روبات آجرچین ۳۰۰ بلوک ساختمانی در ساعت می‌چیند

مهندسان استرالیایی روبات‌های آجرچینی طراحی کرده‌اند که در ظرف چهار ساعت دیوارهایی به اندازه یک زمین تنیس می‌سازند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ روبات‌های آجرچین «هادریان ایکس» (Hadrian X) شبیه یک کامیون معمولی هستند؛ با این تفاوت که یک بازوی روباتیک ۳۲ متری دارند که با کمک آن می‌توانند در هر ساعت ۳۰۰ آجر بزرگ روی هم بچینند.

از نمونه اولیه این روبات در سال ۲۰۱۵ رونمایی شد. در آن زمان قادر بود چارچوب آجری را برای یک خانه بزرگ در حدود ۲ روز بسازد که البته این سرعت حدود ۲۰ برابر سریع‌تر از انسان است.

روبات آجرچین ۳۰۰ بلوک ساختمانی در ساعت می‌چیند

سازنده این روبات با نام شرکت «فست‌برک روباتیک» (Fastbrick Robotics) که تجاری‌سازی این روبات را تازه امسال شروع کرده، ماه گذشته توانسته است رکورد سرعت جدیدی را در اولین ساخت آزمایشی خود در فضای باز به ثبت برساند که چیدن ۳۰۰ آجر در ساعت است. ولی به زودی این رکورد به ۵۰۰ آجر در ساعت خواهد رسید.

بیشتر بخوانید: 

کدام مشاغل در خطر جایگزینی روبات‌ها هستند؟

این روبات توانایی بلند کردن و حمل آجرها و بلوک‌های ۴۵ کیلوگرمی با ابعاد ۴۰ در ۳۰ در ۶۰ سانتی‌متر را دارد و به محض ورودش به محل مورد نیاز، توسط تبلت شروع به کار می‌کند و طبق یک طرح CAD (طرح طراحی شده در اتوکد) آجرها را با دقت روی هم می‌چیند. کارگران بلوک‌ها یا آجرها را پشت این روبات که شبیه به کامیون است، پر می‌کنند.

روبات به جای ملات از چسب ساختمانی برای چسباندن و رویهم قرار دادن این بلوک‌ها استفاده می‌کند. استفاده از چسب ساختمانی این مزیت را دارد که ظرف ۴۵ دقیقه خشک و محکم می‌شود.

بازوی متحرک هادریان ایکس به شکلی طراحی شده که قابلیت کوتاه و بلند شدن تا حدی را دارد (۳۲ متر) تا بتواند سازه‌های سه طبقه‌ای را از سطح خیابان بسازد و در شرایط آب و هوایی مناسب می‌تواند ۲۴ ساعته و هفت روز هفته کار کند.

The 32-metre telescoping boom arm can build 3-storey structures from street level

فست‌برک روباتیک روبات‌های دوم و سوم را در دست ساخت دارد و روبات‌های اول و دومش به زودی به آمریکا فرستاده می‌شوند تا به عنوان کسب‌وکار «دیوار به مثابه یک خدمت» در فلوریدا مشغول به کار شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1202370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =