۴ زلزله شدید در افغانستان / مشهد هم لرزید

۴ زمین لرزه با قدرت ۶.۳، ۵.۵، ۴.۷ و ۶.۲ ریشتر ‌زنده‌جان در شمال غرب افغانستان در حوالی شهر هرات‌ را لرزاند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز،  ۴ زمین لرزه با قدرت ۶.۳، ۵.۵، ۴.۷ و ۶.۲ ریشتر ‌زنده‌جان در شمال غرب افغانستان در حوالی شهر هرات‌ را لرزاند.

بیشتر بخوانید:

زلزله‌ای مشابه مراکش در تهران چقدر خسارت به بار می‌آورد؟ / حتی برخی ساختمان‌های مهم دولتی و زیرساختی ایمن نیستند

نخستین زمین لرزه به بزرگی ۶.۳ ریشتر در ساعت ۱۰ و یازده دقیقه صبح امروز، شمال غربی افغانستان را لرزاند. کانون این زمین لرزه در فاصله ۲۸۱ کیلومتری شهر مشهد و در ۴۰ کیلومتری شمال غربی شهر هرات افغانستان بود.

دومین زمین لرزه در ساعت ۱۰:۱۹ دقیقه و ۴۵ ثانیه به قدرت ۵.۶ ریشتر و در عمق ۲۰ کیلومتری زمین در منطقه «تیرپل» در شمال افغانستان رخ داد.

ساعت ۱۰:۲۵ دقیقه و یک ثانیه امروز، زمین لرزه سوم در منطقه "کوهستان" در شمال هرات به بزرگی ۴.۷  ریشتر و در عمق ۱۵ کیلومتری زمین ثبت شد و چهارمین زمین لرزه نیز با شدت ۶.۵ ریشتر در ساعت ۱۰:۴۲ دقیقه و ۵۳ ثانیه در عمق ۲۱ کیلومتری زمین در منطقه "گوریان" هرات به ثبت رسید.

براساس گزارش خبرنگار تسنیم، این زلزله ها در اکثر شهرهای خراسان احساس شده است و ‌با توجه به این که محل وقوع این زلزله در ۲۸۱ کیلومتری شهر مشهد اتفاق افتاد و زلزله در استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی احساس شده‌، امدادگران و نجاتگران در این دو استان در حالت آماده‌باش قرار گرفتند.

خسارتی از زلزله‌های متوالی ‌گزارش نشده است

محسن نجات افزود: فاصله مرکز زمین لرزه در افغانستان با شهرستان شرقی تایباد ۸۷ کیلومتر بوده است.ستاد بحران شهرستانهای تایباد، خواف، رشتخوار و تربت حیدریه تشکیل شده و ۲۵ تیم جستجو و نجات به تایباد اعزام شده اند.

تعداد پس‌لرزه های ثبت شده در استان را ۳۷ مورد اعلام شده است.این زلزله باعث نگرانی مردم شده است اما اعلام می کنیم کانون زمین لرزه خارج از مرزهای کشور بوده اما برای رعایت نکات ایمنی ساکنان ساختمان های چهار طبقه به بالا برای ساعتی منازل خود را ترک کنند.

دومین زلزله ۵.۶ ریشتری در افغانستان

نجات مدیر کل بحران استانداری خراسان رضوی در گفت‌‍وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد اظهارداشت:فاصله وقوع زلزله افغانستان تا تایباد ۹۰کیلومتر بوده است  و ۲۵ تیم ارزیاب در حال آماده باش قرار دارند.

وی افزود: تاکنون۳۶ پس لرزه ثبت شده است اما تا این لحظه خسارتی در شهرهای خراسان رضوی گزارش نشده است.

نجات گفت: دقایقی قبل نیز با زلزله دوم در افغانستان که شدت آن ۵.۶ ریشتر بود و در عمق ۲کیلومتری زمین در افغانستان به وقوع پیوست مجدد شهر مشهد نیز لرزید.

گفتنی است سومین زمین لرزه به شدت ۴.۱ریشتر نیز دقایقی قبل افانستان را مجدد لرزاند ودر مشهد نیز احساس شد.

آماده‌باش امدادگران استان‌های مرزی، در پی زلزله ۶.۳ ریشتری افغانستان

محمودی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اشاره به وقوع زلزله ۶.۳ ریشتری در افغانستان گفت: صبح امروز ساعت۱۰:۱۱ دقیقه، به وقت تهران، زلزله ۶.۳ ریشتری در عمق ۷ کیلومتری، در ۴۰ کیلومتری شمال غرب شهر هرات به وقوع پیوست.

وی ادامه داد: با توجه به این که محل وقوع این زلزله در ۲۸۱ کیلومتری شهر مشهد اتفاق افتاد و زلزله در استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی احساس شده است، امدادگران و نجاتگران در این دو استان در حالت آماده‌باش قرار گرفتند.

گفتنی است، بزگترین پس لرزه زلزله در افغانستان به بزرگی ۵.۷ ریشتر بوده است.

فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد کاملاً عملیاتی است

محمود امانی‌بنی مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان‌رضوی گفت: زلزله نسبتاً شدید دقایقی‌پیش، به تاسیسات زیربنایی و سطوح پروازی فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهدمقدس هیچ خسارتی وارد نکرده است.

 براساس این گزارش، دقایقی پیش زلزله‌ای به بزرگی ۶.۳ ریشتر در عمق ۷ کیلومتری زمین افغانستان را لرزاند که این زمین‌لرزه در مشهد نیز احساس شد.

پس‌لرزه‌های شدید همچنان افغانستان را می‌لرزاند

پس‌لرزه‌های شدید در افغانستان همچنان ادامه دارد و بزگترین پس لرزه زلزله در افغانستان به بزرگی ۵.۷ ریشتر بوده است.

زلزله ۶.۳ ریشتری افغانستان، پس لرزه های شدیدی داشته که بیشترین آن‌ها بیش از ۶ ریشتر بوده است.

زلزله افغانستان در مناطق وسیعی از خراسان جنوبی احساس شد

محمدعلی آخوندی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی  اظهار داشت: این زلزله ساعت ۱۰ و ۱۱ دقیقه و ۲ ثانیه امروز (۱۵ مهرماه) به بزرگی ۶.۳ ریشتر در کشور افغانستان روی داد که با توجه به شدت آن در خراسان جنوبی به ویژه شهرستان‌های زیرکوه، قاینات، درمیان و بیرجند بیشتر احساس شده است.

وی گفت: تاکنون خسارتی گزارش نشده اما تیم‌های ارزیاب به منطقه اعزام شده و در حالت آماده باش هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: کانون این زمین لرزه با قدرت ۶.۳ ریشتر در منطقه قره باغ در شمال هرات افغانستان ثبت شد که بخش‌هایی از استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی را هم لرزاند..

تعداد جانباختگان زلزله شمال غرب افغانستان به ۳۲۰ نفر رسید

به گفته سازمان ملل متحد وقوع زلزله در شمال غرب افغانستان دست‌کم ۳۲۰ کشته و صدها زخمی برجای گذاشته است./یورونیوز

کد خبر: 1200946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =