دانشگاه‌ آزاد الگوی خوبی برای تامین منابع مالی است/ دولت مقصر بی‌انگیزگی استادان در ارتباط با صنعت

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که دانشگاه‌ آزاد اسلامی الگوی خوبی برای تامین منابع مالی است، گفت: تامین مالی دانشگاه‌ها از سوی دولت، استادان را برای ارتباط با صنعت بی‌‎انگیزه می‌کند.

عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره انواع منابع مالی دانشگاه‌ها اظهار کرد: دانشگاه‌ آزاد اسلامی الگوی خوبی برای تامین منابع مالی است. این دانشگاه با شهریه دانشجویان اداره می‌شود. به این معنا که حقوق کارکنان و اعضای هئیت علمی از طریق شهریه تامین می‌شود.

بیشتر بخوانید:

سهم کم دولت در تأمین مالی نظام آموزش عالی/ ۷۲ درصد دانشجویان کشور شهریه‌پردازند

وی افزود: بخش مهمی از توسعه دانشگاه آزاد توسط خیرین بوده است. بخش قابل توجهی از زمین‌های دانشگاه آزاد از سوی خیرین اهدا شده است. تعداد زیادی از ساختمان‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه، به دست خیرین ساخته شده است.

خسروپناه تصریح کرد: تامین مالی دانشگاه‌های دولتی با بودجه عمومی بدون شک منفی است. البته نمی‌خواهم بگویم که دولت نباید پشتیبانی مالی از دانشگاه‌ها داشته باشد؛ اما این که دانشگاه‌ها به طور کامل بودجه خود را از طریق دولت تامین کنند، آفت دارد.

بی‌انگیزگی استادان برای ارتباط با صنعت به دلیل تامین مالی دانشگاه‌ها از سوی دولت

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین آفت تامین مالی دانشگاه‌ها با بودجه دولتی این است که اعضای هیئت علمی به دنبال درآمدزایی نخواهند رفت. روسای و مسئولان دانشگاه هم دغدغه دریافت بودجه پژوهشی برای دانشگاهشان ندارند، حتی حاضر نمی‌شوند که با مراکز صنعتی و وزارتخانه‌ها تعامل برقرار کنند تا درآمد کسب کنند.

وی تاکید کرد: اگر دانشگاه‌ها می‌خواهند درآمدمحور بشوند، باید ارتباط وثیقی با سایر نهادها داشته باشد. شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکنون در این زمینه برنامه‌ خاصی نداشته است؛ اما تامین مالی دانشگاه‌ها به کمک منابع خیریه‌ای موضوع بسیار مهمی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1196133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =