تاسیس سازمان حمایت از همکاری‌های بین‌المللی علمی/ فشار امنیتی متحمل بر دانشمندان ایرانی کاهش می‌یابد

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور از تاسیس سازمان حمایت از همکاری‌های بین‌الملل خبر داد و گفت: این سازمان در راستای کاهش فشار امنیتی متحمل بر دانشمندان ایرانی تشکیل می‌شود.

منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره چالش‌های امنیتی بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها، اظهار کرد: ایران در زمانی که در اوج تمدن جهان قرار داشت، بدون ایجاد فضای امنیتی برای دنیا، علم را به اکثر کشورهای جهان صادر کرد.

بیشتر بخوانید:

دیپلماسی مقتدرانه جایگزین دیپلماسی التماسی در دولت سیزدهم

وی افزود: در آن زمان دانشمندان در آن زمان به آسانی می‌توانستند به کشورهای اسلامی از جمله ایران سفر کنند و علم بیاموزند. کپلر، کوپرنیک و دیگر دانشمندان علوم فضایی و نجوم شاگردان مکتب خواجه‌ نصیرالدین‌ها بودند.

کبگانیان خاطرنشان کرد: ما این حق را برای خودمان قائلیم که از علمی که به دنیا داده‌ایم و هم‌اکنون توسعه بسیاری پیدا کرده است، بهره ببریم. می‌توانیم با تعامل بخشی از این حق خود را بگیریم. این حق را می‌توان به کمک دانشگاهیان از جمله استادان و دانشجویان بازپس‌گرفت. برای تحقق این هدف، مقاومت زیادی نخواهد شد.

 دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تصریح کرد: در زمینه بین‌المللی‌سازی آموزش عالی سندی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده است. هدف از این سند، تسهیل ارتباطات بین‌المللی علمی است. فشارهای امنیتی که دانشمندان ایرانی در ارتباطات تجربه می‌کنند، کم شود.

وی تاکید کرد: قرار است که معاونت علم و فناوری رئیس جمهور هم بودجه و حمایت خوبی از این سند داشته باشد؛ چرا که بدون حمایت مالی، محقق نخواهد شد. این سند ابلاغ شده و نقشه راه آن هم تصویب شده است. تاسیس سازمان حمایت از همکاری‌های بین‌الملل یکی از مواردی است که در این سند ذکر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1195955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =