طالبان دانشجویان دختر را ممنوع الخروج کرد / کارشناس افغانستانی: قرآن به زنان اجازه درس خواندن داده است

نیروهای طالبان در راستای ممنوعیت تحصیل زنان و دختران، مانع از سوار شدن دانشجویان دختر به هواپیمایشان به مقصد دبی در امارات متحده عربی شدند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، طالبان مانع خروج از کشور دانشجویان دختر بورسیه‌ای شدند. نیروهای طالبان در راستای ممنوعیت تحصیل زنان و دختران، مانع از سوار شدن دانشجویان دختر به هواپیمایشان به مقصد دبی در امارات متحده عربی شدند.

بیشتر بخوانید:

 اساتید دانشگاه ننگرهار خواستار لغو ممنوعیت تحصیل دختران در افغانستان شدند

خلف احمد الحبطور، نیکوکار و تاجر اماراتی است که همه هزینه‌های اقامت و تحصیل دانشجویان دختر افغانستانی در دانشگاه دبی را برعهده گرفته بود، اعلام کرد که ۱۰۰ دختر تحت حمایت وی اجازه سوار شدن به هواپیمای دبی را نداشتند. این اتفاق در حالی رخ داده است که تیم الحبطور ماه‌ها برای پذیرش دانشگاه، تامین خوابگاه، حمل و نقل و بیمه درمانی این دختران برنامه‌ریزی کرده بودند.

الحبطور معتقد است که مقامات افغانستان بدون هیچ توجهی از خروج دانشجویان دختر جلوگیری کردند و به ناحق آزادی آن‌ها را محدود کردند. البته وی تایید کرده است که حداقل سه نفر از دانشجویان دختر توانسته‌اند خود را به دبی برسانند؛ اما از سرنوشت سایر دانشجویان دارای بورسیه تحصیلی اطلاعی در دست نیست.

زنان فقط با همراهی یک سرپرست مرد می‌توانند سفر بروند

نیروهای طالبان سال ۲۰۲۲ هم اجازه ندادند زنان و دختران افغانستانی برای تحصیل به ایران و پاکستان از کشور خارج شوند(چه زمینی و چه هوایی)، مگر این که یک سرپرست مرد همراه داشتند. (همراه بودن با یک سرپرست مرد از سال ۲۰۲۲ برای زنانی که با پروازهای داخلی و خارجی سفر می‌کنند، الزامی شده است.)

همچنین ۸۰ دانشجوی دختر دانشگاه آمریکایی افغانستان (AUAF) که در سال ۲۰۲۱ به دلیل تسلط طالبان بسته شده بود، با ممانعت نیروهای طالبان نتواستند سوار پرواز قطر و قرقیزستان شده و برای ادامه تحصیل به شعبه‌های دوحه و بیشکک این دانشگاه (AUAF) بروند.

به گزارش گروه ایسکانیوز، طالبان پس از به قدرت رسیدن زنان افغانستانی را از تحصیل در دانشگاه‌های داخل کشور منع کرد و از آن روز تاکنون ۲ سال است که مدارس دخترانه از کلاس ششم و بالاتر، تعطیل شده‌اند.

عبدالسمیع کارشناس آموزش و مشاور سابق دولت افغانستان معتقد است که احتمال اصلاح عقاید طالبان در مورد دختران و حقوق زنان بسیار کم است. در حالیکه قرآن و شرع به زنان اجازه درس خواندن و مطالعه داده است؛ رهبران طالبان در توجیه این ممنوعیت‌ها بهانه‌تراشی می‌کنند.

گروه های حقوق بشری مانند دیده بان حقوق بشر (HRW) و عفو بین الملل مقامات طالبان را به دلیل ممانعت از پرواز دختران به دبی برای تحصیل به شدت مورد انتقاد قرار دادند. دیده‌بان حقوق بشر گفت: «جامعه بین‌المللی باید بیشتر تلاش کند تا طالبان را برای پایان دادن به نقض حقوق زنان تحت فشار قرار دهد.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1196904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =