تخصیص بنزین به هر کد ملی به عدالت نزدیک‌تر است

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره تخصیص بنزین به هر کد ملی در کشور پرداخت و گفت: این شیوه به عدالت نزدیک تر است زیرا باید ثروت ملی بین همه به صورت برابر توزیع شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بهروز محبی نجم آبادی عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، درباره طرح تخصیص بنزین به هر کد ملی در کشور، اظهار داشت: بنزین یک یارانه مستقیمی است که به صورت گسترده به مردم داده می شود و افرادی که تعداد خودروی بیشتر و یا سایر وسیله های نقلیه را دارا هستند بیشتر از این یارانه بنزین بهره مند می شوند.

بیشتر بخوانید:

ناترازی بنزین از مرز ۲۰ میلیون لیتر عبور کرد/ راهکار وزارت نفت چیست؟

وی ادامه داد: این شیوه تخصیص فعلی بنزین با عدالت سازگاری ندارد و باید اصلاح شود. اینکه هر کسی سهمی در بنزین داشته باشد و این توزیع بنزین عادلانه باشد و  ثروت ملی بین همه توزیع شود امری ضروری است.

عضو کمیسیون برنام ه وبودجه مجلس گفت:  البته این طرح باید کارشناسی شده باشد تا حوزه جمل و نقل ضربه نخورد و باعث نشود که بنزین فعالان حوزه حمل و نقل گران شود و در نهایت ضربه به مردم وارد شود و نهایت طرحی که قرار بوده به نفع مردم باشد به ضرر مردم تمام خواهد شد.

محبی تصریح کرد: مقرر بود این طرح در برخی از استان ها به صورت پایلوت اجرا شود و اثرات آن را ببینیم و سپس آن را به کل کشور تسری دهیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی، گفت: بر اساس آنچه در کمیسیون تلفیق مطرح شده دولت مجاز است از ابتدای خرداد ماه ۱۴۰۲ و در صورت تحقق منابع، به سرپرست خانوارهای فاقد خودرو بازای هر عضو خانواده، ماهانه ۱۵ لیتر بنزین سهمیه ای اختصاص دهد و امکان تبادل سهمیه بنزین را در بازار را هم فراهم کند. با این اقدام می توانیم به میزان زیادی جلوی قاچاق سوخت را در کشور بگیریم.

وی تصریح کرد: در این طرح مقرر بود دولت سهمیه بنزین افرادی را که فاقد خودرو هستند، در آخر ماه بردارد و به‌جای آن کارت‌بانکی افراد را شارژ کند تا آن‌ها بتوانند کالا خریداری کنند.

محبی تاکید کرد: در حال حاضر هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت وجود ندارد ولی باید اقداماتی دیگر انجام شود تا با توجه به ناترازی بنزین به مشکلات عمده برخورد نکنیم. به عنوان مثال مردم باید تشویق شوند به از سوخت CNG استفاده کنند ولی در ۳ سال اخیر ماشین تک سوز تولید شدند که خیلی به صنعت بنزین ما ضربه زد.

وی در ادامه گفت: اگر قرار است سهمیه بندی اتفاق بیفتد باید بر اساس سرانه کد ملی تخصیص یابد. این شیوه به عدالت نزدیک است و با می توانیم با این شیوه توزیع جامع و عادلی داشته باشیم تا به کسی ظلم نشود.

محبی نجم آبادی بیان داشت: بحث مصرف LPG را هم باید در دستور کار قرار دهیم. ارزان بودن سوخت باعث شده منابع ملی ما هدر برود و در همین راستا باید در توزیع عادلانه آن بکوشیم‌.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1202316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مرتضی IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
      0 0
      کاملا موافقم پرداخت سهمیه قابل مبادله انرژی و سوخت بر اساس کد ملی بسیار به سود همه مردم و دولت است و بسیاری از معضلات اقتصادی و زیست محیطی کشور را حل میکند متاسفانه بهترین ماشینهای دنیا هم توی خیابونهای پر ترافیک و حرج و مرج ایران ( با این فرهنگ رانندگی) مصرفشون بالا هست و حدود ۲ برابر میزان اعلامی کارخونه هست درسته که ماشینای داخلی بی کیفیت هستن ولی علت اصلی مصرف بالای سوخت و آلودگی شدید هوا و در نتیجه خشکسالی و مرگ و میر ناشی از آلودگی همین ترافیک شدیده و مصرف غیر بهینه سوخت و انرژیه ( بنزین، گاز و برق و...) حتی اگر همه خودروهای مملکت هم برقی بودن باز هم این مشکلات حل نمیشدن، چونکه برخلاف تصور خیلیا برق لازم برای شارژ خودرو خیلی خیلی بالاتر از تصور عامه هست و این میزان برق برای این همه استفاده غیر بهینه از خودرو اونقدر زیاد هست که خیلی بیشتر از الان کمبود برق و همینطور آلودگی ناشی از سوخت نیروگاهها خواهیم داشت. بخاطر اینه که با سیاست گذاری غلط اقتصادی و انرژی، مردم انگیزه ای برای مصرف بهینه ندارن ، یعنی نفع اقتصادی براشون نداره، برعکس، مصرف بیشتر برای خیلیا نفع فراوان داره