بدقولی ستاری در ارائه وام ۲۰۰ میلیونی به جامعه مخترعین ایران

عضو جامعه مخترعین ایران گفت: معاون سابق علم و فناوری رئیس جمهور به ما قول ۲۰۰ میلیون وام بلاعوض داد؛ اما تا امروز این وام را دریافت نکرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ناصر احمدبیگی عضو جامعه مخترعین ایران در نشست خبری رونمایی از اولین موتور خودرو با سوخت هوا که ۶ شهریور ماه ۱۴۰۲ برگزار شد، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۰ موتور خودرویی را طراحی کردم که با سوخت هوا کار کند.  این خودرو از وزارت صمت مجوز گرفته است. موتور جت را مهندسی معکوس کردیم و موتور ۴ تنی را به موتوری تبدیل کردیم که هوا فشرده خارج می‌کند. 

بیشتر بخوانید:

صمت: پیگیر تحویل خودروهای وارداتی هستیم

وی افزود: اولین اختراع من در سال ۶۴ ثبت شد. چندین موتور در سالهای گذشته طراحی شد. آخرین موتوری که طراحی کرده‌ایم، هفت هزار دور موتور دارد. سوخت این خودرو فقط هوا است. پارس خودرو این موتور را در کوئیک اجرا کرد. البته در برخی موارد سوخت موتور هیبرید یعنی مخلوطی از بنزین و هوا است.

احمدبیگی گفت: با خودروسازی‌ها گفتگو کردیم و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد موفقیت آمیز بوده است. معاون سابق علم و فناوری رئیس جمهور به ما قول ۲۰۰ میلیون وام بلاعوض داد؛ اما تا امروز این وام را دریافت نکرده‌ایم. وی در نمایشگاه سوار ماشین شد و نحوه کار آن را دید و گفتکه این ماشین برای انبار مهمات خیلی مفید خواهد بود.

عضو جامعه مخترعین ایران تاکید کرد: موتور فعلی ما فقط چهار کیلوگرم وزن دارد. پس از نصب موتور هوا روی کوئیک، ماشین می‌توانست بدون مشکل حرکت کند. تغییرات زیادی در سال‌های گذشته روی موتور هوا اتفاق افتاده است.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذار پیدا کردیم. وقتی این ماشین در اتوبان با سرعت ۱۲۰ کیلومتر حرکت می‌کند، به راحتی می‌تواند از حالت بنزینی به حالت هوا تغییر کند. البته این موتور فقط در سربالایی با شیب ۱۰ درصد می‌تواند حرکت کند. 

کسب رتبه ۱۳۰ جهان در صنعت خودرو

محمدی کوشکی سرپرست تیم ملی اختراعات ایران در ادامه نشست اظهار کرد: امروز جمع شده‌ایم که در مورد تلاش‌های فردی صحبت کنیم که یک مخترع تجربی است. ما نباید اینجا تعجب کنیم از صبحت‌هایی که آکادمیک و تخصصی نیستند. چرا که فردی که از اون سخن می‌گوییم در جوانی تانک ذوالفقار را طراحی کرده است.

وی افزود: افرادی مانند آقای احمدبیگی به شایستگی دیده نمی‌شوند چون نمی‌توانند منظور خود را به روشنی بیان کنند. مخترع باید فن بیان داشته باشد تا بتواند مقصود خود را به خوبی بیان کند. این خودرو از سوی متخصصان پارس خودرو تایید شده است، هرچند تا تجاری‌سازی فاصله دارد. 

کوشکی خاطرنشان کرد: ما در صنعت خودرویی رتبه ۱۳۰ جهان را داریم، در حالیکه رتبه دوم اختراعات را کسب کرده‌ایم. این موضوع نشان می‌دهد که اختراعات ایرانیان به صنعت راه پیدا نمی‌کند.

صنعت خودرو در کشور روزمره اداره می‌شود

سید علیرضا بهبهانی کارشناس رسمی نوآوری بین‌الملل در ادامه این نشست اظهار کرد: مقوله نوآوری و اختراعات در ایران مغفول و مظلوم واقع شده است. چرا که فقط تولیداتی را نوآوری می‌شناسیم که از مسیر آکادمیک و دانشگاه عبور کرده باشد. خلاقیت و نوآوری ایرانی همیشه زبانزد بوده و ایرانیان قرن‌هاست که به این موضوع می‌بالند.

وی افزود: وقتی در چند سال پیش من محصول آقای احمدبیگی را دیدم، مشکلات بسیاری داشت و نمی‌توانست به تجاری‌سازی برسد. همچنان هم این محصول شاید چند دهه با تجاری‌شدن فاصله داشته باشد. متاسفانه صنعت خودرو در کشور روزمره اداره می‌شود و برنامه‌ای برای پیشرفت و توسعه بلندمدت ندارد. بررسی کشورهای دیگر هم نشان می‌دهد که اختراعات دهه‌ها قبل انجام شده‌اند؛ اما امروز نتیجه آن دیده می‌شود.

بهبهانی خاطرنشان کرد: رهبری بارها تاکید کرده‌اند که باید از تولید ملی حمایت کنیم، این موتور نمونه واقعی تولید ملی است. متاسفانه مسئولان کشور فقط به دنبال حفظ صندلی خودشان هستند. امروز صنعت خودرو یه جایی رسیده است که به ابزار شوخی برای ملت ایران تبدیل شده است. اگر درهای واردات خودرو باز شود، صنعت خودرو ایران ورشکسته خواهد شد.

وی تصریح کرد: جوانان زیادی در این کشور ایده داشته‌اند که با رفتار نامناسب مسئولان ناامید شده‌اند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1195978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =