تریبون داران در کشور به جای فتنه انگیزی از مردم مظلوم غزه حمایت کنند / سازوکار تحویل قیر به دستگاه های اجرایی اصلاح شد

دهمین روز بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی از لحظاتی قبل به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.

بیشتر بخوانید:

تکلیف مجلس به دولت برای افزایش کیفیت فرآورده‌های نفتی / نیروگاه‌های خورشیدی و بادی در صنایع کوچک و متوسط احداث می‌شود

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران در دستور کار جلسه علنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از روز دوشنبه سوم مهرماه بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه را در صحن مجلس آغاز کرده و تاکنون تا ماده ۴۶ پیش رفته اند.

تا پایان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه جلسات علنی مجلس شورای اسلامی روزانه در دو شیفت صبح و بعد ازظهر برگزار خواهد شد.

سازوکار تحویل قیر به دستگاه های اجرایی در سال ۱۴۰۲ اصلاح شد

 نمایندگان در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه ۱۸ مهرماه) مجلس شورای اسلامی به منظور تامین نظر شورای نگهبان، ماده واحده طرح دوفوریتی اصلاح بند (ک) تبصره ۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور را با ۱۹۴ رأی موافق، ۱۹ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۳ نماینده حاضر در جلسه اصلاح کردند.

در متن اصلاحی ماده واحده مذکور آمده است؛ در سال ۱۴۰۲ وزارت نفت مکلف است معادل مبلغ ۲۰۰ هزار میلیارد ریال نفت خام از محل منابع در اختیار شرکت ملی نفت ایران را در اختیار پالایشگاه ها قرار داده و به میزان آن به صورت ماهانه از ابتدای سال ۱۴۰۲ مواد اولیه قیر (وکیوم باتوم) با ۵۰ درصد قیمت بورس در اختیار دستگاه های اجرایی موضوع این بند قرار دهد و در حساب فیمابین خود و خزانه داری کل کشور اعمال و آن را از محل خوراک تحویلی تسویه نماید.

وزارت نفت مکلف است مابه التفاوت آن را با تعدیل قیمت ماهانه خوراک از طریق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران جبران و اعمال حساب نماید. در صورت کاهش قیمت قیر، مقدار قیر تحویلی به دستگاه های اجرایی موضوع این بند افزایش می یابد. مهلت هزینه کرد اعتبار موضوع این بند تا پایان شهرریور ماه سال ۱۴۰۳ می باشد.

مشوق قانونی مجلس برای مشترکان کم مصرف خانگی و صنعتی برق و گاز/صرفه جویی کنید؛ گواهی دریافت کنید

نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه، ۱۸ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند پ و اجزای یک و ۲ ماده ۴۶ لایحه مذکور با ۱۸۹ رأی موافق، ۲۰ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۶ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در بند پ و اجزای یک و ۲ ماده ۴۶ این لایحه آمده است: به منظور مردمی سازی بهینه سازی مصرف انرژی و توسعه بازار بهینه سازی انرژی، «سازمان بهینه سازی و مدیریت راهبردی انرژی» مکلف است با اعلام شرکت های تابعه ذیربط وزارتخانه های نفت و نیرو نسبت به صدور گواهی حامل انرژی صرفه جویی شده زمان اوج و غیر اوج مصرف (برق یا گاز طبیعی)، در طرح های بهینه سازی مصرف انرژی به نفع سرمایه گذار عامل صرفه جویی متناسب با اهداف بهینه سازی مصرف انرژی این برنامه، مطابق ساز وکار بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست از طریق بها بازار (بورس) انرژی با شرایط ذیل اقدام نمایند.

۱- گواهی ها بی نام، قابل انتقال به غیر و قابل خرید و فروش در بها بازار (بورس) انرژی است. استفاده از گواهی برای تسویه صورتحساب های مصرف انرژی خود و دیگری و برای پرداخت مالیات شرکت های مصرف کننده انرژی در سقف بهای مصرف انرژی آن شرکت مجاز است. معاملات گواهی مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمی شود و صرفا در زمان تحویل حامل انرژی مندرج درگواهی از تحویل گیرنده حامل انرژی دریافت می شود.

۲- آن دسته از مشترکان (مصرف کنندگان) خانگی، عمومی و تجاری غیرتولیدی که مصرف انرژی خود را نسبت به مصرف سال قبل خود در مدت زمان مشابه کاهش داده اند و همچنین آن دسته از مشترکان صنعتی یا تجاری تولیدی که مصرف انرژی خود را با تعدیل های مربوط به عملکرد تولید، نسبت به مصرف سال قبل خود در مدت زمان مشابه کاهش داده اند، مشمول دریافت گواهی به میزان حداقل معادل «انرژی صرفه جویی شده» می شوند. در صورت درخواست و تعهد مصرف کننده مبنی بر صرفه جویی انرژی در بازه زمانی مشخص در آینده، گواهی پس از تأیید درخواست و قبل از تحقق صرفه جویی، به نفع او صادر می شود. در صورت عدم تحقق صرفه جویی، بهای مقادیر حامل انرژی تعهد شده مصرف کننده به قیمت روز گواهی، محاسبه و مصرف کننده متعهد به تسویه آن است. همچنین اشخاص حقوقی، دولتی و غیردولتی مجازند بر اساس ساز و کاری که «سازمان بهینه سازی و مدیریت راهبردی انرژی» تعیین می کند، بر اساس قراردادهای معتبر با مصرف کنندگان انرژی، نسبت به دریافت گواهی های موضوع این جزء از طرف مصرف کنندگان انرژی،  اقدام نمایند.

نمایندگان در ادامه با حذف تبصره بند پ ماده ۴۶ موافقت کردند.

براساس تبصره حذف شده؛ در مورد انرژی مصرفی خودروهای سواری شخصی، به میزان صرفه جویی انجام شده توسط هر شناسه (کد) ملی مالک خودرو نسبت به سطح مرجعی که درآیین نامه تعیین می شود، گواهی صرفه جویی انرژی برای مالک خودرو صادرمی شود.

همچنین نمایندگان با جزء ۳ بند پ ماده ۴۶ لایحه مذکور موافقت کردند.

در جزء ۳ بند پ ماده ۴۶ این لایحه آمده است: در مورد طرح (پروژه) های بهینه سازی مصرف انرژی، «سازمان بهینه سازی و مدیریت راهبردی انرژی» مکلف است نسبت به عقد قرارداد با سرمایه گذاران دولتی و غیردولتی اقدام نموده و با صدور گواهی، بخشی از اصل و فرع سرمایه گذاری ها را در صورت انجام هر واحد از کارهای موضوع طرح های بهینه سازی، از طریق «حساب بهینه سازی مصرف انرژی» بازپرداخت نماید. حداکثر زمان اعلام نتیجه صحت سنجی انجام کارهای موضوع قرارداد این بند توسط «سازمان بهینه سازی و مدیریت راهبردی انرژی»، شش ماه پس از درخواست سرمایه گذار است. در صورت عدم اعلام نتیجه در مدت تعیین شده، «سازمان بهینه سازی و مدیریت راهبردی انرژی» مکلف است با درخواست سرمایه گذار و با ترتیباتی که در آیین نامه مشخص می شود، نسبت به پرداخت هزینه سرمایه گذاری انجام شده از طریق « حساب بهینه سازی مصرف انرژی» اقدام نماید. آیین نامه این بند مشتمل بر اصلاح آیین نامه بازار بهینه سازی و محیط زیست و نیز شرایط کلی اصلاح مصوبات مرتبط شورای اقتصاد توسط سازمان با همکاری وزارتخانه های نفت، نیرو، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و بانک مرکزی ظرف سه ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

رایزنی‌های پارلمانی جمهوری اسلامی با رؤسای مجالس کشورهای اسلامی برای حمایت از فلسطین/حمایت‌های لازم را مثل همیشه از ملت فلسطین تا تحقق آرمان‌هایشان خواهیم داشت

حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی نوبت صبح امروز(سه‌شنبه، ۱۸ مهرماه ۱۴۰۲) مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این روزها شاهد ددمنشی رژیم کودک کُش صهیونیستی هستیم و اخبار آن را می‌شنویم و من این خواهش را از رئیس مجلس شورای اسلامی دارم که با توجه به اینکه این ایران اسلامی بوده است که در همه مقاطع براساس اصول مترقی قانون اساسی حمایت از مظلومان در همه نقاط جهان را دنبال کرده، از رؤسای مجالس عضو سازمان همکاری اسلامی دعوت شود و راهکارها و اقدامات لازم برای پیشگیری از تکرار وحشی‌گری رژیم صهیونیستی در دستور قرار گیرد.

رایزنی‌ و گفت‌وگوهای پارلمانی جمهوری اسلامی با رؤسای مجالس کشورهای اسلامی برای حمایت از فلسطین در حال انجام است

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ تأکید کرد: مسأله فلسطین موضوع روز جهان اسلام است و همیشه از ابتدای انقلاب و حتی پیش از آن، فلسطین موضوع اول جهان اسلام و نیروهای متدین بوده و هست و خواهد بود.

وی افزود: بدون شک ما حمایت‌های لازم را مثل همیشه از ملت فلسطین تا تحقق آرمان‌ها و خواسته‌های آن‌ها خواهیم داشت و حتماً اقداماتی را در آن رابطه خواهیم داشت، از این رو تلاش داریم گفت‌وگو با رؤسای مجالس کشورهای اسلامی را برای حمایت از فلسطین و در واکنش به جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در دستورکار قراردهیم و این کار را پیگیری می‌کنیم.

مصوبه مجلس برای تحول در حوزه جمع آوری گازهای مشعل؛ جریمه در انتظار مستنکفین عدم جمع آوری گازهای فلر

 نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه، ۱۸ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند ت  و بند پ و اجزای یک و ۲ ماده ۴۶ لایحه مذکور با ۱۸۹ رأی موافق، ۲۰ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۶ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در بند ت ماده ۴۶ این لایحه آمده است: شرکت ملی نفت ایران مجاز است بر اساس مصوبات شورای اقتصاد در هر یک از طرح های صرفه جویی انرژی موضوع ماده (۱۲) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، نسبت به ارائه حواله یا سپرده نفت خام معادل حامل صرفه جویی شده قابل تبدیل شدن به گواهی از سهم دولت به سرمایه گذاران اقدام و تحویل نفت یا ارزش معادل روز تحویل را تضمین نماید.

آیین نامه اجرائی این بند به پیشنهاد وزارت نفت و همکاری وزارت اموراقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و سازمان ظرف دو ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

همچنین نمایندگان بند ث ماده ۴۶ لایحه مذکور را با ۱۶۵ رأی موافق، ۲۲ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۲ نماینده حاضر در جلسه تصویب کردند.

براساس بند ث ماده ۴۶ لایحه مذکور؛ جرائم موضوع ماده (۲۶) قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی بر مبنای قیمت صادراتی اخذ می گردد و همچنین عوارض گازهای مشعل (فلر) سوزانده شده در تاسیسات نفت و گاز به ازای هر مترمکعب گاز، برای سال اول برابر با پنج درصد (%۵) و تا پایان برنامه هفتاد و پنج درصد (%۷۵) بر مبنای متوسط قیمت وزنی صادراتی اخذ و به حساب بهینه سازی مصرف انرژی موضوع جزء (۲) بند «الف» این ماده واریز می گردد. در مورد گازهای مشعلی که جمع آوری آن ها طی قراردادهایی که قبل از لازم الاجرا شدن این قانون واگذار شده است، عوارض دریافتی از زمان اتمام قراردادهای منعقد شده محاسبه می گردد. در صورت استنکاف شرکت های تابعه ذیربط وزارت نفت از پرداخت عوارض عدم جمع آوری گازهای مشعل، میزان این عوارض از سهم منابع داخلی شرکت های مذکور در لوایح بودجه سنواتی کسر و پس از واریز به خزانه، به حساب بهینه سازی مصرف انرژی منظور می گردد. آیین نامه اجرائی این بند، توسط وزارتخانه های نفت و نیرو تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

در جریان بررسی این بند، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: ۷۰ تا ۸۰ سال است که در کشور گاز فلر تولید می‌شود و تاسیسات نفتی و گاز ما گاز فلر تولید می‌کنند حالا ما می‌خواهیم همه کارهای خوب دنیا را ظرف پنج سال انجام دهیم.

وی اضافه کرد: ما روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب گاز فلر داریم، در این ماده آمده که اگر گاز فلر جمع نشود ۷۵ درصد قیمت صادرات جریمه می‌شود. حال این‌که جمع‌آوری گاز فلر به میلیاردها سرمایه‌ گذاری نیاز دارد قرار است این منابع از کجا بیاید؟

منظور توضیح داد: ۴۰ میلیون مترمکعب با قیمت صادراتی در طول سال را اگر محاسبه کنیم و بخواهیم ۷۵ درصد قیمت صادرات به عنوان جریمه جمع آوری گازهای فلر دریافت شود رقمی بالغ بر ۱۶۵ همت می‌شود حال این‌که کل بودجه شرکت گاز ۱۵۰ همت است. باید تناسبی بین جرم و مجازات باشد. این کار به معنای قفل کردن کلیه تاسیسات نفت و گاز است. گاز فلر به راحتی قابل جمع‌آوری نیست و سرمایه‌ گذاری می‌خواهد.

مالک شریعتی عضو کمیسیون تلفیق در دفاع از این بند اظهار کرد: وزارت نفت اعلام کرده که بناست تا ۱۴۰۴ کل گازهای مشعل جمع شود اما اگر این اتفاق رخ ندهد با چه معضلاتی مواجه می‌شویم؟

وی توضیح داد: در جاده اهواز آنقدر مشعل‌ها هوا را آلوده کرده که دید رانندگان را گرفته و باعث تصادف می‌شود مردم در عسلویه نمی‌توانند نفس بکشند، آمار سرطان در جنوب کشور بیشتر از مناطق دیگر است.

شریعتی بیان کرد: جمع آوری نشدن گازهای فلر بالغ بر شش میلیارد دلار ضرر اقتصادی برای کشور دارد. این گازها جمع آوری نمی‌شوند چون جریمه‌ای برای آن پیش‌ بینی نشده است. حال این‌که جمع‌آوری گازهای فلر از ضروریات کشور است که در احکام بودجه هم آمده است.

مذاکره مجلس و دولت برای تعیین تکلیف همسان سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه

سید جواد حسینی کیا در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه ۱۸ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود با اشاره به موضوع مطالبات گندمکاران گفت: متاسفانه مطالبات گندمکاران و کشاورزان از سوی دولت پرداخت نشده و مردم در فشار هستند، لذا باید چاره اندیشی جدی صورت گیرد.

نماینده مردم سنقر در مجلس یازدهم اظهار کرد: در این میان بازنشستگان فراوانی برای اجرایی شدن همسان سازی حقوق با نمایندگان تماس می گیرند، لذا باید در برنامه هفتم به این موضوع پرداخته شود.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: فصل مربوط به همسان سازی حقوق بازنشستگان را مراعا نگه داشته ایم و در حال بحث و بررسی با دولت هستیم.

سازوکار معافیت گمرکی نیروگاه های خورشیدی مددجویان سازمان بهزیستی کمیته امداد و بسیج سازندگی برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد

نمایندگان در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه ۱۸ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با ارجاع بند الحاقی ماده ۴۶ این لایحه با ۹۶ رأی موافق، ۱۰۸ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۸ نماینده حاضر در جلسه به کمیسیون تلفیق جهت بررسی بیشتر موافقت کردند.

 براساس بند الحاقی ارجاع شده ماده ۴۶ لایحه مذکور،  نیروگاه های خورشیدی خانگی و تجمیعی خاص مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی و جامعه هدف بسیج سازندگی با تأیید نهادهای مزبور از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و پس از اخذ مجوزهای لازم مطابق قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی از پرداخت عوارض گمرکی ورودی معاف می باشند.

دستگاه های مشمول مکلفند شش ماه پس از نصب و بهره برداری، میزان انرژی بارگذاری شده در شبکه را متناسب با میزان واردات نیروگاه های خورشیدی خانگی موضوع این بند را به تأیید وزارت نیرو برسانند.

نادیده گرفتن زحمات کمیسیون تلفیق برنامه هفتم انصاف نیست

احمد راستینه هفشجانی در نشست علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه، ۱۸ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی، گفت: ۴ ماه به صورت شبانه روز کمیسیون تلفیق بر روی برنامه هفتم توسعه کار کرد، به برکت خون شهدا صاحب این تریبون شده ایم و این تریبون به ما قدرت داده است. حضرت علی (ع) فرمودند زکات قدرت انصاف است، چگونه ممکن است برخی از همکاران در پشت تریبون اعلام کنند نمایندگان مشارکت نمی کنند و برنامه هفتم به درستی در کمیسیون به تصویب نرسیده و یا رئیس مجلس شخصا برنامه را بسته است. این بی انصافی محسوب می شود.

نماینده مردم شهرکرد، بن وسامان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: حرمت این تریبون به دست تک تک ما قرار دارد، ۴ ماه به صورت شبانه روز با همکاران خود در کمیسیون تلفیق برای احکام مندرج در برنامه هفتم توسعه جلسات متعدد کارشناسی در کمیته های تخصصی با حضور مسئولین دولت، کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس و مرکز تحقیقات اسلامی قم برگزار کرده، شخصا به عنوان مسئول کمیته خانواده، جمعیت، ورزش و جوانان با رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص احکام مباحثه کردم.

وی ادامه داد: انصاف بر این نیست که از این تریبون بی انصافی و در حق مجلس ظلم کنیم اگرچه امروز مظلوم ترین افراد در جهان کودکان تشنه فلسطینی هستند که زیر شلاق تازیانه رژیم کثیف صهیونیست کشته می شوند.

گفتنی است در پایان این تذکر شفاهی شعار مرگ بر اسرائیل در صحن علنی مجلس شورای اسلامی طنین انداز شد.

افق ۵ ساله کشور برای بهینه سازی مصرف انرژی مشخص شد

بدالعلی رحیمی مظفری در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه ۱۸ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، در مخالفت با جدول الحاقی ماده ۴۶ لایحه برنامه هفتم توسعه درخصوص بهینه سازی مصرف انرژی گفت: قوانین ساختمانی در حوزه بهینه سازی تاکنون به درستی اجرا نشده است، از سویی ما وسایل گرمایشی و سرمایشی پرمصرف در اختیار مردم قرار می دهیم. همچنین باید بخش صنعتی از کشاورزی جدا شود و در بخش صنعت بهره وری ایجاد شود.

نماینده مردم سروستان، کوار و خرامه در مجلس یازدهم افزود: جایی که باید دولت گام بردارد مانند پروژه های نیروگاهی و طرح های عمرانی، کمتر دیده شده و غالب فشار به تولیدکنندگان و مردم وارد می شود و در جدول مسئولیت دولت کمترین حد ممکن در نظر گرفته شده است.

در ادامه احمد دنیامالی که به عنوان موافق جدول الحاقی سخن می گفت، بیان کرد: برخی از نگرانی ها در مورد افزایش هزینه انرژی وجود دارد، اما موضوع آن است که تاکید شده این افزایش گام به گام و با لحاظ شدن شرایط دهک های پایین جامعه باشد.

وی افزود: ما به نسبت خیلی از کشورها مصرف بالایی در حوزه انرژی داریم، باید در بحث بهینه سازی برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم و مشخص کنیم دستگاه های متخلفی که در موضوع بهینه سازی درست عمل نمی کنند، کدامند و جرایم آن را پرداخت کنند و هدف اصلی این جدول بهینه سازی انرژی است.

همچنین داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در مخالفت با جدول پیشنهادی الحاقی گفت: اول باید به این موضوع توجه کنیم که مصوبات قابلیت اجرایی دارند یا خیر؟ و اعداد ذکر شده محقق می شوند یا خیر؟ آنچه در این جدول آمده است نیاز به سرمایه گذاری و زمان دارد، آیا کدام بخش صنعت ما این ظرفیت را دارد که مصرف آن را یک سوم کاهش دهیم، و همین موضوع در بخش ساختمان نیز تکرار می شود. به عنوان مثال ما در ساختمان و بخش خانگی، ۲۶ درصد مصرف را می خواهیم کاهش دهیم، اما این شدنی نیست.

وی افزود: در حمل و نقل و سایر بخش ها نیز این پیش بینی ها قابل تحقق نیست و ما نصف این اعداد را قابل تحقق می دانیم، اما بیش از آن شدنی نیست.

تریبون داران در کشور به جای فتنه انگیزی از مردم مظلوم غزه حمایت کنند

محمدتقی نقدعلی در نشست علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه، ۱۸ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی با اشاره به بروز فاجعه انسانی درغزه، گفت: متاسفانه این روزها شاهد بستن آب و غذا بر روی کودکان و ۲.۵ میلیون جمعیت غزه هستیم و این در حالی است که مجامع جهانی سکوت کرده اند.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این میان برخی رژیم ها و حتی برخی اشخاص که در داخل کشور دایه دار حمایت از انسان و حقوق بشر بوده اند، امروزه دارای برخی عناوین هستند که به جای حمایت از مستضعفین سکوت اختیار کردند.

وی افزود: همچنین به برخی از تریبون داران که در مواجهه با حوادث داخلی هر جمعه زبان به سخن می گشودند توصیه می کنم این روزها هم در حمایت از مردم مظلوم فلسطین خصوصا کودکانی که در تحریم و محاصره به شهادت می رسند حمایت کنند؛ البته اگر واقعا حامی مستضعفین هستند و تریبون نماز جمعه را برای فتنه انگیزی به کار نمی گیرند.

نقدعلی گفت: در این میان مجلس شورای اسلامی نیز باید برای مواجهه با این امر اقدام کند چرا که شاهد محاصره غزه هستیم؛ متاسفانه صهیونیست ها و اجداد و گذشتگانشان تعصی کردند و آب و غذا را بر مردم غزه بسته اند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه اقدام ددمنشانه و بستن آب و غذا به روی مردم غزه امری محکوم است، خاطرنشان کرد: اکنون ضرورت دارد همگرایی و همایش عالم اسلام برای مقابله با این وضعیت ایجاد شود؛ هرچند رهبر معظم انقلاب امروز در این خصوص بیاناتی خواهند داشت و تعیین تکلیف خواهند کرد.

پاسخ آماری رئیس مجلس یه یک نماینده

محمدرضا صباغیان بافقی در نشست علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه، ۱۸ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، خطاب به هیأت رئیسه با استناد به ماده ۱۸۰ آئین نامه داخلی، گفت: در جریان برنامه نمی توان تذکر و اخطار داد و پیشنهادات مطرح نمی شود و صحبت مخالفان و موافقان هم محدود شده است همچنین برخی بندها تجمیع می شود و برنامه خوبی نوشته نخواهد شد و تحویل دولت های بعدی نخواهیم داد.

وی ادامه داد: باید این موضوع را مدنظر قرار داد که مسئولیت آن با ما نمایندگان است البته هیات رئیسه، رئیس مجلس و کمیسیون تلفیق هم مواد را کم و زیاد می کنند و این روش درستی نیست و خلاف آئین نامه است.

نماینده مردم مهریز و بافق و بهاباد و خاتم و ابرکوه در مجلس شورای اسلامی خطاب به هیات رئیسه و رئیس مجلس، گفت: در جریان دغدغه های شما قرار داریم و برنامه هفتم سنگین و زمان بررسی آن محدود است تقاضا می کنیم به گونه ای اقدام شود که نظرات نمایندگان هم مطرح شود زیرا بیش از ۲۵۰ نماینده نمی توانند در این موضوع مشارکت داشته باشند و برای آن ها محدودیت ایجاد شده است.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر این نماینده، گفت: شما بارها در مورد ما پشت میکروفن صحبت کردید و قضاوت ناعادلانه نسبت به عملکرد مجلس داشتید و حرف های غیرواقعی به ما نسبت می دهید و این انصاف نیست.

وی ادامه داد: برای استحضار مردم و نمایندگان آماری در مورد اینکه می گویند به ما فرصت صحبت داده نمی شود ارائه خواهم کرد براین اساس که ۲ سال اول که ایشان نسبت به من معترض بودند، من گفتم که زمان صبحت های من به عنوان رئیس مجلس و ایشان را به میلی ثانیه احصا کنند، از این رو بنده به عنوان رئیس مجلس ۱۳ ساعت صحبت کردم و ایشان ۱۸.۵ ساعت صحبت کردند بعد می گویند جلوی صحبت ایشان را گرفته ایم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: هرچیزی حد و مرزی دارد برادر عزیز، با گفتن چنین اظهاراتی به مجلس، خودتان و بقیه ظلم نکنید.

ارجاع موضوع اجرای ۱۰ طرح عظیم اقتصادی به کمیسیون تلفیق مجلس

نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه، ۱۸ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با ارجاع بند الف ماده ۴۸ لایحه مذکور به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم برای بررسی بیشتر و بازنگری در پیشران و طرح های عظیم اقتصادی ملی موافقت کردند.

در صدر و بند الف ماده ۴۸ این لایحه آمده است: به منظور تحقق سیاست های کلی از جمله رشد اقتصادی، اجرای طرح های عظیم اقتصادی ملی، پیشران، روزآمد و مبتنی بر آینده نگری، و تکمیل زنجیره ارزش و جهش اقتصادی، اقدامات زیر انجام می شود:

الف- سازمان با همکاری وزارتخانه های ذیربط مکلف است چند طرح بزرگ اقتصادی ملی و پیشران از جمله موارد زیر را تهیه و ظرف شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون به تصویب هیأت وزیران برساند.

۱- دالان های راهبردی گذر (ترانزیت) ریلی و دریایی، با اولویت دالان( کریدور) های شمالی- جنوبی و شرقی- غربی

۲-  برقی سازی و یا قطار سریع السیر در مسیرهای پر مسافر از جمله تهران- مشهد

۳- انتقال حداکثری فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی (ره) و ایجاد شهر فرودگاهی و بندر خشک امام خمینی (ره)

۴- تحول رقومی با اولویت ایجاد شهر فناوری رقومی (دیجیتال) ایران در تهران

۵- توسعه منطقه مکران، با تعریف نظام حقوقی، مالی و اقتصادی ویژه برای این منطقه با جهت گیری تبدیل شدن به مرکز مبادلات بین المللی صنعتی، تجاری، انرژی و گردشگری

۶- مهار آب های مشترک و مرزی، شهرهای ساحلی

۷- ایجاد کمربند اقتصادی–صنعتی با اولویت زنجیره های ارزش بین المللی مواد پایه وخام در دالان (کریدور) های بین المللی

۸-  توسعه خوشه های تولیدی و کسب و کار در حوزه های اولویت دار و با هدف گیری جذب سرمایه خارجی

۹- زنجیره اکتشاف و استخراج نفت و گاز و پترو پالایشگاه ها

۱۰-  هوشمندسازی و دستیابی به توانمندی تزریق ماهواره به مدارهای زمین آهنگ

دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در رابطه با ارجاع بند مذکور به کمیسیون تلفیق، گفت: بند الف را برای بازنگری در پیشران ها به کمیسیون مربوطه ارجاع خواهیم داد و تقاضا داریم کمیسیون نظرات خود را در مورد آن تا پیش از اتمام فصل به صحن علنی ارائه کند.

ماده مربوط به اهداف کمی عملکرد صنعت و معدن و رشد تولید به کمیسیون تلفیق ارجاع شد

نمایندگان در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه ۱۸ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با ارجاع ماده ۴۷ این لایحه که در خصوص اهداف کمّی عملکردی صنعت، معدن و رشد تولید در حوزه های پتروشیمی، فولاد، آلومینیوم، مس، خودرو و ... است، به کمیسیون تلفیق برای بررسی بیشتر  موافقت کردند.

براساس ماده ۴۷ ارجاعی لایحه مذکور؛ در اجرای بندهای (۸) و (۹) سیاست های کلی برنامه هفتم و به منظور تحقق اهداف ّکمی زیر مطابق با احکام این قانون، اقدام می شود:

براساس این گزارش حسینعلی حاجی دلیگانی در جریان بررسی این بند در اخطاری با استناد به اصل ۴۳ قانون اساسی با طرح این سوال که آیا در این ماده به دنبال ایجاد ظرفیت تولید هستیم یا خود تولید، گفت: در حال حاضر در بخش مربوط به پتروشیمی این جدول به افزایش ظرفیت تولید اشاره شده است، یعنی ما باید به دنبال افزایش ظرفیت تولید و ایجاد زیرساخت باشیم، در این صورت برابر با گزارش ها ۳۳ میلیون تن ظرفیت خالی وجود دارد و این امر به معنی وجود زیرساخت و نبودن خوراک برای تبدیل به محصول است.

وی تصریح کرد: از طرفی برای ایجاد ظرفیت نیز به ازای هر تن به ۱.۲ میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم که به نحوی اسراف است و اگر ظرفیت خالی وجود دارد حتما در طول برنامه باید به دنبال تولید باشیم. لذا موارد مطرح شده در این جدول دارای ابهام است و باید برای بررسی بیشتر و رفع ابهام به کمیسیون ارجاع شود.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار این نماینده گفت: برخی از اعداد در جدول مذکور اشکالاتی دارد، به عنوان مثال در بخش مربوط به اسقاط خودروی فرسوده اگر بخواهیم نسبت تردد خودروهای خارج از سن فرسودگی در کلانشهرها را به صفر برسانیم، اعداد قابل دسترسی نیست. در کلانشهرها اگر فقط برای موتورسیکلت ها بخواهیم تصمیم گیری کنیم، مشکلاتی وجود دارد و این به معنی آن نیست که این مشکلات نباید حل شود، بلکه اولویت هایی است که باید حل شود و پکیجی که در حوزه انرژی و نحوه استفاده از انرژی بحث می کنیم، این مسائل از زیرساخت های آن هاست و در بخش های دیگر نیز باید اقداماتی انجام شود.

وی افزود: به عنوان مثال باید در حوزه خودروهای سنگین باید اقداماتی صورت گیرد، لذا پیشنهاد می دهم نمایندگان اجازه دهند این جداول را به کمیسیون بازگردانیم و اصلاحاتی در آنها انجام گیرد و سپس بندهای بعدی را بررسی کرده و براساس مصوباتی که در این جدول اثرگذار هستند، در انتهای فصل جدول و ماده ۴۷ را بیاوریم و مجدد به رأی بگذاریم.

لازم به ذکر است نمایندگان مجلس پس از سخنان سید مجتبی محفوظی نماینده آبادان در مجلس به زبان عربی درخصوص حمایت همه جانبه از مردم مظلوم فلسطین و عملیات شجاعانه ضدصهیونیستی حماس، در صحن علنی مجلس شعار مرگ بر اسرائیل سر دادند.

کد خبر: 1201441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =