی مهم در تمدن اسلامی داشته‌اند. شکل‌گیری ایران قوی که رهبری بر آن تاکید دارند، باید در دستور کار فرهنگستان قرار گیرد. موضوعات مهمی که روی زمین مانده‌اند مانند مرجعیت علمی که رهبری هم بارها به آن اشاره کرده‌اند، باید پیگیری شوند.

رئیس فرهنگستان علوم تصریح کرد: علوم پایه باید به گونه‌ای طراحی شود که در تصمیمات نقش داشته باشد. تبادلات دانشی کشور با توجه به منافع ملی باید گسترش یابد. بزرگانی در فرهنگستان هستند که توانایی طراحی تبادلات علمی با حفظ منافع ملی را دارند. تشکیل رصدخانه علم و فناوری هم ضروری است. تفاوت نگاه ما به علم و نگاهی که بعد از قرن بیستم در غرب ایجاد شد این است که ما قصد نداریم از علم ابزاری برای نابودی بشر و سلاح استفاده کنیم، بلکه به دنبال کرامت بشر هستیم. راهبرد ملی ما برای استفاده از فناوری‌های پیشرفته چیست. ارتباط مستمر با دستگاه‌ها داشته باشیم.

فرهنگستان علوم نقش مهمی در حکمرانی علم و فناوری است

عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه این نشست اظهار کرد: استاد داوری فیلسوف امور انضمامی است، برخلاف سایر استادان فلسفه که فیلسوف امور انتزاعی‌اند. خلا امروز فلسفه این است که کمتر به امور انضمامی می‌پردازد. شاید انضمامی بودن تفکر دکتر داوری به تفکر فارابی برگردد.

وی افزود: دکتر مخبر یک دانشمند مدیر است و یک مدیر دانشمند. دکتر مخبر ۱۳ سال در شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور داشت. ایشان استاد ممتاز دانشگاه تهران هستند و شخصیتی فرهیخته دارند.

خسروپناه گفت: هدف ما انتخاب یکی از افراد فرهنگستان به عنوان رئیس جدید بود. در این راستا با چندین نفر از اعضای فرهنگستان مشورت کردیم و همگی دکتر مخبر را پیشنهاد دادند. پیوند فرهنگ و علم در فرهنگستان علوم بسیار ارزشمند است. مقصود از فرهنگ هم فرهنگ ایرانی اسلامی است. قوام فرهنگ ایرانی اسلامی خرد است. شاهنامه فردوسی، گلستان و بوستان، خردنامه هستند. خردی که در فرهنگ ایرانی اسلامی است، خرد حکمی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: برخی جوانان نسل امروز از این خرد حکمی فاصله گرفته‌اند. ۲ زیست جهان در عرض هم وجود دارد که یکی از این زیست جهان‌ها تحت تاثیر فرهنگ نهیلیستی غربی است. اگر فرهنگ ایرانی اسلامی تقویت شود، منشأ رشد علمی‌ می‌شود. فرهنگستان علوم نقش مهمی در حکمرانی علم و فناوری است. راهبینی، راهبردی و راهسنجی علم و فناوری وظیفه فرهنگستان علوم است.

خبر تکمیل می‌شود.

کد خبر: 1195864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =